• شناسه خبر : 1845

حال خوب، از درون خوب ریشه می گیرد

یک مشاور خانواده گفت: حال آدم وقتی خوب است که درون فرد خوب باشد. خریدها و لذت‌های زودگذر نمی‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی شود و با وجود آنکه امکانات رفاهی امروز بیشتر شده است اما به اندازه پیشرفت تکنولوژی حال آدم ها خوب نیست.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، مریم دهقانیان در کانون توسعه فرهنگی نوش آباد اظهار داشت: امروز در هر خانه ۱۵ خدمتکار مثل ماشین ظرفشویی و لباسشویی، تلفن و … وجود دارد که قرار بود حال آدم ها را خوب کند اما با افزایش آسایش افراد، به نوعی تهدید برای آرامش آنها شده است.

وی افزود: حرف زدن اعضای خانواده با یکدیگر کم شده است و خانواده ها نمی دانند درچه مواردی با هم حرف بزنند. ریشه مشکلات این است که حال آدم ها خوب نیست و هیچکس هم برای بهبود حال خود تلاش نمی‌کند.

وی تصریح کرد: افراد جامعه امروز، ریشه مشکلات خود را در همه چیز و همه کس به غیر از خودشان جستجو می کنند. حال خوب بستگی به رفتار خود شخص دارد هر چند که عوامل بیرونی نیز در آن اثر دارد.

وی اذعان داشت: صحبت افراد در بسیاری از دورهمی ها، اعتراض به شرایط موجود خودشان است اما هیچ کس از تلاش برای بهبود کیفیت زندگی خود حرف نمی زند. اگر حال آدم ها با خودشان خوب باشد بسیاری از مشکلات وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی آن است که فرد با خودش درگیر است زیرا ناکامی فرد برای رسیدن به آرمان و آرزوهایش، موجب آن شده که به رفتار دیگران اعتراض کند و دیگران را غیرقابل تحمل بداند و مدام مبارزه می کند و در نتیجه از درون خوشحال نیست.

نویسنده کتاب احساس زندگی گفت: حال مادران باید خوب باشد زیرا مدیر خانواده هستند و می توانند کانون خانواده را گرم کنند. بدون مادر شاد، خانه تمیز مانند نمایشگاهی برای تماشا و دیدن دیگران است.

دهقانیان افزود: اولین اصل برای شادی درون و حال خوب، ارتباط سالم با خود و دیگران است. حال خراب ناشی از رابطه خراب است که در بیشتر موارد، متوجه نزدیکان می‌شود و خود ارزیابی، صرف نظر از نوع رفتار دیگران، یکی از مولفه‌های رضایتمندی است.

وی تصریح کرد: اگر به رفتار خودمان تمرکز کنیم حالمان خوب می شود. در بسیاری از مواقع باید رفتار خود را تغییر دهیم حتی اگر در جایی صد درصد حق داشته باشیم . قبل از هر صحبتی باید از خود بپرسیم آیا این حرف منجر به نزدیکی یا دوری طرف می شود؟ اگر دور کننده است نباید گفته شود چون رابطه ها خرابتر می‌شود .

وی تاکید کرد: رشد شخصیتی سومین گام برای رضایت از خود است زیرا باعث تقویت احساس ارزشمندی در شخص می شود و در قالب انواع آموزشها بروز می کند . نیاز به خود ارزشمندی و قدرت مانند ظرفی است که بر اثر کارهایی که رشد شخصیت را به دنبال دارد، مثل آموزش های جدید و یادگیری پر می شود.

این مشاور خانواده اظهار داشت: اگر قرار باشد که شخص احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد، باید یادگیری جزئی از زندگی او باشد و این رشد شخصی ربطی به شغل و میزان سواد ندارد و هرکس بر اساس علاقه خود، آموزش یک موضوع را پیگیری می کند.

وی در مورد شیوه های کسب حال خوب گفت: عادت کنیم تا هر شب، حال خوب ناشی از سه کاری را بنویسیم که باعث احساس خودارزشمندی در ما می‌شود. این شیوه هم باعث تقویت حافظه است و هم منجر به انتقال ارزش ها به افراد خانواده می‌شود.

وی حال معنوی را یکی از مولفه های رضایتمندی از خود ذکر کرد و افزود: تقویت رابطه با خدا موجب می شود که حال ما خوب شود و هرکس می‌تواند به سبک خود، این راه را پیدا کنید یکی در نماز شب و اعمال معنوی و یکی دیگر در خدمت به مردم و اخلاق خوب، رابطه با خدا را تقویت کرده و به احساس خوبی از خود می‌رسد.
وی تصریح کرد: اخلاق معنوی موجب ذهن آگاهی می شود. ذهن آگاهی به ما کمک می‌کند که حواسمان به آدمهای اطرافمان باشد.

دهقانیان تاکید کرد: مهمترین ابزار سلامت روان بچه ها، تفریح و بازی است. بچه های دوره ابتدایی برای سلامت روان، روزی شش ساعت بازی و تحرک لازم دارند که لااقل دو ساعت آن باید با حضور پدر مادر باشد. بچه ها به خاطر نداشتن همبازی به فیلم تلویزیون و بازی کامپیوتری پناه برده اند و ما نیز ناخواسته به آن دامن می زنیم.

این مشاوره خانواده  اظهار داشت: بزرگسالان جامعه نیز به یک ساعت تفریح روزانه نیاز دارند که به علت شرایط مختلف این وقت به کارهای دیگر اختصاص پیدا کرده است و در نتیجه بیماری های توسعه پیدا کرده که ریشه اصلی آن ناراحتی اعصاب و روان است.

وی گفت: اگر به مدت سه روز گزارش روزانه خود را بنویسیم و سپس آن را مرور کنیم، به این نتیجه می رسیم که زمان برخی از کارها می تواند کاهش پیدا کند که مجموع این زمان را برای تفریح برنامه ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: فاجعه کردن امور یک خطای شناختی است که کارهای ساده را بیش از اندازه مورد توجه قرار می دهیم تا تبدیل به بحران می شود.

دهقانیان تصریح کرد: برای رسیدن به هدف، باید از مسیر موفقیت و خشنودی گذشت و محدود کردن هدف به موفقیت در نهایت به نارضایتی از خود می رسد و لذت های مادی حال ما را خوب نمی کند و به لذت های درونی منجر نمی شود.

شایان ذکر است کارگاه آموزشی بهبود کیفیت زندگی، با مشارکت موسسه روانشناختی دنیای مطلوب روز پنجشنبه در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد برگزار شد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *