• شناسه خبر : 13054

بند هشتم حکم وزیر، مطالبات زیست محیطی و آقای شهردار

پایگاه خبری اهل کاشانم _علی خالوئی؛وزیر کشور حکم شهردار کاشان را در تاریخ بیست و هشتم شهریورماه با یازده دستور کار و انتظارات ابلاغ می‌کند.

در ردیف هشتم انتظارات مندرج در حکم وزیر کشور آمده: «اهتمام جدی و مسئولانه به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و ارتقای فضای سبز شهری»

بر آن شدیم ضمن معرفی رؤس چالش‌های زیست محیطی شهرکاشان، به شهردار منتخب، به صراحت از برنامه‌های زیست محیطی ایشان که منجر به پایداری توسعه‌‌ی کاشان می‌شود، مطلع شویم. اطلاعاتی که در نهایت می‌تواند منتج به بررسی شاخص عملکرد ایشان در پایان دوره‌ی خدمت‌شان به «اهالی تمدن سیلک» گردد.

۱-  «تمدن سیلک» بر پیکره سرزمین‌های متاثر از روند افزایشی «بیابان‌زایی و تخریب سرزمین » قرار گرفته است، تمدنی که اگر توجه نشود روبه زوال‌ست و نابودی، شهردار منتخب بفرمایند برنامه‌های ایشان در نجات‌بخشی این تمدن، کدام‌ست؟

۲-«سیل و سیل‌خیزی» یکی از اصلی‌ترین بحران‌های طبیعی با کسب بیش از ۹۰ درصد نسبت بحران‌های طبیعی، به زعم کارشناسان، از مهم‌ترین بحران‌های شهرستان کاشان بخصوص شهر کاشان است؛  برنامه شهردار منتخب در کنترل «سیلاب‌های شهری» و «حومه‌ی شهری» کدام‌ست؟

۳- فضای سبز کاشان پیر، فرسوده، با تنوع بسیار ناچیز و فاقد گونه‌های دیر زیست‌ست، راهکارهای شما در ساماندهی فضای سبز، اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و استفاده از آب تصفیه‌خانه جهت آبیاری فضای سبز، افزایش گونه‌های همیشه سبز و دیرزیست چیست؟

۴- شهرستان کاشان دچار «فرونشست آبخوان»ست، اصولی‌ترین و مناسب‌ترین راهکار، افزایش نفوذپذیری سیلاب‌های محلی، و هدایت آن در چاه‌های تغذیه‌ای‌ست، آماری از چاه‌های موجود نیست! افزایش این‌ چاه‌های تغذیه‌ای در معابر، خيابان‌ها و محله‌های شهری، هم می‌تواند به تغذیه آبخوان، کمک شایانی بنماید، هم به کاهش خسارت سیل بيانجامد، لطفاً شهردار منتخب ضمن اعلام آمار چاه‌های موجود، بفرمایند ایشان برنامه‌ی  برای افزایش این چاه‌ها دارند یا خیر؟

۵- امان از دست آسفالت سیاه رنگ کف خیابان‌ها، که دارد رنگ‌‌ش دیگر به سفیدی می‌گراید! ؛ شوربختانه آسفالت کاشان به دلیل استفاده از مصالح بسیار نامرغوب (شن و ماسه‌ای رودخانه‌ای)، بجای (شن و ماسه‌ی کوهی)؛ بی‌اندازه، بی‌کیفیت، نامرغوب، پرهزینه برای خودروسواران و پرهزینه برای بیماران ریوی به جهت تنفس‌ تولیدات آلاینده‌های پلاستیکی حاصل از فرسایش لاستیک خودروهاست؛ شهردار منتخب می‌توانند ضمن پاسداشت «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در کاشان و استفاده از دوچرخه‌سواری سه‌شنبه‌ها، از کیفیت آسفالت معابر شهری بیش از پیش، مطلع شوند.

۶-متأسفانه هیات مدیره فضای سبز شهرداری در سنوات گذشته از چابکی لازم برخوردار نبوده‌، به گونه‌ای که شاید جلسات اجرایش به کمتر از انگشتان یک دست رسیده باشند. شایسته است، شهردار منتخب از تیمی قوی، متخصص و آگاه به مسائل فضای سبز و جنگل در هیات مدیره، بهره گیرند. و امر به اطلاع‌رسانی عمومی از تصمیمات این هیات نمایند.

۷- علی‌رغم جانمایی خدادادی عالی شهر کاشان، بر روی نوار تابشی خورشید، و دریافت بی‌نهایت انرژی خورشیدی، متأسفانه هیچ‌گاه از انرژی خورشیدی در محیط‌های شهری بهره‌ی نجستیم، هیچ‌یک از خطوط روشنایی معابر شهری، از پتانسیل «انرژی خورشیدی» بهره‌مند نشد، شایسته است به منظور الگوسازی و آموزش شهروندی، کاهش آلودگی و گرمایش جهانی زمین،شهرداری کاشان پیش‌قراول باشد، و معابر اصلی شهر را به سیستم روشنایی انرژی خورشیدی تجهیز نماید.

۹- کاشان هیچ کم از اصفهان ندارد؛ این‌را حداقل، شهروندانش مدعا هستند؛ شهرداری اصفهان در دوره‌ی گذشته، مدعی شده است به میزان افزون بر ۷۷۰ کیلومتر مسیرهای  «دوچرخه سواری» در سطح شهر، ایجاد کرده است، با تولید و افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری هم می‌توانید ترافیک شهری را کاهش دهید، هم چاقی شهروندان را و هم تصادفات را، و هم سلامت شهروندان‌کاشانی را تأمین نماید، شايسته است شهردار منتخب برنامه‌شان را در افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری شهری نیز اعلام نمایند.

۱۰- بلوک‌بندی فضای‌های مخصوص کشت چمن و جلوگیری از «کشت چمن» در بلوک‌های حاشیه‌ای و خارج از شهر به منظور حفاظت از منابع آب، شاید یکی از فوری‌ترین اقدامات لازم در سازمان پارک‌ها می‌تواند باشد، سؤالی که سال‌هاست پرسیده می‌شود، اما هیچگاه منتج به نتيجه‌ی نمی‌شود! آیا واقعاً کاشان با این حجم از بحران منابع آبی، نیازمند این میزان از چمن‌کاری است.

۱۱- خیابان‌های کاشان دچار فقر شدید عدم تنوع گونه‌های درخت و درختچه‌ای‌ست، درختان، پیر، شکسته و عموماً دچار آفت و بیماری شده‌اند، ضمن اصلاح و غنای گونه‌ای، می‌شود گونه‌های همیشه سبز کهن سالی همچون: «بلندمازو» که از تیرهٔ بلوط است را گسترش‌ داد، این گونه، خوشبختانه در «پارک لاله» چندین سال است امتحان استقرار‌ش را در اقلیم خشک و فراخشک دشت کاشان پس داده است، و البته «پرچین‌های» همچون گیاه همیشه سبز و دارویی و با نیاز آبی پائین «رزماری»؛ لذا شایسته است شهردار منتخب به صراحت اعلام نمایند رویکردشان نسبت به بهسازی فضای سبز کاشان، کاهش قابل توجه عرصه‌های زیرکشت چمن، استفاده از آب‌های خاکستری و سبز در آبیاری فضای سبز، تکمیل سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، تزریق سیلاب‌های شهری در چاه‌های تغذیه‌ای، چه برنامه‌ و رویکردی دارند؟

۱۲- و دست آخر این‌که تنها «نمایشگر آلایندگی هوای شهرستان کاشان» در محل پانزده خرداد، سالیان سال است خروجی دیداری برای شهروندان‌ش ندارد؛ شهروندان کاشانی حق دارند، از سلامت هوایی که تنفس می‌کنند مطلع شوند، شهردار منتخب اعلام نمایند آیا رویکردی بر تعمیر این نمایشگر و همچنین افزایش تعداد آن در نقاط دیگر شهر مانند: میدان‌های معلم، امام حسین (ع) و کمال‌الملک دارند یا خیر؟

کاشان وقتی می‌تواند شهری ایمن و محل زندگی باشد که،
«آمایش سرزمین» را ارج نهد، 
«پایداری توسعه‌» را مجری باشد،
و «مردمانش را در مدیریت منابع» آگاه و توانمند نماید،
به امید آن‌روز


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *