چرا گرد و خاک دست از سر کاشان برنمی‌دارد؟/ ارغوانی: ذرات ریز گردوغبار منجر ‌به بیماری‌های تنفسی، قلبی ریوی و تشدید دیابت و زوال عقل می‌کرد

عباس ارغوانی، رئیس اداره هواشناسی کاشان درباره توده‌های متوالی گرد و غبار در کاشان می‌گوید:

تابستان امسال تنها دغدغه مردم کاشان وآران‌وبیدگل تحمل گرمای زیاد بود که نه تنها گرمای طاقت فرسا شروع شد یک میهمان بی ملاحظه و بعبارتی چسب‌مگس هم وارد به هوای تنفسی ما شد؟!

عباس ارغوانی رئیس اداره هواشناسی کاشان
عباس ارغوانی رئیس اداره هواشناسی کاشان

از نظر هواشناسی تقویت جریانات شرقی بواسطه فعالیت‌های مانسون یا موسمی اقیانوس هند در جنوب شرقی کشور عامل بادهای این ماه و فصل است که حداقل تا آخر تیرماه ادامه خواهد داشت. اگر توجه کرده باشید طی چندین سال مناطق زیادی از ایران بخصوص ایران مرکزی دچار خشکسالی بوده و این پدیده شوم بافت و رطوبت خاک را از بین برده که باعث شده آستانه حرکت(مقاومت ذرات خاک در برابر سرعت باد) به شدت کاهش یابد و انسان‌ها بجای ملاحظه و کمک به زمین،با چرای بی‌رویه و برداشت بیشتری از منابع آبهای زیرزمینی شرایط “خشکیدگی” را تشدید کردند. 

حال که تغییرات آب و هوایی کره زمین را شاهد هستیم این عملکرد مشترک طبیعت و انسان باعث مخاطره گرد و خاک پر تعداد در این ایام گشته است.

بنابراین می توان گفت جنس این گرد و غبار بیشتر از مواد معدنی(نمک دریاچه، فلزات سنگین و فرسایش‌ خاک) هستند که با توجه به اندازه بسیار ریز آنها؛ذرات PM2.5 معروفند که برای سلامتی انسان و موجودات زنده مضر هستند و بیمارهای تنفسی، قلبی، ریوی و حتی تشدید دیابت، زوال عقل و .. می‌گردد.

ظرفیت تاب آوری و انطباق جوامع ما در برابر اثرات اقلیمی روز به روز کاهش می یابد که اگر اقدام نکنیم سرتاسر این سرزمین تبدیل به بیابان خواهد شد و بایستی با آگاهی بخشی و شناسایی وضعیت موجود به سمت کاهش خطر و مهندسی آب و هوایی پیش برویم که در کشورهای توسعه یافته اقداماتی مانند؛ استفاده از تکنولوژی برای بارورسازی ابرها، تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی، ترسیب کربن هوا و … و حتی با افزایش فرهنگ به کاشت گیاهان و درختان کم آب‌بر در کانون‌های آلودگی های شیمیایی و معدنی و … اقدام نموده اند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *