• شناسه خبر : 11838

آداب و رسوم عید غدیر شهرستان کاشان

شماره ثبت: 2069
تاریخ ثبت: 29/11/1398
عشق و علاقه و دوستداری دیرینه‌ی مردم کاشان نسبت به اهل بیت(ع) و ائمه اطهار باعث شده نه تنها در برپایی مراسم سوگواری و عزاداری شهادت و وفات آن هابلکه در مناسبت‌های ولادت و وقایع دیگری از قبیل اعیاد مذهبی با آداب و تشریفات خاص مراسم جشن و سرور برگزار می‌کنند. آثار تاریخی و فرهنگی متعدد و مختلف و نیز آداب و سنت‌های مذهبی مبین سابقه‌ی چند صد ساله‌ی تعصبات مذهبی مردمان این دیار است که به واسطه این تعصبات شور و شعور مذهبی و دینی در مناسبت‌های مختلف شهر را فرا می‌گیرد از جمله اعیاد اسلامی که هرکدام شان در کاشان آداب و رسوم خاص خود را دارند.


عید غدیر بعد از عيد باستانی نوروز مهم‌ترين و شاخص‌ترین عيد در نزد مردمان كاشان است که به عید «سادات» یا عید سیدا(سیدها) معروف است. در کاشان سیدها سید بودن را افتخار می‌دانند چون معتقدند اصل و نسب شان به یکی از ائمه(ع) بر می‌گردد به همین علت حضرت زهرا(س) را مادر خطاب می‌کنند و در روز عید غدیر شروع ولایت و امامت حضرت علی(ع) را جشن می گیرند و چون خود را از ذريه اميرالمؤمنين(ع) می‌دانند واقعه‌ی غدیرخم را جشن می‌گیرند و در منزل می نشینند تا دیگران به دیدار آن‌ها آمده بهشون تبریک بگویند.

بنابراین عید غدیر درنزد سیدها از عید نوروز بزرگ‌تر و مهم‌تر است. یکی دوماه پیش از عید خود را آماده می‌کنند برای پذیرایی از مهمانانی که در روز عید به دیدارشان می‌آیند. مانند عید نوروز با آداب خانه تکانی، گردگيری و نو کردن بخش‌هایی از دکوراسیون خانه، خرید لباس نو، خرید ملزومات پذیرایی، تهیه میوه و شیرینی و غیره به استقبال عید غدیر می‌روند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *