• شناسه خبر : 1173

تجهیزات آبرسانی ۲۷ روستای کاشان باید جابه‌جا شود

مدیر آب و فاضلاب روستایی کاشان گفت: ۲۷ مورد سازه‌ و تاسیسات آبرسانی آسیب‌پذیر در برابر حادثه‌هایی مانند سیل در این شهرستان داریم که نیازمند رسیدگی و جانمایی دوباره هستند.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از خبرگزاری ایرنا در کاشان، علیرضا صبوری افزود: ۱۱ مورد از سازه‌ها و بناهای نیازمند جابه‌جایی در مسیر رودخانه‌های بخش نیاسر، ۶ مورد در مسیر رودخانه‌های بخش برزک، پنج مورد بخش مرکزی و چهار مورد نیز در بخش قمصر قرار دارد.

وی بیان کرد: برای حفظ و نگهداری از این تاسیسات، بناها و همچنین جمع آوری خطوط انتقال آب روستاها که در مسیر رودخانه‌ها و یا حریم آنها قرار گرفته‌اند، افزون بر ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی کاشان با تاکید بر ضرورت توجه به یکی از سه راهکار جابه‌جایی خطوط انتقال آب، ساخت سدهای بتنی یا تغییر مسیل اضافه کرد: اگر این راهکارها و طرح‌ها اجرا نشود، جاری شدن سیل می‌تواند به تخریب قنات‌ها، ایستگاه‌های تامین آب و در نتیجه قطع آب‌ آشامیدنی در روستاها منجر ‎شود.

وی، ساخت بند با ملات سنگ و سیمان، گابیون‌بندی (ایجاد دیوار سنگی برای مقاوم‌سازی)، خاک‌ریزی و همچنین جمع‌‎آوری برخی خطوط انتقال آب را از جمله اقدام های انجام شده برای مراقبت از تاسیسات و سازه‌های آب و فاضلاب روستایی در حریم رودخانه‌ها برشمرد.

صبوری یادآور شد: آب‌ آشامیدنی روستاهای بارونق، سرنج و کوه‌سنج از توابع بخش مرکزی، فرح‌آباد از توابع بخش نیاسر و پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر در محدوده روستای سن‌سن بخش مرکزی به صورت مستمر هر هفته با ۲ تانکر ۱۲ مترمکعبی تامین می شود.

به گفته وی، در سه روستای دیگر شهرستان کاشان نیز مشکل کمبود آب وجود داشت که با اخطار به مشترکان پرمصرف و همچنین تعویض پمپ، این مشکل برطرف شد.

مدیر آب و فاضلاب روستایی کاشان اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی آبرسانی روستاهای تجره و رحق در بخش نیاسر، قزاآن در بخش قمصر و آرنجن از توابع بخش بزرک این شهرستان نیز به‌صورت موردی انجام می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: آب واحدهای آموزشی و مکان‌های مذهبی در روستاها بر اساس مصوبه وزارت نیرو، رایگان است اما برخی افراد در مصرف آب این مکان‌ها سو استفاده می‌کنند.

صبوری افزود: رایگان بودن آب‌بهای این مکان‌ها موجب شده تا از آن برای ساخت‌وساز شخصی نیز استفاده کنند که در صورت مشاهده تخلف، با اخطار قبلی به ناچار انشعاب‌ها قطع خواهد شد.

وی همچنین بر ضرورت اعلام ظرفیت آب مصرفی از سوی مکان‌های آموزشی و مذهبی در روستاها تاکید کرد.

۳۹ حلقه چاه، ۱۴ چشمه و ۱۲ رشته قنات، آب آشامیدنی افزون بر ۱۵ هزار مشترک در ۵۶ روستای شهرستان کاشان با پنج هزار و ۶۰۱ خانوار را تامین می‌کند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *