• شناسه خبر : 18749

بال‌بال زدن «ارباب رجوع» در «منابع طبیعی» 

عبدالمجید رفیعی برزکی

بدتان نیاید. منابع طبیعی لقمه را دور سر ارباب رجوع چرخانده و داخل دهان «دفتر پیشخوان» می‌گذارد و متقاضی مات و مبهوت نظاره‌گر این ماجراست. قصه از این قرار است. اگر کسی انشعاب «آب»، «برق» و «گاز» در خارج محدوده شهری بخواهد یا کار ثبتی داشته باشد از یک سری ادارات استعلام می‌شود که خدمات به متقاضی ارائه شود یا خیر؟

کسی با استعلام مشکلی ندارد. هرکسی خدمات شهری بخواهد باید شرایط آن را داشته باشد. ولی حرف این است. استعلام اداره گاز از طریق شبکه دولت به اداره منابع طبیعی ارسال می‌شود. ارباب رجوع به منابع طبیعی مراجعه کرده و پرینت مکاتبه را گرفته و به دفتر پیشخوان می‌رود. مجدد دفتر پیشخوان 93 هزارتومان از ارباب رجوع گرفته تا نامه‌ای که داخل اداره منابع طبیعی موجود است دوباره به آن اداره ارسال کند.

تازه این مال یک اداره است. مثلاً استعلام شرکت گاز، بقیه سازمان‌ها و ادارات هم برای خودشان مکاتبه می‌کنند. البته یکی مکاتبه را مستقیم به «منابع طبیعی» ارسال می‌کند و دیگری نامه را دست ارباب رجوع داده و می‌خواهد به دفتر پیشخوان رفته و از آنجا به دست منابع طبیعی برساند. البته این هم شاید لطفی است که می‌خواهد زحمت متقاضی را کم کند.

یکی از کارمندان منابع طبیعی می‌گوید: «این کار برای کم کردن مراجعات به منابع طبیعی و البته اشتغال‌زایی دفاتر پیشخوان است.» علی‌القاعده با این کار مراجعات منابع طبیعی نه تنها کم‌ نشده بلکه بیشتر هم شده است ولی اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای دفاتر پیشخوان در بر داشته است. البته اشتغالی که اگر حذف شود نه تنها مشکلی برای هیچ‌کس به وجود نمی‌آید بلکه سردرگمی متقاضی کمتر می‌شود. 

رئیس منابع طبیعی نظر دیگری دارد. « منابع طبیعی اعتقادی به این کار ندارد و حتی با استان مکاتبه کرده است که این موضوع حذف شود ولی توجهی به مکاتبه نشده است. البته گویی قرار است برای این‌کارها پنجره واحد خدمات دولت راه‌اندازی شود. در چند استان فرایند آزمایشی را طی کرده است. احتمالاً وقتی فراگیر شود این مشکل هم برطرف می‌شود.»

معاون فرماندار نیز معتقد است «شبکه دولت برای این به وجود آمد که کار کاغذ را کم کند ولی گویا هنوز برخی از سازمان‌ها به این باور نرسیده‌اند که می‌توان از ظرفیت‌ها موجود برای تسریع در امور و کاهش مشکلات مردم بهره برد.» 

اصلاً «شبکه دولت» برای این به وجود آمد که بساط کاغذ‌بازی جمع شود و از کاغذ استفاده نشود! مکاتبه بین سازمان‌ها روی سیستم قرار بگیرد. مکاتبه از طریق شبکه دولت روی اتوماسیون ادارات نشسته و کار مردم تسریع شود. راندمان کارکنان بالا رود ولی گویی در بر همان پاشنه قدیم می‌چرخد. با وجودی که شبکه دولت هست، اتوماسیون اداری هم فعال شده است ولی همچنان پرینت کاغذی و بایگانی کاغذی حرف اول را می‌زند.

به نظر می‌رسد اگر مدیران محترم در طول مدت مسئولیت چند اشکال حتی به ظاهر کوچک از فرایند اداری کم کنند قدمی بزرگ در اصلاح مسیر برداشته‌اند. در این صورت لازم نیست متقضای برای یک استعلام ساده از منابع طبیعی بین این سازمان و دفتر پیشخوان و دیگر سازمان‌های خدمات سرگردان شود.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *