• شناسه خبر : 1593

روز خبرنگار و چند سوال اساسی از مسوولین

مهدی عرشی – 17 مرداد که می رسد سال تحویل خبرنگاران می شود تا روزی به نام آنها نامیده شود تا کسانی که در طول یک سال در گرما و سرما به دنبال کسب خبر در حوزه های مختلف و انتشار آن برای ارتقا سطح آگاهی جامعه بوده اند به یادشان باشند و زحماتشان را با ارسال پیام، لوحی و گاهی هدیه ای ارج نهند.

و چه نیکو است که به بهانه چنین روزی که می خواهند از خبرنگاران و فعالان رسانه شهر تقدیر کنند، خواسته ها و مطالبات آنها که به صورت روزمره در طول سال کاری با آن درگیر هستند از سوی مسوولان شنیده شود. یا بهتر بگوییم چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان دستاوردها، محاسن، معایب و مشکلات حوزه رسانه این شهرستان در طول یک سال فعالیتشان بررسی شود تا راهکارهای مناسب بهبود وضعیت فعالان حوزه رسانه اتخاذ شود.

«هیچ دستگاهی بدون هماهنگی با فرماندار حق شکایت از هیچ رسانه ای را ندارد» این جمله حمیدرضا مومنیان فرماندار سابق کاشان بود که سال گذشته در برنامه شب خبرنگار که در خانه کاج برگزار شد بیان کرد تا این حمایت علنی از بالاترین مسوول اجرایی شهرستان سالی را برای خبرنگاران پیش بینی کند که به راحتی بتوانند در انتشار اخبار و اطلاع رسانی و نقد موضوعات و مسوولان اقدام کنند هر چند بعد از 50 روز مومنیان با حکم استاندار جای خود را به علی اکبر مرتضایی داد تا با این تغییر و تحول عملا سخن فرماندار سابق در حمایت از خبرنگاران هیچ رسمیت و مقبولیتی نداشته باشد.و سخنی به گزاف نیست که حتی بتوان بیان کرد در یک سال اخیر یکی از سال های سخت اصحاب رسانه بود که به دلایلی برخی از آنان پاسخگوی برخی نهادها بودند یا نسبت به انتشار برخی از اخبار تذکر گرفته و مجبور به حذف آنها شدند و حتی در جریان اتفاق هنری لغو کنسرت های پایان سال گذشته خبری مبنی بر احضار چند نفر از خبرنگاران بدون هیچ دلیل مشخصی به دادگاه نیز شنیده شد ولی بدون اینکه کسی مسوولیت این کار را به عهده بگیرد به گونه ای ماجرا ختم به خیر شد.

چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان ادارات و ارگان های دولتی و شهری اقدامات خود را در راستای آگاهی بخشی عمومی که با کمک رسانه ها به مردم اطلاعرسانی کرده اند اعلام کنند تا میزان عملکرد هر ارگان در نزد اذهان عمومی روشن شود. زیرا این بحث در تناقض است که همواره برخی مسوولان شهرستان برای تعامل با خبرنگاران تاکید کنند ولی هیچ تلاشی از سوی آنها صورت نگیرد و در بیشتر امور هم مقصر رسانه و خبرنگار تلقی شوند.

چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان این سوال نیز پاسخ داده شود که چرا اکثر مدیران شهرستان از رویارویی با خبرنگاران واهمه دارند؛ یا به هر دلیل کمتر علاقه ای به مصاحبه و برگزاری نشست خبری دارند به گونه ای که در کارنامه چند ساله برخی مدیران شهر حتی یک گفتگو با اهالی رسانه دیده نمی شود.

چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان ،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به این سوال پاسخ دهد که چرا هیچگاه اصحاب رسانه شهر را برای بررسی مشکلات شان جمع نکرده است و چرا در مدت 10 ماه مسوولیتش هیچ نشست خبری مجزایی با آنها نداشته است.هر چه نباشد این اداره متولی رسانه و خبرنگاران شهر است و آنها جایی دیگری ندارند تا مسائل و مشکلاتشان را بیان کنند..

چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان فرماندار این شهرستان این سوال را پاسخ دهد که آیا گفته ایشان در نخستین نشست خبری وی با اصحاب رسانه مبنی بر اینکه اذعان داشت « شعار نمی دهم به هیچ وجه از حضور خبرنگاران واهمه ای ندارم و از وجودشان احساس آرامش دارم و اگر نباشند نگران می شوم که واقعیت ها به مردم منتقل نشود» چقدر محقق و عملی شده است؟ چرا در اکثر برنامه ها و جلسات و دیدارهای ایشان کمتر خبرنگاری دیده می شود؟ آمار اخبار تولید شده فرمانداری در رسانه ها می تواند گویای این مطلب است که چقدر خواسته فرماندار در پوشش اخبار محقق شده است؛ آیا ایشان از وضعیت موجود رضایت دارد؟ یا نگران هستند؟

چه خوب است نماینده مردم کاشان در مجلس که به خوبی تلاش می کند از تمام ظرفیت های رسانه ای برای کارهای کرده و نکرده استفاده می کند در روز خبرنگار در کاشان به این سوال پاسخ دهد چرا گاهی نقد یا مطلبی بر خلاف نظرات و عملکرد ایشان توسط رسانه ها یا خبرنگاری بیان شود به اشکال مختلف و غیرمستقیم فشارهایی از طریق برخی از افراد در محیط بیرونی و فضای مجازی درباره منتشرکنندگان این مطلب وارد می شود؟ آیا این اقدامات بر خلاف معیارهای آزادی بیان در رسانه نیست؟

چه خوب است در روز خبرنگار شهردار کاشان به این سوال پاسخ دهد چه تلاشی برای تعامل با اصحاب رسانه به ویژه رسانه های محلی داشته است؟ چرا رسانه های شهر هیچ حمایتی از سوی ارگان مدیریت شهری نمی شوند با وجود اینکه در سال گذشته شورای شهر 800 میلیون تومان بودجه را برای کارهای فرهنگی و تبلیغات برای شهرداری تصویب کرده است و این رقم در سال جاری یک میلیارد تومان شده است ؟ این بودجه ها چگونه و برای چه کسانی هزینه می شود؟ سهم رسانه ها کجا رفته است؟ آیا فعالیت رسانه ها در زمره کار فرهنگی و تبلیغات محسوب نمی شوند؟

چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان اعضای شورا و شهردار به این سوال پاسخ دهند، اصرار به تولید و پخش برنامه تلویزیونی کاشانه و دادن حق پخش از پول مردم به ارگان صداوسیما که از بودجه دولتی بهره مند می شود چه تاثیرات و دستاوردهایی داشته است؟ و چگونه است که برای تولید برنامه روزانه خود در رادیو کاشان قرارداد مالی منعقد می کند ولی در مواجه با دیگر رسانه های خصوصی که با هزاران مشکل برای تولید خبر برای سایت خود و چاپ نشریه شان مواجه هستند هیچ اقدامی نمی شود؟ آیا شهرداری فقط رادیو و تلویزیون را رسانه می داند؟ یا اینکه رسانه خوب را تنها رسانه هایی می دانند که شش دانگ تولید محتوایش در اختیار خودشان باشد که مبادا حرفی یا کلمه بر خلاف نظرشان بیان شود.

چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان این سوال پاسخ داده شود چرا برخی از مسوولان شهر که عهده دار ایجاد نظم و امنیت در شهر هستند، بر خلاف شهرهای دیگر ارتباطشان با رسانه ها کمرنگ یا بهتر گفته شود هیچ ارتباطی با آنها ندارند؟ چرا در هفته قوه قضائیه در تمام شهرهای ایران از جمله بیشتر شهرهای استان اصفهان دادستان و روسای دادگستری با حضور در جمع خبرنگاران پاسخگو هستند ولی در سال های اخیر برگزاری این نشست یا گفتگو با این مسوولان تقریبا به یک امر محال تبدیل شده است.

چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان به این سوال پاسخ داده شود چگونه است وقتی که رادیو کاشان به صورت رسمی آغاز به کار کرد تمام شهر بسیج شدند از این رسانه شنیداری حمایت مالی و معنوی کنند با مدیران ادارات دولتی جلسه گذاشتند، با مدیران صنایع نشست برگزار کردند و حتی مدیران اقامتگاه های سنتی را نیز دور خود جمع کردند تا بتوانند با کمک های مالی آنها نسبت به تولید برنامه هایشان اقدام کنند؟ ولی چرا یک بار این جلسات برای دیگر رسانه های شهر گرفته نشد؟
.
چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان این سوال پاسخ داده شود چه اقدامی برای افزایش سواد رسانه ای مدیران شده است تا نقش موثر و تاثیرگذار رسانه را در هموار کردن مسیر اهداف و سیاست ها شان را بشناسند؟ آخرین وضعیت تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران کاشان در چه مرحله ای قرار دارد؟ قول و قرارهای تشکیل موزه مطبوعات کاشان چه زمانی به سرانجام خواهد رسید؟ چرا کسی به فکر بیمه، آینده و امنیت شغلی خبرنگاران نیست؟

چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان به این سوال پاسخ داده شود چرا باید ماهانه بیش از 50 میلیون تومان آگهی دولتی و ثبتی از کاشان تنها برای سه روزنامه استان اصفهان باشد ولی نه کاشان سهم آنچنانی در اخبار این روزنامه ها داشته باشد و نه رسانه های کاشان سهمی از آگهی های این شهر داشته باشند؟ شاید بگویند قانون است؛ ولی این قانون باعث شده رسانه های شهر از داشتن حداقل منابع مالی برای حیات خود محروم شوند تا روز به روز شاهد مرگ تدریجی آنها در زیر بار انبوه مشکلات باشیم.

و در پایان چه خوب است در روز خبرنگار در کاشان اهالی رسانه به این سوال پاسخ دهیم چقدر منافع مردم و شهر را به منافع حزبی و گروهی و فردی ترجیح داده ایم؟ چقدر با اتحاد خود نگذاشته ایم تقابل های رسانه ای ما را از اهدافمان که خدمت به مردم و شهر است دور کند؟ چقدر به دنبال آموختن و باسوادشدن بوده ایم؟و چقدر خودمان به دنبال حل مشکلات صنف خود بودیم تا دست یاری به سوی مسوولی دراز نکنیم؟ و چقدر تلاش کردیم تا وارثان خوبی برای بیش از 110 سال تاریخ مطبوعات و رسانه این شهر باشیم؟ آیا آیندگان درباره ما با افتخار سخن خواهند گفت یا اینکه …

و در پایان چه خوب می شود که در روز خبرنگار در کاشان به تمامی سوالات پاسخ داده شود تا روز خبرنگار در این شهر تنها مختص یک روز نباشد بلکه 365 روز سال روز خبرنگار باشد .و تنها 17 مرداد که به نام روز خبرنگار در تقویم ها به ثبت رسیده است شکرانه ای باشد برای پایان سالی با موفقیت و آغاز و سال تحویلی برای سال جدید پیش رویمان.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *