• شناسه خبر : 18316

کاشان زادگاه نخستین‌ها در عرصه علم و فرهنگ و هنر است

محقق و پژوهشگر کاشان شناسی گفت: نخستین مردم صنعتگر و هنرمندان صاحب نظر در رشته‌ها و علوم مختلف از کاشان بوده است.

به گزارش اهل کاشانم، “حسن عاطفی” در نخستین دوره نکوداشت پژوهشگران حوزه کاشان شناسی و ارج داشت ایشان با بیش از هفت دهه فعالیت در تحقیقات کاشان‌پژوهی و تألیف بیش از ۲۰ جلد کتاب در حوزه های تخصصی کاشان اظهار کرد: کاشان دارای مردمان هنرمند، صنعتگر و مهربان با آثار فرهنگی فراوان است.

وی با تاکید بر اینکه حتی فرد اول مملکت در علوم و رشته‌های مختلف از کاشان بوده است افزود: کتاب حدود العالم من المشرق الی الی المغرب نخستین کتاب جغرافیا است که نام کاشا‌ن در آن بیان شده است.

وی با تاکید بر اینکه ملا محسن فیض کاشانی یکی از ۶ محمدی است که در مذهب تشییع مقام اول را دارد تصریح کرد: در ریاضیات غیاث الدین جمشید کاشانی، در شعر محتشم وکلیم کاشا‌نی و در نقش و نگار رضا عباسی  است.

به گفته وی، همچنین «خلاصة ‌الاشعار و زبدة‌الافکار»، مفصّل‌ترین تذکره زبان فارسی، نوشته تقی‌الدین محمدبن شرف‌الدین علی حسینی کاشانی در شرح حال شعرا و نویسندگان و در تاریخ مفصل ترین تاریخ از مرحوم محمد تقی سپهر کاشانی است بنابراین شخصیت اول در همه این رشته‌ها شخصیت های منحصر از کاشان است.

عاطفی با بیان اینکه در هنرمندی کاشان شکی نیست، گفت: به قول آن شاعر در تشبیه مردم کاشان در شعرش کاشی بهتر از چینی است و بهتر از چینی، کاشی‌ها هستند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *