• شناسه خبر : 1117

عملیات مرمت موزه مردم شناسی نوش آباد آغاز شد

شهردار نوش آباد از آغاز عملیات مرمت ساختمان موزه مردم شناسی این شهر با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، محمود اشرفی اظهار داشت: در این مرحله از مرمت موزه نوش آباد، 52 میلیون تومان از محل اعتبارهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تخصیص داده شده است

وی افزود: عملیات مربوط به آجر فرش بام ، نماسازی بدنه شامل هزاره و اجرای آجر سنتی و سپس کاهگل و سیمگل ساختمان انجام خواهد شد.

اشرفی تصریح کرد: موزه‌ها، محلی برای توسعه فرهنگی جامعه است که با حفظ میراث ملموس و ناملموس هر منطقه، به عنوان فضایی برای اهداف آموزشی و گردشگری تلقی می شود.

شهردار نوش آباد خاطرنشان کرد: موزه نوش آباد در سال 1380 به عنوان موزه‌ مردم شناسی ثبت شده است و قرار بود که به صورت مشارکتی بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری نوش آباد به بهره برداری برسد.

اشرفی گفت: موزه مردم‌شناسی نوش‌ در بنای تاریخی موسوم به شترخان دارای ۸۰۰ متر مربع مساحت و ۴۰۰ متر مربع زیر بنا بوده و از آثار دوران قاجار است که در تاریخ 22 مرداد 84 با شماره 13115 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شایان ذکر است از سال 1380 که ساختمان موزه توسط شهرداری نوش‌آباد، خریداری شد، تجهیز و مرمت آن به اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل واگذار شد اما تأخیر و توقف طولانی مدت در انجام این تعهد، موجب شده که در و پنجره‌های چوبی موزه در خطر حمله موریانه‌ها قرار گرفته و تأسیسات آن نیز تخریب شود.

از سال ۸۵ تاکنون بارها مسوولان میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل وعده گشایش این موزه در رسانه‌ها اعلام کرده اند، اما پس از ۱۳ سال هنوز این وعده به عمل نرسیده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *