• شناسه خبر : 13060

تتها موزه عروسک کاشان به فروش گذاشته شد!

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، موزه عروسک ها در شهرستان کاشان یکی از موزه‌های بنام در این منطقه است و آثار بسیار فاخری از فرهنگ و تمدن کشور در این موزه به نمایش گذاشته می شود و گردشگران داخلی و خارجی متعددی از این موزه فاخر بازدید کردند.


خبری که این روزها اهالی هنر به ویژه حرفه عروسک گردانی را متحیر کرده است خبر فروش موزه عروسک و اسباب بازی شهرستان کاشان است و علت این موضوع برابر اعلام رسمی از سوی موزه عروسک و اسباب بازی ایجاد تحول در نحوه فعالیت بیان شده است.

مدیریت این موزه اعلام کرده است که افراد و نهادهای دغدغه مند و فعال در حوزه های مرتبط فرهنگی به ویژه هنر، ادبیات، کودکان و گردشگری نسبت به این موضوع بی تفاوت نبوده و با جذب متولی جدید این موزه و نهاد فرهنگی نوپا تعطیل نشود و افراد دیگری بتوانند این مسیر را ادامه بدهند.

اسباب‌بازی و عروسک‌‌های سنتی ایرانی بخشی از فرهنگ این مرز و بوم به شمار می‌روند و می‌توان از بخش‌های مختلف نظیر صنایع دستی و هنر به آن نگاه کرد؛ طراح و مدیر موزه نخستین اسباب‌بازی و عروسک های خیمه شب بازی از سال 1387 طرح پژوهشی خود را درباره‌ی عروسک و اسباب‌بازی‌های مناطق مختلف ایران آغاز کرده بود.

تاکنون 110 عروسک و یکصد اسباب‌بازی برای نمایش در موزه‌ی اسباب‌بازی و عروسک های خیمه شب بازی جمع‌آوری و آماده‌ی نمایش شده‌اند؛ این اشیا به مناطق مختلف ایران، از جنوب تا خراسان و آذربایجان، کردستان، مناطق مرکزی، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان تعلق دارد و با توجه به اینکه هنوز این طرح پژوهشی‌ در کل کشور به پایان نرسیده، تعداد آثار قابل نمایش در این موزه افزایش خواهد داشت.

این موزه با سرمایه‌گذاری شخصی امیر سهرابی افتتاح شد و قدیمی‌ترین اشیای این موزه، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مربوط به اواسط دوره‌ی قاجار هستند که از روستاهای شهرستان «نایین» و وسایل شعبده‌بازی متعلق به اواخر دوره‌ی قاجار از شهر اصفهان جمع آوری شده‌ است.

متولی این موزه قصد واگذاری این موزه را دارد و تلاش های پایگاه خبری اهل کاشانم در راستای مصاحبه با وی راه به جایی نداشت؛ لازم است اهالی هنر و فرهنگ و دلسوزان در این زمینه اقدامات مقتضی را صورت پذیرند تا این موزه فاخر تحت تأثیر ناملایمات قرار نگیرد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *