• شناسه خبر : 17365

کاشان خبر ندارد!

مهدی عرشی

“کاشان خبر ندارد”، شاید مهمترین تیتری برای این روزهای این شهر می توان زد که مهمترین خبر چند روز اخیرش ارجاع تشکیل استان جدید با مرکزیت کاشان به كمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس و قرار گرفتن در نوبت صحن بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، کافی است یک رصد کوتاه از رسانه های رسمی سراسری و محلی کاشان داشته باشیم آنچه که محرز است این است که اخبار تولید شده از عملکرد و فعالیت های دستگاه های دولتی و اجرایی این قدر کم است که این سوال را به وجود می آورد که کاشان چه ظرفیتی دارد که می خواهد استان شود؟

البته فعالیت شهروند خبرنگاران و انتشار اخبار حوادث در صفحات فضای مجازی تا حدودی باعث شده این کمبودها زیاد در بین عامه مردم به چشم نیاید، ولی این موضوع نباید سرپوشی باشد که تولید اخبار استاندارد و پیگیری سوژه هایی که موجب آگاهی بخشی عمومی در جامعه و حل مشکلات مردم می شود در سطح پایینی قرار داشته باشد

برخی از افراد رسانه را متهم کنند که تولید خبر و محتوا و پیگیری سوژه ها وظیفه آنهاست. شاید بخشی این سخن درست باشد که این موضوع خود اوضاع نامطلوب فعالیت کار رسانه را در کاشان نشان دهد که نیازمند ورود مسئولان شهر برای ساماندهی و برطرف کردن مشکلات و موانع کار خبر در شهر کاشان بعنوان یکی از شهرهای پیشگام انتشار مطبوعات در ایران است.

 و اما از سویی دیگر وقتی رسانه به جلسه ای دعوت نمی شود، وقتی مسئولان پاسخگوی رسانه نیستند و یا تنها در جواب آنها می گویند خبری نیست یا اجازه دادن اطلاعات را نداریم و حتی نگاه امنیتی به انتشار موضوعات پیش افتاده خبری در جامعه دارند گواهی بر بی تقصیر بودن رسانه است.

حتی اگر حال و روز رسانه شهر هم خوب نباشد و تعداد معدود خبرنگار فعال شهر هم عطای کار را به لقایش ببخشند تا دیگر نبض رسانه در این شهر نزند مگر دستگاه های دولتی و اجرایی و شهری وظیفه ندارند اخبار عملکرد خود را به واسطه روابط عمومی و یا از طریق سایت ها و شبکه های مجازی به عموم اطلاع رسانی کنند؟

دلیل نبود خبر و نداشتن برنامه و عدم دعوت از خبرنگاران در ماه های اخیر را مسئولان کاشان خود باید پاسخ دهند و حتی اگر مدیران شهر ممنوع الخبر و ممنوع المصاحبه هم هستند علنا اعلام کنند ولی ادامه روند نبود اطلاع رسانی و اخبار در جامعه موجب شکاف بیشتر بین مردم و مسئولان می شود تا جایی که دیگر رسانه هم نتواند بین آنها پلی بزند.

سکوت و بی خبری و بایکوت در کاشان که خبر استان شدن آن در هفته اخیر به گوش رسیده است را با عملکرد مرکز استان اصفهان مقایسه شود که که چهل جلسه شورای اطلاع رسانی استان تشکیل شده و  بطور مستمر استانداری به مدیران شهرستان در تعامل با رسانه ها و انعکاس اخبار و رویدادها تاکید می کنند.

به هرحال مسئولانی که همواره پشت تریبون ها و مصاحبه ها از جایگاه خبرنگار و رسانه سخن می گویند و حتی در پیام های دو هفته گذشته خود به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار بر اهمیت توجه به رسانه گفتند پیشنهاد می شود پیام ها و گفته های خود را یک بار دیگر مرور کنند و با بررسی یکساله عملکردشان، خودشان قضاوت کنند چقدر به این سخنان درباره رسانه باور و ایمان دارند!

در ماه شهریور هفته دولت آغاز خواهد شد و سفر دو روزه استاندار اصفهان با مدیران کل ادارات نیز در پیش است، ولی رسانه و خبرنگار این شهر مانند برنامه های سفر ریاست جمهوری به استان از هر اتفاقی بی خبر است، هیچ داده و اطلاعات جامعی برای پوشش اخبار و مطالبه گری ندارد، شاید مسئولان شهر انتظار دارند رسانه در این مواقع در حد یک روابط عمومی و در نقش تبلیغاتچی فقط عکس هایشان را منتشر کند و با متنی مدحشان را بگویند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *