• شناسه خبر : 9440

اهل کاشانم گزارش می دهد؛

تخفیف‌هایی که در پس گران فروشی برخی از فروشگاه‌های بزرگ سطح شهر گم می‌شود

فروشگاه های بزرگ در چند سال گذشته به سرعت و با زرق و برق فراوان همزمان با سراسر کشور در کاشان توسعه و تعداد آنها به یکباره فزونی یافته است.

فروشگاه هایی که در پس تبلیغات فراوان آن در صداوسیما و شبکه های اجتماعی انواع شعارههای تخفیف و حراج و فروش فوق العاده و غیره می بینیم ولی در هنگام خرید گاها نه تنها در هنگام خرید شاهد این تخفیف ها نیستیم بلکه قیمت فروخته شده به مشتری حتی بیش از مبلغ درج شده بر روی محصول است.

اینکه سیستم فروش این فروشگاه ها چگونه است و با چه اساس و ضابطه ای در ارائه تخفیف و به قول معروف “آف” های هفتگی و ماهانه و فصلی برای مشتریان و مردم تبلیغات می کنند سوالی است که باید مسئولین درباره این موضوع پاسخ دهند ولی اینکه دیده شده است که قیمت اقلام موجود بیشتر از قیمت درج شده روی کالا به فروش میرسد، جای سوال است.

دستگاه های ناظر و قانونی که باید بر کار این فروشگاه ها نظارت داشته باشند در کجای این معما قرار دارند و چگونه است این فروشگاه ها که علاوه بر سیستم توزیع جداگانه و خارج از ضوابط قانونی و اداری اقدام به فروش محصولات با هر قیمتی می کنند را باید با کدام دلیل و ادله توجیه کرد.

یکی از شهروندان کاشانی که کارمند یکی از دستگاه های خدمات رسان است در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه چندی پیش برای تامین نیاز چند کالا بهه یکی از این فروشگاه ها در سطح شهر مراجعه کردم، اظهار داشت: در موقع خرید یک کالای 12هزار تومانی، برچسب 10 هزار تومان روی آن درج شده بود ولی بعد از پرداخت مبلغ کالا متوجه شدم که 17 هزار تومان از کارت من کم شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این فروشگاه ها از اعتماد مردم سواستفاده می کنند، ابراز داشت: این فروشگاه ها با تبلیغات فراوان در صداوسیما مردم را تشویق به خرید از فروشگاه های خودشان می کنند در حالیکه با این گونه رفتارها از اعتماد مردم سواستفاده می کنند.

این شهروند کاشانی با بیان اینکه این موضوع و گرفتن پول اضافه را من با جستجو در قیمت و فاکتور مشاهده کردم، تصریح کرد: روزانه ممکن است افراد زیادی از این فروشگاه ها خرید کنند که به دلیل عدم توجه به فاکتور و قیمت روی جنس اصلا متوجه این موضوع نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان و مدیران و دستگاه های ذی ربط باید به این موضوع ورود پیدا کرده و جلوی این سواستفاده ها را بگیرند، خاطرنشان کرد: حق و حقوق مردم نباید در مواردی اینچنینی نادیده گرفته شود و نسبت به متخلفان باید برخوردهای قانونی انجام شود.

محمدعلی 32 ساله یکی دیگر از شهروندان کاشانی هم در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم ضمن اشاره به اینکه این فروشگاه ها برای جلب اعتماد مردم تبلیغات زیادی می کنند، اظهار داشت: بخش اعظم این تبلیغات در صداوسیماست در حالیکه باید در رسانه ملی در مورد تبلیغات راستی آزمایی های لازم پیش از پخش تبلیغات انجام شود در صورتیکه به این فروشگاه ها مراجعه می کنیم خلاف ادعاهای گفته شده در تبلیغات رفتار می شود.

وی با بیان اینکه چندی پیش با مراجعه به یکی از این فروشگاه ها و خرید چند قلم کالا متوجه اختلاف فاحض قیمت این فروشگاه ها با مغازه های موجود در سطح شهر شدم، ابراز داشت: وقتی به یکی از کارکنان این فروشگاه نسبت به قمت های ارائه شده تذکر دادم، گفت این قیمتها از طرف تهران مشخص می شود و ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداریم.

این با اشاره به اینکه با توجه به سیستم جداگانه خرید کالا و توزیع آن توسط این فروشگاه ها انگار در تعیین قیمت ها به هر نحو که بخواهند خود را مختار می دانند، تصریج کرد: اگر از ابتدای رشد قارچ گونه این فروشگاه ها نسبت به تعیین قیمت و فروش کالا به مردم ضوابط خاصی تعیین می شد حال شاهد اینگونه رفتارها توسط این فروشگاه ها نبودیم.

این شهروند کاشانی که شغل آزاد دارد، تاکید کرد: دستگاه ها و نهادهای خاصی بر تعیین قیمت ها در کالاهای عرضه شده در مغازه های سطح شهر نظارت می کنند و در صورت کوچکترین کوتاهی با انها برخورد می شود که لازم است در مورد این فروشگاه ها نیز این اقدامات انجام شود.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف کاشان در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم درباره تفاوت قیمت های فروش در برخی از فروشگاه های بزرگ کاشان با قیمت های مندرج شده بر روی کالا اظهار داشت: سیستم قیمت گذاری کالاهای موجود در این فروشگاه ها از دفتر مرکزی مشخص شده و با توجه به اینکه نوسان قیمت در روزهای گذشته در مورد کالاهای مختلف داشته ایم این اختلاف ها ایجاد شده است .

وی با بیان اینکه سیستم ارائه تخفیف در این فروشگاه ها همزمان با سایر فروشگاه ها در سراسر کشور است، ابراز داشت: در موقع ارائه قیمت جدید حتی اگر جنسی با قیمت قدیم باشد در صورتیکه خریدار به این موضوع اشاره کند.

جنس از خریدار پس گرفته شده و به مرکز مرجوع می شودو یا می‌تواند مابه التفاوت آنرا اخذ نماید.
حسین عابدی افزود: دست اندرکاران و مدیران این فروشگاه ها هیچ نقشی در قیمت گذاری ها ندارند و اگر قیمت کالایی هم به روز نشده است ممکن است به علت اشتباه اپراتور بوده باشدوبه مدیران فروشگاهها تذکر داده شده است.

آنچه مسلم و مشخص است که فروشگاه های بزرگ موجود در سطح شهر هر چند توانسته اند با تبلیغات فراوان مشتریان زیادی را به سمت و سوی خود جلب کنند ولی این اقدامات با هرگونه بهانه و دلیلی که آورده شود، قابل توجیه نیست.

اینکه نوسان قیمت ها در مورد کالاهای عرضه شده در فروشگاه ها و مغازه های سطح شهر بسیار مشهود است حرفی در آن نیست ولی ضرورت رعایت انصاف در فروختن جنس به قیمت خرید قبلی است نه اینکه به خاطر نوسان قیمت ها بخواهیم قیمت قبلی یک جنس را بپوشانیم تا با قیمت روز بفروشیم!

هر چند بسیاری از کاسبان و صاحبان واحدهای صنفی به این قاعده مهم تجارت بر اساس ضوابط و رفتارهای انسانی پایبند هستند ولی متاسفانه اخلاق و رفتارهای اینچنینی که جنس خرید قبل را به قیمت جدید می فروشند در تعداد کمی از واحدهای صنفی و مشاغل دیگر هم وجود دارد که امیدواریم با توجه به شرایط کنونی مردم و جامعه این گونه رفتارها تعدیل شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *