• شناسه خبر : 3526

به پاس یک عمر تلاش در محوطه باستانی سیلک:

نکوداشت عباس اعتماد فینی در سیلک کاشان برگزار شد

مراسم نکوداشت «عباس اعتماد فینی» به پاس یک عمر تلاش در محوطه باستانی سیلک کاشان با حضور مسوولان، باستان شناسان و دوستداران میراث فرهنگی در محل این سایت تاریخی با قدمت هفت هزار ساله بر گزار شد.
نکوداشت عباس اعتماد در سیلک کاشان

استاد عباس اعتمادفینی

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم نکوداشت عباس اعتمادی فینی افزود: بیش از نیم قرن تلاش زحمت در سایت های باستانی ایران فر اموش شدنی نیست و این تلاش ها در تمام نسل ها قابل احترام و ماندگار خواهد بود.

فرهاد عزیری افزود: هر موقع که به محوطه سیلک می آمدم تلاش های صادقانه و دلسوزانه اعتماد را در این سایت تاریخ می دیدم با خودم عهد می بستم که هر آنچه که در توان دارم برای فراهم کردن بسترهای مناسب تر در پایگاهای ملی و جهانی دریغ نکنم.

عزیزی، سیلک کاشان را از آثار ارزشمند کشور در جایگاه بین المللی دانست و گفت: بیایید عهد ببندیم تا سیلک را که الان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد را به جایگاه واقعی اش رسانده و به تمام دنیا معرفی کنیم.

همچنین «فریدون اللهیاری» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در این مراسم نکوداشت گفت: 50 سال خدمت استاد اعتماد فینی به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران باعث شده ایشان را الگویی برای همگان معرفی کرد.

وی با بیان اینکه خدمات استاد اعتماد را با کشور نمی توان با مادیات جبران کرد، گفت: تلاش و فعالیت بدون چشمداشت و خارج از ضوابط سازمانی وی در پایگاه های باستان شناسی فابل تقدیر بوده و عشق و شیفتگی ایشان را باید سرمشق کسانی قرار داد که عاشق این مملکت هستند.

اللهیاری سیلک کاشان را یکی از کانون های تمدن ساز ایران و جهان دانست و خاطرنشان کرد: مردم و مسوولین باید شناخت ریشه و پشتوانه های تاریخی خود را بهتر شناخته و همواره برای حفظ آنها تلاش کنند.

عباس اعتماد فینی در سال 1313 در کاشان متولد شد و به واسطه حضور پدرش در گروه باستان شناسی فرانسه به سرپرستی گیرشمن در سال 1327 در حفاری های شوش، چغازنبیل خوزستان و سیلک حضور داشته و تجربیات گرانبهایی در این زمینه کسب کرده است. ایشان از سال 80 در کاوش مجدد محوطه سیلک به سرپرستی صادق ملک شهمیرزادی با میراث فرهنگی همکاری کرده و در نهایت در شهریور سال جاری از نظر اداری به مقام بازنشستگی نائل شد.

گزارش تصویری این مراسم نکوداشت را (اینجا) ببیند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *