• شناسه خبر : 16875

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان خبر داد:

عملیات تخریب در حریم چارتاقی نیاسر متوقف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: با پیگیری ها و ورود این اداره و مساعدت دادستان کاشان عملیات تخریب در حریم ثبتی چارتاقی نیاسر متوقف شد.

احمد دانایی نیا در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار داشت: اقدام شهرداری نیاسر در اجرای عملیات تخریب در حریم چارتاقی متعلق به دوران ساسانی از اساس غیرقانونی بود زیرا هر اقدامی در حریم آثار تاریخی نیاز به استعلام و مجوز میراث فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه پس از اطلاع از این موضوع مراتب اعتراض خود را صراحتا به دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان رساندیم، ابراز داشت: اجرای هر کار عمرانی در حریم بنای چارتاقی نیاسر باید در شورای فنی میراث فرهنگی منطقه کاشان مورد بررسی قرار بگیرد.

دانایی‌نیا با بیان اینکه شورای فنی میراث فرهنگی شمال استان اصفهان در کاشان به صورت مستقل فعالیت دارد، تصریح کرد: وظیفه ما حفاظت از میراث و ابنیه تاریخی است و در این زمینه تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: از همان ابتدای اقدام تخریب در حریم چارتاقی عوامل یگان حفاظت این اداره در محل مستقر شدند و شخصا نیز به نیاسر رفته تا از نزدیک این موضوع بررسی شود.

دانایی نیا با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با شهرداری نیاسر در رابطه با بنای چارتاقی گفت: حداقل در این مدت دو جلسه با شهرداری نیاسر جلسه داشتیم و از نزدیک محل را نیز مورد بررسی قرار دادیم و مقرر شده بود تا شهرداری در زمینه احیای بناهای تاریخی اقداماتی را انجام دهد.

به گزارش اهل کاشانم، شنیده شده است مسئولان نیاسر تصمیم دارند صخره محل استقرار بنای چارتاقی نیاسر در مجاورت چشمه اسکندریه را تخریب کنند تا با ایجاد جاده ای شرایط عبور و ومرو خودروها و تریلی های معدن مجاور این بنای تاریخی را فراهم سازند که تاکنون میراث فرهنگی مجوزی برای این اقدام نداده است.

چارتاقی نیاسر یکی از آثار تاریخی شهر نیاسر در بیست کیلومتری غرب کاشان است. این سازه که با نام آتشکده ساسانی نیاسر نیز خوانده می‌شود در نزدیکی چشمه اسکندریه در یک منطقه توریستی قرار دارد و بعنوان سالم ترین چارتاقی ایران شناخته می شود.

این اثر دوره ساسانی با نام آتشکده نیاسر در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شماره ثبت ۳۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *