• شناسه خبر : 18334

مدیران عام المنفعه! در کاشان

یادداشت وارده

کاشان شهر پدیده هاست. شهری که می توان به جرات گفت با همه جای ایران که چه عرض کنیم شاید با همه دنیا متفاوت باشد؛ روابط پیچ در پیچ در مناسبات اداری و سیاسی کاشان باعث شده است که همیشه از این دیاری که ملقب به دارالمومنین است به عنوان شهری خاص از آن یاد شود.

دولت سیزدهم با ریاست جمهوری «ابراهیم رئیسی» در حالی بر مسند قدرت نشست که یکی از مهمترین شعارهای آن مبارزه با فساد با عنوان « گشت ارشاد برای مسئولان» آنهم به صورت سازمان یافته بود. از شعارهای زیبا و عامه پسند دولت سیزدهم که بگذریم چندی است در ایران نمی‌دانیم ولی در کاشان برخی از مدیران و مسئولان مردم دوست و شیفته خدمت و نه تشنه قدرت در کاشان با گرفتن مسئولیت هایی در برخی از موسسات خیریه تهیه و تدارک دیده اند.

این نوشتار به هیچ وجه قصد زیر سوال بردن عملکرد موسسات خیریه در سطح جامعه را ندارد که بر عکس نقش حیاتی آنها در دستگیری و کمک از هموطنان نیازمند و آبرومند در حالی که دولت و بسیاری از دستگاه های متولی در خوابی مفرط فرو رفته اند، بر هیچکس پوشیده نیست و تمام قد به احترام آنها می ایستیم ولی آنچه باید مورد نظر داشت روابط پیچیده ای است که در پس مسئولیت در برخی این موسسات خیریه توسط متولیانی که از مدیران و مسئولان شهرستان است، ممکن است شکل بگیرد.

اینکه برخی از مدیران این موسسات به خیال خوب چقدر جذب کمک مردمی می کنند، حتما ساده انگاری است که آن فردی که در مراودات تجاری و بازرگانی و خرید و فروش املاک خود کوچکترین روی خوشی به شهروندان و هموطنان عادی نشان نمی‌دهد حالا دلسوز هموطنان و با شهروندانی است که تحت پوشش این موسسات خیریه هستند.

می توان این موضوع را به صورت امید متصور بود که اینگونه کمک های ظاهری و باطنی توقعاتی را برای بعضی از این افراد خیر متصور است که خواهان آن است فرد مسئول در هنگام تصمیم گیری های فردی و جمعی خود نگاهی ویژه به درخواست های این دسته از خیران داشته باشد.

قبل‌تر هم گفته شد که آنچه به آن اشاره می شود مربوط به همه موسسات خیریه و عام المنفعه نیست چرا که این موسسات با تمام وجود برای هموطنان و همشهریان عزیز مایه می گذارند و آنچه نقل است درباره موسسات انگشت شماری است که فردی در راس تصمیم گیری های آن نشسته است که خود در شهرستان در بخش های مختلف دارای جایگاه تصمیم گیری و تصمیم سازی است.

در کنار این موضوع می توان متصور بود که چقدر بد است این دسته از مسئولان همیشه مدعی برخی اوقات با ماشین و وسیله نقلیه بیت‌المال که مخصوص محل خدمت خود است به این موسسات خیریه رفت و آمد می کنند و لابد برای خود توجیه می‌تراشند که اقدامات و فعالیت های ما عام المنفعه است!!

بر این موضوع واقفیم که بسیاری از مدیران عامل موسسات توسط هیئت مدیره ای انتخاب می شود که ترکیب آن از افراد خوشنام و صاحب نام این موسسات تشکیل شده است ولی پیشنهاد می شود که در مورد این انتخاب‌ها حتما با تامل بیشتری انجام شود تا خدایی نکرده گفتار و یا رفتاری شکل نگیرد که باعث سوءتفاهم برای مردم شود تا اعتمادها و باورهای نوع دوستانه مردم تخت شعاع قرار نگیرد.

این پیشنهاد هم چه خوب است این موضوع مورد بررسی و مطالبه مردم قرار بگیرد که مدیران و مسئولان در کشور به خصوص شهرستان کاشان چه دستگاه های اجرایی و خدماتی و چه نهادهای مشورتی و تصمیم سازی جمعی در شهر که ممکن است هرگونه تصمیم و رفتار و گفتار آنها بر روی زندگی خیلی از همشهریان موثر باشد، از حضور در پست های مدیریتی در موسسات خیریه و‌ عام المنفعه معاف شوند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *