• شناسه خبر : 18055

افتتاح نخستین دفتر میراث بانی روستایی کشور در روستای پنداس کاشان

همزمان با همایش «بازنمایی هویت روستایی» نخستین دفتر میراث بانی روستایی کشور با حضور "سید محمد حسینی" معاون پارلمانی رئیس جمهور و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای پنداس کاشان افتتاح شد.

به گزارش اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی کاشان، احمد دانایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان در حاشیه این افتتاحیه گفت: فرآیند ثبت ملی روستای پنداس با توجه به ویژگی ها و شاخص های گردشگری معماری و طبیعی در حال انجام است که بر این اساس نخستین دفتر میراث بانی روستایی کشور در یکی از خانه های روستای پنداس افتتاح شد.

وی با بیان اینکه دفاتر میراث بانی روستایی در جوشقان مرکزی، استرک و جوشقان قالی کاشان به زودی دایر خواهد شد، افزود: دفتر میراث بانی روستایی، یک اداره میراث فرهنگی کوچک است که مردم و اهالی محلی از هویت های تاریخی و معماری و پتانسیل های گردشگری خود پاسداری خواهند کرد.

دانایی نیا تصریح کرد: با ایجاد دفتر میراث بانی روستایی علاقمندان، دوستداران آثار تاریخی و تحصیلکردگان محلی با تعامل و ارتباط مستمر با اداره میراث فرهنگی برای صیانت از داشته های تاریخی و بومی خود تلاش خواهند کرد تا با جذب گردشگران موجب رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس به روستا شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با اشاره به اینکه میراث روستایی در کشور مورد غفلت واقع شده است، خاطرنشان کرد: دایر شدن دفاتر میراث بانی روستایی به عنوان یک طرح سراسری در همه نقاط ایران می‌تواند با کمک مردم‌ مانع از بین رفتن پتانسیل های تاریخی و‌ گردشگری و صنایع دستی روستاها شود.

اولین همایش «بازنمایی هویت روستایی» به مدت دو روز در تاریخ ۲۸ و ۲۹ مهر ماه در روستای پنداس کاشان برگزار شد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط با هدف‌های همایش‌، جشنواره‌های میراث فرهنگی ناملموس، صنایع دستی و هنرهای سنتی، روستاگردی و آداب و رسوم از برنامه‌های این همایش بود.

روستای پنداس از توابع بخش ” برزُک” آمیزه‌ای از تاریخ، طبیعت و فرهنگ در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *