• شناسه خبر : 16886

نقدی بر عملکرد یکساله شورای شهر کاشان:

شورایی بدون شفافیت با تصمیمات نمایشی و فرمایشی

یادداشت وارده *

یکی از تاکیدات موکد دین مبین اسلام و تمام بزرگان دین مشورت در امور است که می تواند در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان موثر باشد.
در مناسبات اجتماعی نیز از اواخر دهه ۷۰ با همت دولت وقت شوراهای اسلامی شهر و روستا جان تازه ای به خود گرفت و به عنوان زیبای پارلمان شهری مردم برای مشارکت در امور شهری هر چهار سال یک بار پای صندوق های رای رفتند.

در طول این مدت شهر کاشان هم با توجه به فضاهای سیاسی و اجتماعی خود افراد متعددی را دیده است که بر صندلی های شورای این شهر تکیه زده اند که تجربه این سال ها نشان داده است بیش از آنکه این بزرگواران در راستای منافع شهری حرکت کنند در سو و جهت دیگری آب بر آسیاب ریخته اند و گلیم خود را برای جنابشان یا جناب هایشان از آب گل آلود سیاست کاشان بیرون کشیده اند.

اما شورای اسلامی شهر دوره ششم کاشان یک فرق با همکاران سابق خود دارند و آن این است که تمام این بزرگواران به قول معروف همه از یک تیم و دارای منافعی مشترک المنافع از این انتخاب شدن توسط مردم داشته اند.

یکدستگی اعضای کنونی شهر باعث شده است که تهدیدهایی که این ترکیب برای شهر داشته است بر منافع آن بچربد و عملا غیر از تصمیم گیری هایی که از بیرون مجموعه شورا و شهر در باب موضوعات مختلف اتخاذ می شود نصیبی دیگر این شورا برای مردم نداشته باشد.

اعضای این دوره شورای شهر که با شعار ایران قوی کاشان سربلند بر کرسی های شورای شهر کاشان تکیه زدند عملا بنا به دلایل مختلفی که ممکن است بخشی از آن به دلیل رودربایستی یا حتی حرف شنوی از فرد یا افرادی بیرون از شورا است به گونه ای رفتار کرده اند که سوالات زیادی در ذهن شهروندان کاشانی و حتی افرادی که به آنها رای داده اند را ایجاد کرده است.

شورایی که مدعی شفافیت بود در حال حاضر هیچ اثر و خروجی خاصی از شعار شفافیت خود که ندارد هیچ با کج اندیشی و تصمیماتی که معلوم نیست از کجا آب می خورد درب ورودی سالن جلسات را به صورت ریموت کنترلی کرده است که لابد برای ورود اذن دخول گرفته شود!!!

واقعا در کدام دوره از شوراهای قبلی این حجم از مثلا شفافیت را شاهد بودیم؟! مگر غیر از این است که طی روزهای آینده شاهد انتخابات درونی سالیانه هیئت رئیسه شورای شهر خواهیم بود؟ انتخاباتی که بیش از اینکه اصول دموکراتیک داشته باشد که ندارد چراکه به انتخاباتی درون گروهی بیشتر شبیه است؛ مجالی برای فشار آوردن برخی از فرد یا افراد بیرون از ساختمان شورا و حتی شهر جهت مهندسی کردن آن است.

بهتر است هیئت رئیسه شورای شهر کاشان و شخص آقای هاشمی طاهری به عنوان رئیس دوره اول شورای شهر کاشان که با اظهارات گاه و بیگاه خود کاشان را به سرتیتر اخبار رسانه های داخلی و خارجی تبدیل کرد برای مردم توضیح دهند که کارکردی که شورا و هیئت رئیسه در سال اول داشته چه بوده است؟!
آیا شورای شهری که بسیاری از تصمیمات و حتی انتخابات درون گروهی خودشان قرار است با فشار این آقا و آن آقا جهت گیری و مهندسی شود چرا باید دم از شفافیت بزند؟!

آقایان شورا چرا برای یکبار تکلیف خود را برای مردم مشخص نمی کنند که اگر قرار است از بیرون شورا خط بگیرند و تصمیم بگیرند و تحت فشار این و آن باشند پس چرا بر این مسند تکیه زدند و اسم نمایندگی مردم را یدک می کشند؟!

به نظر می رسد با این حجم از اقدامات نمایشی و فرمایشی دیگر چه لزومی برای انتخابات هیئت رئیسه که چه عرض کنم انتخاباتی که قرار است همانند یکسال گذشته جناب آقای هاشمی طاهری به عنوان رئیس شورا همه تصمیمات را شخصا بگیرند و موضوعات جلسات را مشخص کنند؛ وجود دارد؟!

چه خوب بود آقایانی که داعیه تصمیم گیری برای شورای شهر و شهرداری و این اداره و آن اداره این شهر بی رمق را دارند یکبار خود را در معرض انتخاب مردم قرار می‌دادند تا حداقل خود از پایگاه اجتماعی شأن مطلع شوند تا اینقدر بر اموری که در حوزه فعالیت آنها نیست، وارد نشوند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *