• شناسه خبر : 18021

پروژه کوچه میدان کهنه کاشان با حکم دادستانی متوقف شد/ تنش بین مردم با میراث فرهنگی نتیجه اقدامات خودسرانه شهرداری

ادامه تخلف و اقدامات خودسرانه شهرداری کاشان در اجرای پروژه بهسازی کوچه میدان کهنه (خیابان شهیدان دقیقی) بدلیل عدم طی کردن فرآیندهای قانونی موجب ورود نهاد قضایی برای صدور حکم توقف تا کسب مجوزات لازم شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، با وجود مکاتبه میراث فرهنگی با شهرداری کاشان برای انجام مطالعات کارشناسی و علمی بر اساس ضوابط میراثی مبنی بر اجرای بهسازی کوچه میدان کهنه که حریم مسجد جامع با قدمت سلجوقی در آن واقع شده است، شهرداری روز دوشنبه اقدامات خود را آغاز کرد که با ورود میراث فرهنگی پروژه بدلیل نداشتن مجوز و پیدایش شواهد تاریخی معماری و انواع سفال های شکسته متوقف شد.

ولی صبح چهارشنبه (دیروز) شهرداری کاشان در ادامه اقدامات خودسرانه خود مجددا ماشین آلات سنگین خود را در حریم اثر منحصربفرد و تاریخی مسجد جامع بر خلاف ضوابط و قوانین میراث فرهنگی به کار گرفت که میراث فرهنگی کاشان توانست با حمایت فرمانداری و صدور حکم قضایی دادستانی نامه پروژه را تا اخذ مجوزات لازم متوقف کند.

اما پس از اقدام قانونی میراث فرهنگی، مسئولان شهرداری بدون پاسخگویی به مردم محل را ترک کردند. ولی برخی از اهالی محلی به پرسنل میراث فرهنگی معترض شده و با توهین و تنش این اداره متولی حفظ آثار تاریخی آنها را مقصر توقف کار دانستند.

ایجاد تنش و اعتراض اهالی محلی با اداره میراث فرهنگی در پی اقدام غیرقانونی شهرداری در بافت تاریخی زمانی رخ می دهد که جامعه بیش از قبل نیازمند آرامش است ولی اقدامات خودسرانه و بر خلاف مقررات کشور برخی مدیران موجب تقابل مردم و اداره دولتی میراث فرهنگی که طبق قانون وظیفه حفظ و صیانت آثار گذشتگان را دارد، می شود.

البته این نکته قابل ذکر است که اداره میراث فرهنگی با توجه به اهمیت این محور تاریخی و واقع شدن یکی از مهمترین اثر تاریخی کاشان موافقت خود را برای اجرای بهسازی این کار را منوط به اقدامات کارشناسی و علمی برای جلوگیری از آسیب و تخریب به مسجد جامع و منازل مسکونی این کوچه و تصمیم گیری درباره نوع تردد این محور در شورای ترافیک شهرستان ذکر کرده است.

حال سوال این است چرا شهرداری کاشان بدون توجه به مکاتبات اداری، اقدامات غیرقانونی را خود را انجام می دهد؟ چرا با وجود توقف پروژه در روز دوشنبه مجددا مسئولان شهرداری ماشین های سنگین خود را در این محور تاریخی به کار گرفتند تا به گونه ای با ایجاد یک مطالبه اعتراضی مردمی، میراث فرهنگی را در کار انجام شده قرار دهند؟

نهاد متولی نظارتی برای جلوگیری از این تخلفات و برخورد با متخلفان چه کسی است و اگر در جریان تنش و توهین برخی از اهالی محل با پرسنل میراث فرهنگی اتفاق ناگواری پیش می آمد چه کسی پاسخگو بود؟ پاسخگوی ایجاد تقابل  و تنش بین شهروندان با اداره میراث فرهنگی که تنها به وظایف قانونی خود عمل می کند چه کسی است؟

و سوالی دیگر اینکه مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر کاشان باید به آن پاسخ دهند این است که اکثر پروژه های عمرانی آنها در ابتدای سال مصوب می شود چرا مدیران و کارشناسان آنها هیچ برنامه سالیانه و زمان بندی مشخصی برای اجرای پروژه های خود ندارند تا در زمان مناسب برای استعلام و هماهنگی های خود فرآیندهای قانونی را طی کنند؟

گفتنی است مسجد جامع کاشان یکی از مهمترین و با ارزشترین بناهای تاریخی و اسلامی کاشان در روزگاری اسیر بی مدیریتی و ناملایمات شده که در طول تاریخ هزار ساله خود در هنگام دو زلزله سهمگین کاشان، حمله مغول ها و انواع شبیخون ها و محاصره های دشمنان سالم مانده است.

مسجد جامع کاشان یا همان مسجد جمعه‌، یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد، کتبه مناره آن سومین منار تاریخ دار قدیمی ایران به تاریخ 466 هجری قمری است؛ مسجد جامع کاشان در 30 خرداد 1315 به شماره 252 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *