• شناسه خبر : 17527

مشارکت پذیری مردم، وعده ای که در شعارهای شورای شهر کاشان محقق می شود

مهدی عرشی*

روز یکشنبه هفتاد وپنجمین نشست شورای شهر کاشان همراه با ارائه گزارش فعالیت و عملکرد یکساله شورای اسلامی شهر برگزار شد که صحبت های رئیس شورا و روسای کمیسیون ها جای بحث و تامل دارد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، در این نشست علی هاشمی طاهری، به عنوان رئیس شورای شهر کاشان تلاش می کرد در صحبت های خود بیشتر از نقش و جایگاه مردم و شهروندان در تصمیم گیری های شهر صحبت کند و حتی در جمله ای عنوان کرد ” شورای اسلامی شهر با گذر از دولت محوری به مردم محوری یا شهروند سپاری به عنوان تبلور و نمود مشارکت اصیل مردمی در عرصه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رسیده است.”.

 سوالی که از سخنان هاشمی طاهری پیش می آید این است که نقش مردمی که با رای خود اعضای شورا را برگزیدند در هفتاد و یک جلسه در سال اول شورا، 108 جلسه کمیسیون های مختلف و 499 مصوبه در کدام بخش ها دیده شده است که حتی حاضر به اطلاع رسانی مکتوب و شفافیت در مصوبات در آن به مردم نشدید؟

 اگر شورای شهر همگام با مردم است چرا در عملکرد یکساله شورای شهر هیچ گزارشی از نتایج و دستاوردها 36 جلسه با مردم در مساجد و محلات ارائه نشد تا هم حرف شما مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر در تحقق مطالبات مردمی گام‌های مؤثری برداشتند صدق کند و هم خط بطلانی بر این عقیده باشد که دیدارهای مردمی در مساجد و محلات جز عکس یادگاری و بیلان کاری و اجرای نمایش مردمی بودن هیچ دستاوری برای شهروندان ندارد؟

اگر مردم نماد مشارکت و تبلور در تصمیم گیری ها هستند چرا آنها با گذشت شش ماه هیچ اطلاعی از میزان و نحوه هزینه کرد بودجه مصوب شورا در سال 1401 ندارند در حالی که در آغاز شورای شهر شعار شفافیت و دانستن حق مردم است گوش فلک را کر کرده بود؟

نکته دیگر که در حرف های هاشمی طاهری که باید در آن خیمه زد و تحلیل کرد تاکید چندباره وی مبنی بر اینکه شورای شهر کار اجرایی نمی کند و تنها کار نظارتی و سیاست گذاری می کند است که خواه و ناخواه برداشت از این سخنان این معنی را می رساند که اگر کوتاهی در شهر انجام می شود شورا نقشی ندارد و عملکرد ضعیف مدیریت شهرداری و همراه نبودن آنها با شورای شهر باعث این کم کاری ها است!

البته این سوال هم پیش می آید چگونه است که شورای شهر نقش اجرایی ندارد ولی در سخنان اعضای شورای شهر که وابسته به یک از محلات و مناطق کاشان هستند اخبار از مناقصه ها و کارهای عمرانی و بهبود توسعه و رفاه زندگی مردم آن محل است در حالی که این مطالبات بسیاری از مناطق دیگر کم برخوردار دیگر هم بوده است که پیگیری های چندساله آنها برای توسعه عدالت محوری راه به جایی نبرده است؟

و نکته ای دیگر این است هرچند در یک اقدام ارزنده برخی جلسات شورا به صورت زنده از اینستاگرام پخش می شد ولی اگر شورای شهر به شفافیت و ارائه عملکرد خود ایمان دارد چرا جلسات بررسی بودجه سالانه و انتخابات هیئت رئیسه سال دوم و برخی جلسات مهم را بدون دعوت از خبرنگار یا بصورت غیرعلنی برگزار می کنند؟ یا عملکرد یکساله شورا و کمیسیون های مربوطه خود را در نشست های خبری ارائه نمی کنند که اگر ابهامی بود خبرنگاران آن را بپرسند؟

در پایان نکته ای که در اعلام آمارهای رئیس شورا در تعداد برگزاری جلسات کمیسیون ها با اعلام آمارهای هفتگی روابط عمومی شورا اعلام می کند در تناقض است به گونه ای که هاشمی طاهری تعداد جلسات کمیسیون اقتصادی را 60 جلسه و تعداد جلسات کمیسیون فرهنگی اجتماعی را 18 جلسه عنوان کردند در حالی که طبق اعلام روابط عمومی شورا این جلسات در سال اول به ترتیب 40 و 11 جلسه بوده است!


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *