• شناسه خبر : 16822

همزمان با آغاز ماه محرم:

مراسم سقایی در بازار کاشان برگزار شد

همزمان با اولین روز ماه محرم مراسم مذهبی سقاخوانی توسط هیئت سقایی ضیغم در بازار کاشان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، هيئت سقایی ضیغم همه ساله روز اول ماه محرم، طبق مرسوم پس از مداحي و مرثيه خواني و نوحه سرايي سقايي و طلب مغفرت و فاتحه خواني، براي عزاداري سنتي حركت نموده ابتدا به طرف محله ي ميان دربهو رفته و از آن جا به طرف بازار حركت مي نمايند.

هیئت سقایی ضیغم توسط مرحوم استاد ابراهيم ضيغم در محله ي طاهر و منصور کاشان تاسیس شده است. تاريخ سال؛از فعالیت این هیئت معلوم نيست. اما فوت استاد ابراهيم، چنان كه اعقابش مي گويند در سال 1317 ش واقع شده و در سن نود سالگي از دنيا رفته است

. کاشان دارای پنج هیئت سقایی هدایتی (خ امام پشت درمانگاه گلابچی) هیئت سقایی ضیغم « استاد ابراهیم» ( محله طاهر و‌منصور)، هیئت سقایی گذر حاجی (محله دروازه فین)، هیئت سقایی حاجی علی حمامی(محسنی ها) (محله باغچه شاهی)هیئت سقایی استاد علی آقا سقا ( محله درب حوض) است.

 سقایی از رسوم دیرین عاشورایی است که به صورت نوحه‌سرایی دسته‌جمعی، بدون سینه‌زنی، زنجیرزنی، سنج‌زنی و طبل‌زنی در برخی از مناطق ایران برگزار می‌شود،

از آنجایی که سقاداران کاسه آب در دست دارند و نمی توانند سینه یا زنجیر بزنند تنها شعری را زیر لب زمزمه می کند ، اشعاری که حزین و متین و سنگین باشند و با سینه زنی و زنجیرزنی مغایرت داشته باشند را سقایی می گویند.

».


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *