• شناسه خبر : 11377

کاهش قیمت زمین و مسکن در کاشان با تصویب قانون اخذ مالیات

مالیات یک هزینه‌ی مالی است که شهروندان هر کشور به منظور تامین هزینه‌های دولت باید پرداخت نمایند و فرار یا مقاومت در برابر پرداخت مالیات، مجازات‌هایی را در پی خواهد داشت.


مالیات از دو نوع مالیات‌های مستقیم یا غیرمستقیم تشکیل شده است و اولین مالیات شناخته شده در جهان حدود سال‌های ۳۰۰۰ تا ۲۸۰۰ قبل از میلاد در مصر باستان اخذ گردیده است.

سیستم‌های مالیاتی در کشورهای مختلف در دو نوع نرخ ثابت یا پلکانی طراحی، بهره‌برداری و بر درآمدهای شخصی و درآمد شرکت‌ها وضع می‌گردد.

علاوه بر این معمولاً در اکثر کشورها مالیات بر دارایی، مالیات بر ارث، مالیات بر املاک، مالیات بر هدیه، مالیات بر فروش، مالیات بر درآمد یا تعرفه نیز دریافت می‌شود.

از منظر اقتصادی، مالیات؛ ثروت را از خانوارها یا کسب و کارها به دولت منتقل می‌کند. موضوع مالیات به دلیل اینکه همزمان می‌تواند موجب رشد و کاهش رفاه اقتصادی شود، موضوع چالش‌برانگیزی است.

از طرف دیگر دولت‌ها با دو هدفِ تأمین بودجه یا اعمال تغییر قیمت در جهت تأثیر بر تقاضا از نظام‌های مالیاتی استفاده می‌کنند.

#مالیات_بر_ارزش_زمین یکی از ابزارهای مالیاتی برای کسب درآمدهای پایدار توسط دولت‌های محلی (شهرداری) است که بر اساس آن، به صورت سالانه نسبت به ارزش ملک از مالک دریافت می‌شود.

در مالیات بر ارزش زمین برخلاف انواع پایه‌های مالیاتی، ارزش ساختمان و اقدامات عمرانی صورت پذیرفته بر روی زمین در ارزش ملک محاسبه نمی‌گردد.

هدف از اعمال این نوع مالیات جهت‌دهی و تخصیص بهینه‌ی منابع، بهره‌وری اقتصادی و کسب درآمد و کنترل سوداگری در بخش مسکن است.

یکی از مشکلات و دغدغه‌های مسئولان و شهروندان افزایش قیمت مسکن و زمین است.

از عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت زمین و مسکن، می‌توان به تبدیل شدن زمین به کالای سرمایه‌ای و تقاضاهای مازاد بر روی آن اشاره کرد که دریافت مالیات بر ارزش زمین به دلیل حذف تقاضاهای غیرواقعی، باعث کاهش و افت قیمت زمین می‌گردد.

همچنین با تصویب و اجرای این قانون می‌توان خریدهای احتکارگونه‌ی دلالان و فعالان بازار زمین را کنترل و از تقاضای مازاد تولید شده از طرف این افراد جلوگیری کرد.

اقتصاددانانِ طرفدار مالیات بر ارزش زمین معتقدند که با اعمل این نوع مالیات، عوامل دلالی و سفته‌بازی در قیمت‌گذاری زمین کاهش می‌یابد و در نتیجه، منابع مالی و سرمایه‌های در اختیار جامعه به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد و تولیدی حرکت خواهد نمود.

از دیگر مزایای مالیات بر ارزش زمین، می‌توان به کاهش هزینه‌ی خدمات شهری نهادهای متولی از قبیل شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، ادارات متولی آب، برق، گاز، مخابرات، میراث فرهنگی، محیط زیست و … اشاره کرد.

مالیات بر ارزش زمین، علاوه بر کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش قیمت زمین، اثر قابل توجهی بر شهرسازی، توسعه‌ی متوازن و پایدار شهر و جلوگیری از قطعات و لکه‌های خالی و فاقد کاربری در هسته‌های مرکزی شهر خواهد داشت.

 

✍حمیدرضا دهقانی، کارشناس سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *