• شناسه خبر : 3713

گذر سیاره تیر از مقابل خورشید در کاشان قابل مشاهده است

مسوول رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: پدیده نجومی گذر سیاره تیر (عطارد) از روبه روی خورشید در کاشان به مدت یک ساعت قابل مشاهده خواهد بود.

ایرج صفایی در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم افزود: اندکی پیش از غروب خورشید در روز دوشنبه مصادف با بیستم آبان سیاره تیر (عطارد) همچون نقطه کوچک و سیاهی از مقابل خورشید عبور می کند که این پدیده نجومی در بسیاری از کشورهای قاره های مختلف از جمله ایران قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: در ایران حدود یک ساعت قبل از غروب خورشید گذر تیر آغاز می گردد و تا ساعاتی از شب به طول می انجامد و از آنجا که در کاشان غروب خورشید 17:04:38 رخ می دهد، حدود یک ساعت این گذر قابل رویت است.

وی با اشاره به اینکه مدت مشاهده این پدیده نجومی در استان های غربی کشور بیشتر خواهد بود، یادآور شد: قطر ظاهری سیاره تیر در این روز حدود 73 ثانیه قوسی است بنابراین همچون نقطه بسیار کوچکی بر روی خورشید است و دیدن آن با چشم غیر مسلح چندان ساده نیست.

صفایی مراحل گذر سیاره تیر از مقابل خورشید را بر پایه ساعت رسمی ایران در موقعیت رصدخانه دانشگاه کاشان را در لحظه تماس نخست (آغاز گذر) 16:05:06، لحظه تماس دوم 16:06:47، میانه گذر 18:49:24، لحظه تماس سوم 21:32:21 و لحظه تماس چهارم (پایان گذر) را 21:34:03 ذکر کرد.

مسوول رصدخانه دانشگاه کاشان از برگزاری رصد عمومی همزمان با این پدیده نجومی در این دانشگاه خبر داد گفت: رصد گذر تیر از روبه روی خورشید از زمان آغاز این پدیده تا زمان غروب آفتاب انجام می گیرد و دقایقی پس از غروب خورشید، رصد ماه و سیاره های ناهید (زهره)، هرمزد (مشتری) و کیوان (زحل) در مقابل ساختمان پروفسور ارشدی دانشگاه کاشان با همکاری همکاری انجمن علمی فیزیک و انجمن آسمان تاریک این دانشگاه انجام خواهد شد.

صفایی خاطرنشان کرد: قرار است تصویر زنده پدیده گذر تیر همزمان از رصدخانه دانشگاه کاشان، رصدخانه سازمان فضایی ایران و رصدخانه هایی در خارج از کشور در وبسایت سازمان فضایی ایران به نشانی اینترنتی www.isa.ir پخش شود که مرکز رایانه و فناوری اطلاعات و روابط عمومی دانشگاه کاشان برای انجام این کار با رصدخانه دانشگاه کاشان همکاری می کنند.

گفتنی است در تصویر زیر مقیاس سیاره تیر در برابر خورشید و مسیر عبور آن نشان داده شده است. همچنین تا مرحله ای که از کاشان قابل مشاهده است با دایره کامل و پس از آن با دایره توخالی نمایش داده شده است.

عبور تیز از خورشید در کاشان


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *