• شناسه خبر : 7920

یادداشت؛

چگونه میتوان از مرگ ۲۰ هزار نفر در سه ماه و نیم آینده جلوگیری کرد؟

مهدی محمدزاده*

ماسک و فاصله گذاری اجتماعی وعدم تجمعات غیرضرور و بیش از شش نفر و قرنطینه دوره ای کوتاه مدت باعث حفظ زندگی بیست هزارایرانی از مرگ ناشی ازکرونا در سه ماه آینده خواهدشد .

چند روز قبل دکتر حریرچی معاون وزارت بهداشت در مصاحبه با شبکه خبر اعلام کرد در صورت ادامه روند فعلی بیماری کرونا در ایران و عدم رعایت دستورهای بهداشتی توصیه شده ،تعداد کل افراد فوت شده در اثر بیماری کرونا تا ابتدای زمستان امسال ،متاسفانه به ۴۵ هزار نفر خواهد رسید. این پیش بینی کاملا مطابق با پیش بینی روند بیماری کرونا در ایران توسط موسسه بین الملی ارزیابی سلامت و بهداشت است (تصویر پایین)

روند بیماری کرونا در ایران

این موسسه معتبر علمی روند بیماری کرونا در دنیا را بر اساس اطلاعات وزرات بهداشت کشورهای جهان مورد ارزیابی قرارمی دهد. بر اساس مطالعات این موسسه و نتایج وزارت بهداشت ایران، میزان استفاده از ماسک در ایرانیان برابر با ۵۰ درصد می باشد .همچنین بر اساس امار رسمی وزارت خانه بهداشت ،تعداد تخت های ویژه در ایران تقریبا ۷ هزار نفر می باشد . ازسوی دیگر تعداد افراد آلوده فعال که می تواند باعث انتشار بیماری شوند در حال حاضر بیش ازسی وپنج هزارنفر هستند .

حال سوال اینست چگونه می توانیم از مرگ بیش از ۲۰ هزار نفر ایرانی دراثر کرونا در سه ماه و نیم آینده پیشگیری کنیم؟؟

براساس آخرین مطالعات انجام شده ماسک می تواند به عنوان واکسن عمل کند به طوری که زدن ماسک به طور صحیح و به صورت دائم بخصوص در محیط‌های پوشیده و در مناطق خطرناک از نظر آلودگی باعث می شود که میزان ویروس ورودی به دستگاه تنفسی به شدت کاهش یابد و مانند عملکرد واکسن در صورت ابتلای فرد ، بیماری خفیف تری ایجاد می شود .

بر اساس اخرین مطالعات بیشترین انتشار ویروس در هنگام صحبت کردن رخ میدهد.فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از ۲ متر باعث می شود که حجم ویروسی که وارد دستگاه تنفسی انسان می شود نیز کاهش یابد.

تجمعات بالای ۶ نفر با خطر افزایش انتشار و افزایش بار ویروسی همراه است که ایجاد بیماری شدیدتر در تعداد افراد بیشتر می کند . برگزاری تجمعات غیر ضرور باعث افزایش تعداد بیماران و ناقلین بدون علامت بیماری حتی با رعایت پروتکل های بهداشتی می شود و در نتیجه بار ویروسی در فضای جامعه را افزایش می دهد.

لازم بذکراست بار ویروسی ، تعداد ویروسهای موجود در فضا و دستگاه تنفسی و بدن بیمار است .بر اساس مطالعات جدید هر تعداد ویروس در بدن (بارویروسی )بیشتر باشد احتمال مرگ در اثر بیماری هفت برابر بیشتر می شود.

راه حل چیست : بسادگی می توان بارعایت چند مورد زیر از افزایش بیماری درجامعه و درنتیجه افزایش مرگ افراد جلوگیری کرد:

۱ -استفاده از ماسک به طورصحیح در بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه

۲-رعایت فاصله گذاری بیش از ۲ متر در تمام اماکن و تمام فضاها حتی درون خانه ها بخصوص در برخورد افراد سالمند

3 -عدم برگزاری تجمعات غیر ضروری و بیش از ۶ نفر حتی خانوادگی !

۴-قرنطینه های دوره ای چندروزه کوتاه در زمانی مسئولین بیمارستانی افزایش موارد بستری بیش ازحد انتظار اعلام کنند به طوری که به اقتصاد و معیشت جامعه آسیب نزند.

در پایان توصیه می شود اگرهر گونه علائم ازبیماری تنفسی ویروسی را درخود و فرزندانتان احساس کردید ازملاقات با افراد مسن و پرخطر و بیمار تا دو هفته خودداری کنید .

*دبیر ستاد کرونا بیمارستان شهید بهشتی کاشان


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *