• شناسه خبر : 1100

اعطای جایزه سال ۲۰۱۹ موسسه بین‌المللی Architizer به بانوی کاشانی

موسسه بین‌المللی Architizer جایزه سال ۲۰۱۹ خود در بخش حفظ آثار معماری به خاطر مرمت و معماری خانه تاریخی سعادت کاشان به پریسا منوچهری اعطا کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اظهار داشت: آرکی‌تایزر یکی از بزرگترین و معتبرترین مراجع برگزاری مسابقات بین‌المللی معماری در دنیاست که در بیش از هشتاد شاخه برگزار می‌شود و بیش از ۴۰۰ میلیون مخاطب جهانی دارد.

مهران سرمدیان با اشاره به اینکه هیأت داوران این مسابقه متشکل از سرآمدترین شخصیت‌های هنری و معماری جهان هستند، افزود: هدف موسسۀ بین‌المللی آرکی‌تایزر از برگزاری این رقابت جهانی، معرفی معماران برجسته و آثار‌ آنهاست که می‌تواند تصویری کلی از کارنامۀ سالانۀ تولیدات معماری روز جهان ارائه دهد.

سرمدیان افزود: پروژۀ مرمت خانه تاریخی‌ سعادت کاشان به عنوان نخستین پروژۀ مرمت یک خانۀ‌ تاریخی‌ در ایران موفق به دریافت جایزه موسسۀ آرکی‌تایزر شده است و به عنوان یکی از بهترین طرح های معماری سال ۲۰۱۹ موسسۀ آرکی‌تایزر در کتابی توسط ناشر معتبر هنری Phaidon به چاپ خواهد رسید.

خانۀ تاریخی‌ سعادت متعلق به دورۀ قاجار و با الگوی معماری گودال باغچه، در سه طبقه و در زمینی‌ به مساحت۰یکهزار متر مربع در کوی دومسجدون کاشان واقع شده و از ویژگی‌های شاخص این بنای ارزشمند می‌توان به اجزای ظریف معماری، تناسبات خاص فضایی، تنوع و نحوۀ ترکیب‌ فضا‌های اصلی‌ با فضاهای باز و نیمه‌باز، وجود آبنما و رواق در حیاط مهتابی طبقه همکف و همچنین وجود قوس‌های تزینی منحصربه‌فرد اشاره کرد.

این خانه توسط مالکان قبلی در حال تخریب و تفکیک بود که در سال ۱۳۹۱ توسط خانم پریسا منوچهری خریداری شد و با دقت نظر فراوان و توجه به تمامی جزئیات و رعایت موازین فنی و تخصصی مرمت و با گرفتن مشاوران متخصص، متعهد و پیمانکاران و مجریان مجرب نسبت به مرمت و باز زنده سازی آن اقدام شد.

کاربری این خانه به عنوان مرکز و اقامتگاه میهمانان یک موسسه فرهنگی و یک بنیاد مردمی در شرف تاسیس در نظر گرفته شده‌است که هر دو نهاد با هدف حمایت و توانمندسازی صنایع خلاق در جهت بازآفرینی بافت‌های تاریخی فعالیت خواهند داشت.

خانه تاریخی‌ سعادت در تاریخ ۱۶/۱۰/۱۳۸۷ به شماره ۲۴۴۴۵ در فهرست اثر ملی‌ کشور به ثبت رسیده است.

 

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *