در اثر خشکسالی و تغییر اقلیم

خسارت سه هزار میلیارد و پانصد و پنجاه و یک میلیون ریالی خشکسالی به مراتع و مرتعداران دشت کاشان

علی خالوئی، کنشگر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی

مراتع قابل بهره‌برداری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، وسعتی برابر ۷۳۶ هزار هکتار مساحت دارد.

جمعاً افزون بر ۲۲۰۰ خانواده‌ کاشانی و آران و بیدگلی معیشت‌شان به طور مستقیم و چیزی حدود، ۱۴۸ هزار واحد دامی به مراتع این دشت وابسته‌اند. 

طی آخرین بروزرسانی‌ نقشه‌های بارندگی دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل، شاهد کاهش ۶۱ میلی‌متر بارندگی هستیم. 

برگ‌های دفتر فصل بارش این دشت، روزهاست،  به آخرین اُوراق‌ش رسیده، بعید به نظر می‌رسد اتفاقات میمون بارشی در ماه‌های مانده‌ی پیش‌رو در سال زراعی، رخ دهد. 

چیزی که پیش‌رو مانده، گرمای شدید‌ست و کاهش رطوبت شدید، جهش رخداد غیرقابل قبول ریزگردها، خشک‌سالی، کاهش شدید علوفه و البته خشک‌شدن پیش از موعد گیاهان مرتعی همچون جاشیرها و فرولا‌ها، باریجه‌ها و ده‌ها موارد دیگر. 

آخرين نقشه‌های بروز شده بارندگی و پهنه‌بندی خشکسالی این دشت ضمن کاهش ۶۱ میلی‌متری بارندگی،   «سیطره‌ی کامل خشکسالی» و «تغییر اقلیم» بر آن‌ست، افزون بر ۸۵.۵ درصدی پهنه‌ی مراتع آن دچار  پهنه‌های «خشکسالی‌های شدید» و «بسیار شدید» ست. 

مراتع ۷۳۶ هزار هکتاری کاشان و آران و بیدگل، با  چهل و چهار میلیون و هشتصد و نود و شش هزار (۴۴.۸۹۶.۰۰۰) کیلوگرم کاهش علوفه روبروست، با خسارتی بالغ بر سه هزار و پانصد و پنجاه و یک میلیارد و دویست و هفتاد و سه میلیون و ششصد هزار (٣.۵۵١.٢٧٣.۶٠٠.٠٠٠) ریال. 

خشکسالی، فرونشست، تغییر اقلیم، کاهش شدید رطوبت هوا (کمتراز ده درصد)، افزایش چندین برابری ریزگردها این روزها بلای ساکنین تمدن سیلک شده است، بلایی که به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از مردم بیابان‌نشین ایران مرکزی را به ستوه آورده است.

ترک حرفه‌ی مرتعداری، کشتار دام‌های مولد، ضررهای پی‌درپی مرتعداران، بیمه‌های نامناسب و غیرمحتمل، عدم اختصاص نهاده‌های دامی، عدم حمایت دولت، عدم تمهید علوفه‌های کمکی، کاهش شدید منابع آبی و خشکیدگی چشمه‌ها و خشک‌شدن زودهنگام گونه‌های بوته‌ی، زندگی مرتعداران را به تنش جدی انداخته است، درحالی‌که تنها در شهرستان کاشان، ۳۰ هزار دام مولد دام سبک از چرخه‌ی تولید خارج شده. 

کارشناسان «خروج دام مولد» را صدمات جبران‌ناپذیری به پیکره‌ی تولید محصولات دامی می‌دانند، اگر دولت چاره‌اندیشی نکند، اگر نهاده‌های دامی در اختیار مرتعداران قرار ندهد، اگر بانک‌ها اقدامی به جبران خسارات خشکسالی نکنند، اگر بیمه دست مرتعداران را نفشارد، طولی نخواهد کشت، دشت کاشان به  «مرتعداری، مرتعداران و تولید گوشت» خداحافظی نماید.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *