• شناسه خبر : 12475

پویش نه به ذوب فولاد کویر آران و بیدگل

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، پویشی (کمپینی) توسط برخی از فعالان محیط زیست با عنوان نه به ذوب فولاد کویر آران و بیدگل، شکل گرفته است.


در این کارزار که به گفته برگزارکنندگانش تاکنون بیش از سه هزار امضا از طرف مردم برای آن جمع‌آوری شده، از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خواسته شده تا اقدامات لازم برای رفع تبعات زیست محیطی شرکت فولاد صورت بگیرد.

در متن این پویش که در سایت کارزار به نشانی https://www.karzar.net/kavirsteel درج شده، آمده است:

باسمه تعالی
«حفاظت از محیط زیست در جمهوری اسلامی ایران طبق اصل پنجاهم قانون اساسی یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود. دفاع از حقوق عامه، از جمله منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه تمام دستگاه‌ها است.»
مقام معظم رهبری

جناب حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

باسلام و تحیات
با انتخاب حضرتعالی به عنوان سیزدهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران، بارقه امید در دل عموم هموطنان و دوستداران کشورمان روشن شد. ما امضاکنندگان زیر، جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست هستیم و در ابتدا مطالبی را در خصوص ایجاد واحد ذوب کویر به اطلاع آن مقام محترم می‌رسانیم.

شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان و در حاشیه کویر مرکزی ایران از مناطق با بارش کم، اقلیم گرم‌وخشک و بادهای شدید است. مجموعه فولادی در سال‌های ۱۳۸۳ با واحد نورد آعاز شد و به کار خود ادامه داد و حالا چند سالی است که به دنبال توسعه فازهای بعدی، از جمله فاز ذوب کویر می‌باشد. برای ایجاد این واحد به مقدار آب بسیار بیشتری احتیاج است؛ بطوریکه این میزان را تا ۸۰ لیتر در ثانیه برآورد کرده‌اند که تاکنون از طریق چاه‌های کشاورزی که از کشاورزان خریده‌اند و آب شهری، این فرآیند را انجام می‌دادند و اخیراً هم مدعی هستند پساب آب کاشان را با دبی ۱۰۰ لیتر بر ثانیه خریده و با برنامه اقدام به تصفیه برای فرآیند ذوب از آن استفاده خواهند کرد.

شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان از یک سفره آبخوان زیرزمینی تغذیه می‌شوند که این امر مسلماً در کاهش آب‌های زیرزمینی و پایین رفتن این آب‌ها نقش زیادی خواهد داشت و دو شهرستان را با چالش‌های آبی و مشکلات مهاجرت از این شهرستان‌ها و حتی متروک شدن در درازمدت دچار خواهد کرد.

نکته بعدی اینکه این شهرستان دارای جاذبه‌های طبیعی و کویری منحصربه‌فردی در شمال استان است؛ از جمله دریاچه نمک، کویر مرنجاب بزرگ و مناطق گردشگری و کاروانسرای تاریخی؛ که خشکسالی می‌تواند به کلی گردشگری این منطقه را نابود کند.

از طرف دیگر برخی فعالیت‌های ذوب موجب آلودگی‌های آب‌وهوا، افزایش دمای هوا، از بین رفتن خاک و پوشش گیاهی درختان دست‌کاشت تاغ منطقه که با زحمات بیش از چهار دهه به بار نشسته است و جابه‌جایی آلاینده‌های آن در کنار مواد مضر ناشی از فعالیت‌های ذوب توسط بادهای محلی خواهد شد و شهر آران وبیدگل را که در پنج کیلومتری آن واقع بوده و امروز به عنوان قطب صنعت فرش ماشینی محسوب می‌شود با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد ساخت.

علاوه بر آن، برخی فعالیت‌های صنعتی در این واحد باعث تولید پساب‌ها و مواد صنعتی و شیمیایی مضر می‌شود که برای سلامت نیروهای این صنعت و مردم شهر خطرناک است. لذا از آن مقام محترم که حقوق شهروندی و عامه در دوران تصدیتان در قوه قضائیه مورد اهمیت و توجه خاصی بوده است، خواهشمندیم در منصب ریاست جمهوری هم به این امر مهم و آینده‌نگر نگاه ویژه داشته باشید.

سلامتی و موفقیت حضرتعالی و دولت بزرگوارتان را از خدواند منان خواهانیم.
والعاقبه للمتقین


    (0) (0)

    آگوست 28, 2021

    مخالفیم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *