عجیب اما واقعی/ 600 کیلومتر حفاری غیرضروری شهر برای شبکه فیبر نوری مخابرات!!

عبدالمجید رفیعی برزکی

باور کردنی نیست! شهرداری کاشان قراردادی با بخش خصوصی امضا کرده تا 600 کیلومتر از خیابان‌های اصلی و فرعی شهر حفاری شده و فیبر نوری خاک شود. این در حالی است که اصلاً نیازی به این کار نیست و پیش از این شبکه فیبر نوری مخابرات همۀ شهر را تحت پوشش قرار داده است!

«مهدی مرادی غفار» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان می‌گوید: «قرار بود مخابرات، خدمات مورد نیاز شهرداری بر بستر فیبر نوری را تأمین نماید ولی مخابرات دنبال امتیازات بیشتر بود. برای امضای قرارداد طاقچه بالا گذاشت و امروز و فردا کرد تا این که شهرداری کار را به بخش خصوصی واگذار نمود.»

نکته بد ماجرا این جاست! شورای شهر ابتدا قرارداد شهرداری با مخابرات را تصویب کرده و پس از مدتی قرارداد شهرداری با بخشی خصوصی را به تصویب رسانده و از همه بدتر اطلاعات چندانی هم از کم و  کیف ماجرا ندارد!

یکی از اعضای شورای شهر کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار اهل کاشانم گفت: «من اطلاعاتی از جزئیات پروژه ندارم. اگر شبکه فیبرنوری مخابرات می‌توانست خدمات مورد نیاز شهرداری و پروژه پایش تصویری را تأمین کند ضرورتی نداشت شهرداری با بخش خصوصی قرارداد منعقد کند!»

سرنخ ماجرا به مخابرات می‌رسد. با هماهنگی «علیرضا عرب‌بیگی» عضو شورای اسلامی شهر کاشان فرصت گفت‌وگو با مدیر مخابرات کاشان فراهم شد.  سید محمود شجاع‌الدینی گفت: «شبکۀ فیبر نوری مخابرات کاشان در همه جای سطح شهر گسترش پیدا کرده است. شهرداری در هر نقطه از شهر اراده کند فیبر نوری در اختیارش قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «قرارداد بین مخابرات و شهرداری کاشان آماده شده بود و در انتظار امضای نهایی بود. قرار بود مخابرات خدمات فیبر نوری خود را به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار بدهد. منتظر امضای شهردار بودیم که خبر انعقاد قرارداد شهرداری با بخش خصوصی در رسانه‌ها منتشر شد!»

وی در پاسخ به این سوال که توجیه شهرداری چیست گفت: «از خودشان بپرسید ولی تصور می‌کنم بخش خصوصی موفق شده برای این پروژه امتیازاتی از دولت دریافت کند تا اجرای پروژه مقرون به صرفه گردد! با این وجود پیشنهاد ما به شرکت مذکور این است اقدام به حفاری سطح شهر نکرده و با اصلاح قرارداد از کانال‌های مخابرات برای انتقال فیبرنوری استفاده نماید.»

چند ماه بیشتر از «نهضت آسفالت» شهرداری نمی‌گذرد ولی به فکر افتاده آن را در اختیار پیمانکار بخش خصوصی قرار بدهد تا به قول خودشان 600 کیلومتر حفاری کرده و فیبرنوری چال کند. این چیزی نیست جز اتلاف بیت‌المال، هدر دادن پول مردم و موازی کاری! 

شوربختانه مدیریت ارشد شهری همواره کوشیده است به جای آن که ظرفیت‌های موجود شهری را در خدمت حل مسئله و ارتقای شهری قرار دهد توپ ضعف‌های خود در زمین دیگران انداخته و گاه تحریم، گاه استان و گاه کمبود اعتبارات را بهانه نماید! لطفاً خودتان را به زحمت نیندازید؛ مشکل همین‌جاست! در همین نزدیکی!


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *