• شناسه خبر : 17928

بدلیل نداشتن مجوز و پیدایش شواهد تاریخی:

پروژه بهسازی کوچه میدان کهنه کاشان شروع نشده متوقف شد!

اقدامات عمرانی بدون مجوز شهرداری کاشان در حریم بلافصل مسجد جامع موجب پیدایش بخشی از معماری حمام قاجاری میدان کهنه، کشف انواع سفال های شکسته و در نهایت توقف پروژه بهسازی خیابان شهیدان دقیقی (کوچه میدان کهنه) تا کسب مجوزات قانونی و بررسی های کارشناسی میراث فرهنگی شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، در حالی که عصر امروز (یکشنبه) شهرداری کاشان از اجرای پروژه بهسازی خیابان شهیدان دقیقی (کوچه میدان کهنه) خبر داد که بدلیل عدم کسب مجوزات لازم از میراث فرهنگی و حفاری غیرمجاز در حریم بلافصل مسجد جامع با قدمت سلجوقی این پروژه متوقف شده بود.

شهرداری کاشان بدون اخذ مجوزات قانونی و هماهنگی با اداره میراث فرهنگی از شب گذشته در حریم قانونی و درجه یک مسجد جامع کاشان اقدام به حفاری کرده بود که در این حین موجب پیدایش معماری بخشی از ورودی حمام قاجاری میدان کهنه و کشف سفال های شکسته و لعاب دار در هنگام حفاری ها شد.

پیدایش بخشی از معماری حمام قاجاری میدان کهنه و انواع سفال های شکسته در حریم مسجد جامع کاشان نیازمند بررسی های میدانی و کارشناسی میراث فرهنگی و باستان شناسان است و بر اهمیت و ارزش این بخش از بافت تاریخی کاشان تاکید دارد.

گفتنی است اداره میراث فرهنگی کاشان در پاسخ استعلام شهرداری برای بهسازی خیابان شهیدان دقیقی (کوچه میدان کهنه) در بافت تاریخی اعلام کرده بود که طرح شهرداری به دلیل وجود بنای بسیار ارزشمند و با اهمیت مسجد جامع با قدمت سلجوقی و عرض کم پیاده روهای کناره های معبر مورد تایید کارشناسان قرار نگرفته است.

 همچنین میراث فرهنگی به شهرداری اعلام کرده بود که مکاتباتی با فرمانداری کاشان برای برگزاری جلسه شورای ترافیک شهرستان انجام شود تا با توجه به اهمیت این مسیر تاریخی درباره وضعیت پیاده رو، یک طرفه یا سواره تصمیم گیری شود تا بر اساس آن جزییات طرح بهسازی شهرداری بررسی، کارشناسی، مصوب و اجرایی شود.

حال سوال این است چرا شهرداری کاشان بدون توجه به مکاتبات میراث فرهنگی بولدوزرهای خود را در حریم یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی و اسلامی کاشان با قدمت بیش از هزار سال به کار می گیرد؟ و چرا با آگاهی از توقف پروژه، نسبت به اطلاع رسانی اجرای این طرح عمرانی اقدام می کند که خواه ناخواه موجب نارضایتی شهروندان و رودرو کردن اهالی محلی با ارگان دولتی میراث فرهنگی شود؟

در صورتی که اقدامات حفاری شهرداری کاشان موجب آسیب و تخریب مسجد جامع که سومین مناره تاریخ دار ایران را در اختیار دارد چه کسی پاسخگوی این خسارت نابخشودنی و آبروریزی بزرگ بود؟ و چرا شهرداری برای اقدام عمرانی در حریم یک اثر تاریخی بنابر قوانین کشور از نظرات کارشناسی و مجوزات میراث فرهنگی بهره نمی برد؟

تکرار توقف پروژه های عمرانی شهرداری کاشان در بافت تاریخی در سال های اخیر که گاها موجب خسارت هایی به بناهای تاریخی، از بین رفتن بیت المال و نارضایتی مردم را بدنبال دارد این نکته را می رساند که نهادهای نظارتی باید به صورت جدی و قانونی به این موضوع ورود کرده و یک بار برای همیشه در راستای صیانت از بافت تاریخی و میراث فرهنگی شهر اقدامات و دستورات لازم را انجام دهند.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *