• شناسه خبر : 5099

حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را باید از کودکی آموزش داد

رییس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل گفت: حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی عادتی است که باید از کودکی آموزش داد تا برای آنها تبدیل به باور ذهنی شده و در این مسیر حرکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، الهیار دولتخواه در آیین گشایش نمایشگاه هوای پاک در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد اظهار کرد: بهترین دوران برای آموزش و فرهنگ سازی عادت های مثبت، به اعتقاد پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت، دوران کودکی است که باید مورد توجه مسوولان و به ویژه خانواده ها قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: باورهای ذهنی، کودک را تشویق می کند تا از زیستگاه خود چه کلاس و مدرسه باشد، چه خانه و فضای عمومی جامعه که در آن زندگی می کند، مراقبت کرده و دیگران را نیز به این امر تشویق کند.

وی با اشاره به نقش آموزش در فرآیند تربیت پذیری کودکان تاکید کرد: پدر ومادر وقتی که شیوه تهیه موادی مثل چوب و پارچه و کاغذ را برای فرزندشان توضیح می دهند، به طور غیرمستقیم، حفظ محیط زیست را به او آموزش می دهند.

وی گفت: پدر و مادر اگر با وسیله های اضافه برای کودک خود عروسک، جاجورابی، جامدادی و… بسازند، ارزش مواد را به کودک یاد داده و به او آموزش می دهند که به جای آشغال سازی، می توان از مواد به ظاهر دورریختنی، وسایل قابل استفاده ساخت.

رییس اداره محیط زیست آران و بیدگل گفت: با خرید کتابهای علمی درباره طبیعت، حیات وحش، حفاظت از محیط زیست، زباله ها و راه های بازیافت و دفع زباله و… می توان کودکان را به طور غیرمستقیم با مفاهیم علمی و شیوه های حفاظت از محیط زیست و طبیعت خدادای آشنا کرد.

وی افزود: بازیافت مواد غیر ضروری باید فرهنگ رایج جامعه شود و با گذاشتن یک سطل بازیافت در کلاس و جمع آوری کاغذ‌ها، و پسماند غذای کودکان، به آنان آموزش داد که چگونه مواد اضافه را بازیافت کنند و این کار را در خانه خود نیز انجام دهند.

وی اظهار کرد: ما باید لذت کشف طبیعت را برای کودکانمان فراهم کنیم. حفظ زمین، منابع آب، هوا و همچنین طبیعت از جمله مواردی است که باید از دوره کودکی به هر فرد آموزش داده ‌شود و این آموزش‌ها از خانه شروع و در مدرسه، جامعه و رسانه‌ها تکمیل می‌شود.

وی گفت: آموزش های همگانی با هدف آموزش حفظ محیط زیست به اصلاح باورهای کودکان به عنوان نسل آینده ساز جامعه منجر می شود بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست، در قالب برنامه های مختلف ، تلاش می کند که دانش آموزان را با شیوه های مختلف تحت پوشش آموزشهای زیست محیطی قرار دهد.

دولتخواه تصریح کرد: فعالیتهای کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد در زمینه آموزش های زیست محیطی و برپایی نمایشگاه آثار اعضا، یک اقدام قابل تحسین است و باید به جامعه معرفی و الگو سازی شود.

مربی آموزش کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد گفت: توسعه فرهنگی جامعه در قالب فعالیتهای کتابخوانی و آموزشی، فرصتی است تا کودکان ما برای ایفای نقش مثبت در جامعه آینده تربیت شوند.

معصومه خجوی با تاکید بر مطالعه کتابهای داستان گفت: خواندن کتاب‌های ساده ازشخصیت‌های کارتونی جذاب، آگاهی محیط زیستی و حس نگرانی برای حفظ محیط زیست را در کودکان پرورش می دهد و آنها را تشویق می کند تا داستان‌های خود را از شخصیت‌ها و مکان‌هایی بنویسند که باید در محیط زیست حفظ شوند.

خجوی خاطرنشان کرد: نمایشگاه هوای پاک و محیط زیست با مشارکت زهرا بهفرد، فاطیما روشنی، نازنین احمدی افشار، علی بهفرد، مینا کاوه، زهرا سادات سیدی و امیرعلی آتشی در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد برپا شده که آثار ساخته شده از مواد بازیافتی را به نمایش گذاشته اند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *