• شناسه خبر : 16112

آب رفته را به جوی باز گردانید!

حسین باغ‌شیخی- عضو شورا اسلامی شهر و رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر کاشان

مراقب باشید سرخوردگی ناشی از بدعهدی تصمیم سازان برای زندان قدیم کاشان تبدیل به وادادگی نشود.

بدون تردید اولین وظیفه شورای اسلامی  صیانت از حقوق شهروندان می باشد.امروز در بحث سامان‌دهی معتادان متجاهر، قانون برای بیش از ۳۰‌دستگاه وظیفه مشخص کرده است. بااینحال خیلی از این دستگاه‌ها پای کار نیستند و به‌طور خاص شورا و شهرداری سیبل انتقادات، کم‌کاری‌ها ومطالبات قرار می‌گیرند. ازطرف دیگر ماجرای سامان‌دهی معتادان متجاهر به‌دلیل همین پای کار نیامدن سایر دستگاه‌ها به نقطه مطلوبی نرسیده است و مثل همیشه استانداری اصفهان کمترین تحدی را به خود وارد و بخش اعظم این وظیفه رابه دوش دیگر شهرها و شهرستانها قرار داده است.به یقین اطلاعات و داده های لازم پایه هر برنامه‌ریزی است و و مدیریت اطلاعات و آمار برای تصمیم درست ضرورت انکارناپذیر است اما در حوزه معتادان متجاهر حاضر(حدود ۴۰۰نفری که گفته می شود) بانک اطلاعاتی دقیق و کاملی وجود ندارد؛ بانک اطلاعاتی ای که سن معتاد،هویت،تعداد دفعات ترک اعتیاد، شغل وعلی الخصوص بومی بودن و…را داشته باشد.

به‌غیر از بحث نقص درعملکرد سازمان‌های متولی در بحث سامان‌دهی معتادان متجاهر، بحث خطاهای استراتژیک در مدیریت این موضوع ومباحث درمان و توانمندسازی این مبتلایان به اعتیاد ودر نهایت حوزه آسیب های اجتماعی و درمعرض قرار گرفتن جامعه پیرامون آن (حتی اگر اجازه ورود و خروجشان در ید قدرت مسئولان قضایی باشد)نیز وجود دارد.

شورای اسلامی کاشان حمایت از خانواده معتادان بومی کاشان و کمک در راستای اصلاح رفتار ایشان  را وظیفه خود می‌داند اما به مخاطره قراردادن محیط زندگی و شهر را برای شهروندان آن هم به سبب نگهداری از معتادان متجاهر استان را قطعا قبول نداشته و مخالفت خود را با این رویه و تصمیم اعلام داشته و می دارد.

اما چند نکته قابل تامل است!

چرا باتوجه به اینکه کاشان مرکزیت منطقی و جغرافیایی این اتفاق در استان را ندارد باید کانون این تصمیم باشد و بدون اختیار محور مشکلات پسین باشد.کاشان خود مشکلات بیشماری دارد که توان به دوش گرفتن بار معضلات یک استان را ندارد و این هیچ توجیهی ندارد!

آیا در کل استان و خصوصا در مرکز استان(شهرستان اصفهان) هیچ مکانی برای نگهداری این افراد وجود نداشته که میخواهند پای این گونه افراد از تمامی مناطق استان رابه مناطق شهری و مسکونی کاشانی باز شود؟!

از استاندار و مسئولان قضایی استان و کاشان درخواست می شود فراتر از ارجاع به قانون ماده ۶ ، جهت تنویر افکار عمومی دلایل و ضروریات این اقدام را با وجود مخالفت های مردمی و مخالفت جدی شورا به نمایندگی از مردم فرهنگ مدار کاشان ، پاسخ دهند!

کاشان در زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی خود دچار مشکلات بیشماری است و شهروندان بیشماری بعد از گذار از ۴دهه انقلاب اسلامی هنوز از سفره فرهنگی_اجتماعی که لایقشان بوده اند متنعم نشده اند.در منطقه ای که چهار گوشه شهر دارای نقاطی است که چالش ها و آسیبهای بسیاری دارد، از کوی مفتح تا شهرک انقلاب، از گازرگاه تا یحیی اباد، از شهروندان مظلوم اطراف زندان تا خیابان کارگر، بر جای مانده زندان به عنوان محل نگهداری معتادان متجاهر از سراسر استان به کاشان معنایی ندارد!

نزدیک به ۲ دهه است که هنرمندان کاشان برای بدست آوردن جایگاهی جهت ارائه دست آوردها و دارائی های فرهنگی _هنری خود که به واقع سرمایه هویتی کاشان است، نیازمند بستر کالبدی و جایگاه فیزیکی ارائه هستند و همچون بسیاری از شهرهای دنیا و ایضا پایتخت کشور انتظار حمایت مسئولان و متولیان از سالها همت وحمیت خویش را دارند، مصادیقی چون موزه عکس کاشان، موزه کتاب و مطبوعات ، انجمن خوشنویسان کاشان و شورای صنفی روزنامه نگاران کاشان و….از نمونه های قابل بحث است که دریغ و دریغ دارد!

بدون شک حرکت به سمت ایجاد کالاهای فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری ضرورتی است که ارتقای سرانه ی نشاط اجتماعی  را به همراه دارد و خود امریه معروف است که همه ارگان ها متولی شهر بشارت آن را می دهند و خود را مسئول قبض و بسط آن در کاشان می دانند و بی شک در رفع آسیبهای اجتماعی گام موثری است ، اما تغییر مسیر به سمت ایجاد بسترهای آسیب زا چون تبدیل زندان به محل نگهداری معتادان متجاهر،  خود ترویج منکر و کج دهنی به این آرمان های فرهنگی است.

مسئولان کاشان منتقدین را محکوم به ناآگاهی می کنند اما این جز مغلطه چیزی نیست!

الان زمان ایستادگی در مقابل بدعهدی کاشان ستیزان قسم خورده است بنابراین توصیه می کنم خود بستر ساز اجحاف به کاشان بزرگ نشویم و سرخوردگی ناشی از بدعهدی تصمیم سازان این امر تبدیل به وادادگی نشود.همیشه راه برای عبرت آموزی وجبران وجود دارد و مهم این است که از گذشته درس بگیریم ، پس زمان را غنیمت شمرده و به بدعهدی و نگاه مغرضانه صاحبان داخلی و خارجی این پیشنهاد بشورید وآب رفته را به جوی بازگردانید!

اگر فرهنگ مداران ، هنرمندان ، نخبگان و مسئولان مردم محور، امروز این تصمیم_تبدیل زندان قدیم کاشان به محل نگهداری معتادان متجاهر استان_ را بر نمی تابند، این رفتار و اظهار نگرانی را به مثابه ی تذکر دلسوزانه و مسئولانه اهالی فرهنگ و جامعه بپذیرید، چرا که که تاثیرگذاران فرهنگی _ اجتماعی و هنرمندان متعهد قطب نمای حرکت درست جامعه و حافظ مسیر و عامل جلوگیری از انحراف در خط مشی های جامعه و شاخص ِ مناسبی برای دوری از انحراف و فضیلت مداری می باشند.

اسم اعظم بکند کار خود ای دل خوش باش

که به تلبیس و حیل، دیو سلیمان نشود…

پ ن: شورای اسلامی کاشان پس از اخذ صورت جلسه استانداری ، ضمن طرح موضوع در شصت و چهارمین جلسه ی رسمی شورای اسلامی شهر کاشان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۰، در خصوص اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر ، در راستای صیانت از حقوق حقه ی مردم فرهنگ مدار کاشان، مراتب مخالفت جدی کلیه اعضای شورا نسبت به احتمال استفاده از زندان قدیم کاشان برای نگهداری معتادان متجاهر را اعلام داشت و در نامه ۵ تیرماه به سرپرست فرمانداری ویژه کاشان  اذعان داشت مخالف ایجاد محیطی در کاشان(زندان قدیم کاشان) برای معتادان متجاهر استان است و از حقوق مردم کاشان به نمایندگی از ایشان، دفاع خواهد نمود.


    علی اکبر فروهر
    (0) (0)

    علی اکبر فروهر

    ژوئن 27, 2022

    سلام به آقای باغشیخی وسایر دوستان شورانشین ایشان.مشگل اساسی کاشان اینهایی که گفتید نیست و شاید کمی از آن باشد.اما عمده مشگل ما مردم کاشان وجود افرادی است که در لباس مسئول هیچگونه تجربه و کمترین جسارتی را ندارند که بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند.فکر کنم بهتر است کمی شما ودوستان شورانشین بجای تکیه بر صندلی‌های راحت شورا فکری کنید وکارها را به افراد کاردان وشجاعی بدهید که قدرت فکر و عمل داشته باشند.این هم به نفع شمادردنیا وآخرتتون می‌باشد.هرچند میدانم تفکری نخواهید کرد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *