رودررویی مخابرات و شهرداری کاشان و میان‌داری رئیس دفتر نماینده

همۀ اختلافات، تایید و تکذیبی که بین مخابرات و شهرداری کاشان بر سر پروژه «فیبر نوری» راه افتاده بر سر «فیبر اختصاصی» است. شهرداری پایش را در یک کفش کرده که فیبر اختصاصی می‌خواهد؛ شرکت «های وب» قبول کرده و مخابرات زیر بار آن نرفته است!

مدتی است این اختلاف به فضای مجازی کشیده شده است. به همین خاطر «هادی اکبری» رئیس دفتر نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی پا پیش گذاشت تا با دعوت از «مخابرات» و «شهرداری» و رودر رویی هر دو، آن را حل و فصل کند.

از شما چه پنهان معلوم شد همۀ وقت مخابرات و فرمانداری کاشان در سال گذشته صرف این شده که شهرداری را متقاعد کنند زیر بار قرارداد با مخابرات برود! شهرداری هم طبق معمول بله چشم کرده ولی کار خودش را پیش برده است! برای انعقاد قرارداد با مخابرات نشست و برخاست داشته ولی شرکت‌های خصوصی را زیر و رو کرده است!

شهرداری پس از آن با ظرافت هرچه تمام‌تر لایحه‌ای به شورا فرستاده تا مصوبه شورای شهر برای انعقاد قرارداد شبکۀ فیبر نوری کاشان را با یک شرکت ذیصلاح بگیرد ولی نام شرکت را نبرده است! شورا مصوب کرده و به کمیته انطباق فرمانداری فرستاده؛ بی‌خبر که فرمانداری دست جناب شهردار را خوانده است!

هادی اکبری می‌گوید: «من آن موقع فرمانداری بودم. مسئولیت کمیته انطباق با من بود. از مخابرات حمایت کردیم و شش ماه جلوی انعقاد قرارداد شهرداری با شرکت‌های خصوصی را گرفتیم. قرارداد همۀ شهرها با بخش خصوصی منعقد شد و کاشان جا ماند ولی مخابرات نتوانست نظر شهرداری را تأمین کند.»

اکبری معتقد است فرصت دادن به بخش خصوصی باعث پویایی سازمان‌ها و ادارات خدماتی می‌شود. او می‌گوید: «شما فکر می‌کنید اگر ایرانسل به شبکه‌های تلفن‌های همراه اضافه نشده بود الان قبض‌های تلفن همراه اول چه مبالغی از مشترکین می‌گرفت؟! افزایش کیفیت و کاهش قیمت در گرو رقابت است و ما باید اجازه بدهیم بین مخابرات و شرکت‌های خصوصی برای احداث فیبر نوری در کاشان رقابت ایجاد شود!»

ولی مخابرات می‌گوید من در اکثر نقاط شهر فیبر کشیده‌ام. سرمایه‌ای است که خاک شده است. چرا این سرمایه را رها کرده و مجدد کابل‌کشی شود. شهر و شهرداری از این ظرفیت استفاده کند. این یک معامله دو سر سود است؛ ولی شهرداری کاشان مخابرات را که کنار دستش قرار گرفته با همۀ زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات رها کرده و می‌خواهد شرکتی را به کار گیرد که تازه در ابتدای راه است؟!

جلسه با خنده و خوش و بش تمام شد و مخابرات و شهرداری به همدیگر لبخند زده و دست همدیگر را فشردند ولی همچنان چند سوال باقی مانده است که شاید کارشناسان و صاحب‌نظران مستقل برای آن پاسخی بیابند؛ آیا حضور شرکت خصوصی در کنار مخابرات به توسعه شهر کمک خواهد کرد یا موازی‌کاری و اتلاف سرمایه محسوب می‌شود؟ آیا فیبر اختصاصی برای شهرداری یک ضرورت است یا می‌تواند از ظرفیت‌های موجود برای تأمین نیازها خود در راستای تحقق شهر هوشمند که مدنظر ایشان است بهره بردارد؟!


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *