• شناسه خبر : 14003

تازه‌ترین حاشیه‌های مرد نامبران فوتبال ایران، «علی دایی»!

پایگاه خبری اهل کاشانم؛ علی خالوئی؛ کنشگر محیط زیست و لیدر طبیعت‌گردی کاشان_
۱-
«علی دایی» را کمتر کسی است که دستی بر آتش فوتبال داشته باشد و آوازه او را نشنیده باشد، این شاید از محالات باشد.

«علی دایی»، مرد شماره یک «گل‌» تاریخ ایران است، اگر همین چند مدت قبل «کریستین رونالدو» رکورد جهانی‌ش را تسخیر نکرده بود، به جرات می‌توان گفت «علی دایی» مرد تاریخ‌ساز ایرانی و آقای گل جهانی‌ست.

نام و شهرت «آقای گل جهان» و «ایران» اما حالا از جهتی متفاوت، حاشیه‌ساز شده است!
۲-
تمام گونه‌های گیاهی، جانوری، پرندگان و خزندگان، علاوه بر اسامی محلی، دارای اسامی دو قسمتی دیگری هم هستند که به این نام در تمام دنیا شناخته می‌شوند، این نام به زبان انگلیسی‌ست، و از  دو بخش «گونه» و «جنس» تشکیل شده است.

نام‌گذاری گونه‌ها در جهان هم تابع قوانین خاصی، هم هست و هم نیست! دانشمندان و یا  متخصصینی که مؤفق به کشف گونه‌ای می‌شوند، مختارند گونه را به نام خود، محل، شهر و یا کشورشان بر اساس «اصول نام‌گذاری جهانی»، نام‌گذاری کنند.

در خبرها آمده است، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان با همکاری یک تیم تحقیقاتی مشترک از ايران و آلمان با حدود هشت سال مطالعه و تحقیق مؤفق شده‌اند، گونه‌ی ماهی با پراکنش در رودخانه‌های غرب کشور، کشف کنند.
۳-
در توضیحات نام‌گذاری این گونه آمده : «به پاس خدمات انسان‌دوستانه و میهن‌پرستانه ایشان پیرامون زلزله‌ی ویران‌گر کرمانشاه و به افتخار وی گونه‌ی کشف شده جدید به نام«کَتفیش علی دایی» با نام علمی (Glyptothorax alidaeii) نام‌گذاری می‌گردد».

این‌که نام گونه‌ی، قبلاً بنام اشخاص، اماکن‌، مناطق، کشورها و یا شهری ثبت شده باشد، چیزی تازه‌ و غیر مرسومی نیست، بسیاری از دانشمندان نام گونه‌های کشف کرده‌شان، را بنام خودشان ثبت کرده‌اند.

کمااین‌که، گونه‌ی گیاهی در کاشان یافت می‌شود، که بنام «قیچ کاشانی»؛ معروف است و یا چند گونه‌ی خزنده در ماسه‌بادی‌های «نوار ریگ بلند» در شهرستان آران و بیدگل زندگی می‌کند بنام «ارمیاس مرنجاب». یا «اسکینک مار شکل مرنجاب» که البته هر دو گونه‌های اندمیک و با ارزش ایران در دشت کاشان محسوب می‌شوند.
۴-
اما اینکه «کَتفیشی(گربه ماهی) بنام علی دایی» ثبت و ضبط جهانی شده باشد، این نام‌گذاری نیز موضوع تازه، غیر عادی و یا غیر مرسوم نیست، ولی این اتفاق موافقان و مخالفان خاص خود را نیز در پی‌داشته است.

مخالفان اما دلایل مخالفت خود را نسبت به امکان، بی‌احترامی ما ایرانی‌ها در صدا زدن این «کَتفش» (گربه ماهی) در آینده بر می‌شمارند.

این که این نام‌گذاری، از نظر علمی درست است یا اشتباه، اینجانب صاحب نظر نیستم؛
این‌که خواننده محترم با این نام‌گذاری موافق باشند یا مخالف، نیز اطلاعی ندارم.

ولی این را خوب می‌دانم که لازمه‌ی یک زندگی شهروندی خوب، داشتن ادب و احترام  و نهایتاً رعایت کلیه حقوق شهروندی‌ست، که از قدیم گفته‌اند «ادب مرد به از دولت اوست».

کشف این گونه جدید را به ایرانی‌ها و حامیان محیط زیست در اقصی نقاط جهان تبریک می‌گویم.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *