• شناسه خبر : 3543

هر ذره خاک سیلک کاشان، اسطوره ای نهان است

عباس اعتماد فینی با بیان اینکه سیلک شناسنامه ملی ماست، افزود: سیلک کاشان، کاشانه جهان است و هر ذره خاک آن اسطوره ای نهان محسوب می شود.
سیلک کاشان

نکوداشت عباس اعتماد در سیلک کاشان

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، این باستان شناس تجربی در مراسم نکوداشت خودش به پاس یک عمر تلاشش در محوطه باستانی سیلک کاشان اظهار کرد: اولین گردهمایی و یکجا نشینی در جهان در سیلک کاشان اتفاق افتاده است بنابراین باید جشن های هشت هزارساله به پاس معرفی فرهنگ و تمدن ایران در سیلک گرفته شود.

اعتماد با بیان اینکه باستان شناسان قدمت تپه های سیلک را متعلق به هزاره ششم  ق. م می دانند، بیان کرد: با توجه به تجربیات و شناخت من از ۵۰ سال فعالیت در زمینه باستان شناسی اعتقاد دارم سبقه و پیشینه تپه های سیلک به حدود ۲۰هزار سال پیش بر می گردد.

این باستان شناس پیشکسوت تجربی  با بیان اینکه رومن گیرشمن سیلک را دانشگاه جهان معرفی کرد، افزود: باید این دانشگاه غنی را به تمام مردم کشورها دنیا معرفی کنیم.

وی یادآور شد: چند سال پیش سفیر فرانسه برای دیدن سیلک به اینجا آمده بود که به وی گفتم چیزایی که شما دارید از کدام فرهنگ است و از کجا این تمدن را آوردید؟ اینها چیزایی که شما دارید از تمدن های ایران، عراق و مصر است.

وی با دعوت از مردم کاشان برای دیدن این مکان باستانی گفت: وقتی هیات بازنگری کاوش های سیلک به سرپرستی «صادق ملک شهمیرزادی» کارش تمام شد من اینجا تنها شدم بنابراین به مدارس شهر می رفتم و با التماس از معلمان می خواستم دانش آموزان خود را به این محل بیاورند تا من برایشان صحبت کنم.

اعتماد در پایان با درخواست از مسوولان کاشان برای رسیدگی به سیلک کاشان خاطرنشان کرد: چگونه است همگان ارث پدر و مادر را چیزی خوبی می دانیم و از آنها محافظت می کنیم؛پس چرا نتوانیم از میراث گذشتگان خود مراقبت و نگهداری کنیم.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *