• شناسه خبر : 5372

اثر عضو هیات علمی دانشگاه کاشان نامزد نهایی جایزه کتاب سال شد

کتاب «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا» نوشته محمد مشهدی نوش‌آبادی عضو هیات علمی دانشگاه کاشان نامزد نهایی سی وهفتمین دوره جایزه کتاب سال در گروه دین شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی در بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار می شودکه نامزدهای نهایی سی وهفتمین دوره جایزه کتاب سال در گروه دین در ۵ موضوع کلام، اخلاق، عرفان، سیره معصومین (علیهم السلام) و ادیان دیگر توسط دبیرخانه این جایزه معرفی شدند.

در موضوع عرفان دو کتاب«تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا: نقش صوفیه، اهل فتوت و قلندریه در بنیان‌گذاری آیین‌های محرم»، تألیف محمد مشهدی نوش‌آبادی، نشر آرما و «کتاب شمس تبریز»، تألیف مهدی سالاری نسب، نشر نی و در فهرست نامزدهای سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال قرار گرفتند.

مشهدی نوش آبادی  در این کتاب که به نقش صوفیه، قلندریه و اهل فتوت در پایه گذاری آیین های محرم می پردازد، ابتدا ضمن معرفی موضوع و مرور منابع، سابقه عزاداری را در سنت اسلامی و ایرانی مطرح کرده است، سپس درخصوص اهل فتوت، گرایش‌های آیینی فتوت‌نامه سلطانی، قلندران و گرایش‌های آیینی و شیعی قلندرنامه‌ها طرح بحث کرده، و در فصولی مجزا، آیین‌های عزاداری محرم که اهل فتوت و قلندریه در آن نقش ایفا کرده‌اند را بررسی کرده است، این آیین‌ها عبارت اند از؛ سقایی، جریده برداری، سنگ زنی، توغ‌برداری، نخل برداری و قمه زنی.

همچنین در فصلی به نقش صوفیان صفوی در گسترش آیین‌های محرم و در فصول پایانی به نقش صوفیه در هنرهای آیینی مربوط به واقعه عاشورا، همچون قصه‌خوانی و نقالی، روضه خوانی و تعزیه‌خوانی پرداخته است. وی همچنین به اصطلاحات و موضوعات عزاداری مرتبط با تصوف مانند تکیه، بابا، دسته های حیدری و نعمتی اشاره کرده است.

مشهدی نوش آبادی در جمع بندی مباحث بیان کرده است که گروه‌های صوفیه، قلندریه و اهل فتوت هم بابت انتقال این آیین‌ها از فرهنگ ایرانی و شرقی به فرهنگ شیعی و هم از جهت بنیان‌گذاری آیین‌ها تاثیری اساسی در ایجاد و گسترش آیین های محرم در ایران داشته اند.

کتاب «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا؛ نقش صوفیه، قلندری، و اهل فتوت در بنیان‌گذاری آیین‌های محرم،» در ۴۰۰ صفحه و در قطع رقعی  به چاپ رسیده است که این کتاب امسال جایزه کتاب سال عاشورا را نیز بدست آورده بود.

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *