• شناسه خبر : 19174

تخلف دیگری در حریم خانه بروجردی؛

قاب بندی آجری بدنه های خانه مرتضوی کاشان، خوشگل سازی یا مرمت؟!

اجرای طرح غیراصولی قاب بندی آجری بدنه های خانه مرتضوی بر خلاف ضوابط بافت تاریخی اقدام مخرب و جدیدی برای آسیب و تجاوز به حریم خانه بروجردی کاشان است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، خانه بروجردی، منحصر بفردترین و مشهورترین خانه تاریخی ایران که در چند سال اخیر گرفتار تجاری سازی و مجتمع سازی های غیرقانونی بر خلاف ضوابط میراث فرهنگی آسیب های فراوان دیده در تازه ترین اقدام مرمت غیراصولی خانه مرتضوی در مجاورت این خانه موجب آسیب و تجاوز به حریم آن شده است.

روش غیراصولی قاب بندی جداره های خارجی خانه مرتضوی که در فهرست میراث ملی ثبت شده و برای کاربری هتل مرمت می شود، از مرمت‌های اشتباهی است که متاسفانه در این سالها رواج پیدا کرده و هیچ توجیه تاریخی، معماری و زیبایی‌شناسانه ندارد و صرفا اعمال سلیقه افراد کم اطلاع و یا سودجویی است که با بزک تاریخ و خوشگل سازی سعی در جلب توجه دارند.

روح معماری ایرانی بر سادگی جداره‌های بیرونی تاکید دارد و‌ در بافت اصیل شهر های تاریخی قاب بندی جداره‌ها تنها در بناهای مذهبی، عمومی و یا شاخص همچون مساجد، زیارتگاه‌ها، آب‌انبار و … معمول بوده است.

سادگی جداره‌های کاهگلی نه تنها زیبایی و سادگی مینی‌مالیستی بافت تاریخی را که مشخصه معماری شهرهای کویری همچون کاشان است برجسته می‌کند، بلکه گشودگی و ظرافت سردرهای زیبای این بافت را در مرکز توجه قرار می‌دهد. 

مدیران میراث فرهنگی کاشان که خود محل مسئولیتشان خانه بروجردی است ولی بافت تاریخی اطراف این خانه بدلیل تخلفات در صدور مجوزها اغلب با ساخت و سازهای جدید و مرمت‌های سال‌های گذشته دچار تغییر و تحول شده است، آیا درست است که تنها جداره دست نخورده این محدوده که زیبایی سردرهای خانه‌های بروجردی‌ و مرتضوی را دوچندان ساخته، با قاب بندی مخدوش شود؟

از این گذشته قرار است این قاب‌بندی بر اساس ملاحظات کدام دوره تاریخی ساخته شود؟ آیا سبک آن قرار است با سردر خانه مرتضوی هماهنگ شود یا سردر خانه بروجردی‌؟

سوال دیگری که احمد دانایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی که خود تحصیلکرده رشته مرمت است و «سید اکبر حلی» به عنوان مرمتگر  خانه مرتضوی باید پاسخ دهند این‌است که تکلیف جداره حد فاصل سردر خانه مرتضوی و سردر خانه بروجردی‌ چیست؟ آیا قاب‌بندی این جداره تجاوز به حریم خانه بروجردی‌ نیست؟ این قاب بندی با چه جزییاتی به سردرهای تاریخی ‌و فاخر این خانه‌ها متصل خواهد شد؟ 

امیدوارم حال که مدیران میراث فرهنگی کاشان در برابر ادامه تخلفات در حریم خانه بروجردی کوتاهی می کنند، مسئولان وزارت خانه خود وارد میدان شده و فکری به خانه بروجردی و‌ حریم این بنا که یکی از آثار تاریخ ایران است کنند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *