• شناسه خبر : 5207

دهانه غار طبیعی ازوار برای ثبت در فهرست میراث ملی بازگشایی شد

دهانه ورودی غار طبیعی روستای ازوار کاشان که توسط معدن کاوان مسدود شده بود برای حضور کارشناسان و تشکیل پرونده ثبت این اثر در فهرست میراث ملی کشور باز شد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، غار طبیعی روستای ازوار که از ابتدای سال جاری توسط بهره بردار معدن مسدود شده بود  که پس از پیگیری قضایی و درخواست های اهالی این روستا برای نجات این اثر طبیعی و ثبت در فهرست میراث ملی بازگشایی شد.

در بررسی های میدانی انجمن غارشناسان ایران تاکنون 14 طبقه این غار شناسایی شده و مطالعات صورت گرفته توسط متخصصان حوزه زمین شناسی نشان می دهد که تاریخ آغاز تشکیل غار ازوار به دوره میوسن و تقریبا به 20 میلیون سال قبل مصادف با پایان عصر یخبندان نیم کره شمالی بر می گردد.

حسینعلی ابن علی رئیس شورای اسلامی روستای ازوار در گفتگو با اهل کاشانم اظهار کرد: با پیگیری های قضایی و دستور دادستان کاشان دهانه ووردی غار طبیعی این روستا باز شد تا کارشناسان میراث فرهنگی و محیط زیست بتوانند بررسی های خود را انجام دهند.

وی افزود: توجه و رسیدگی به این اثر طبیعی یکی از خواسته های مردمی روستای ازوار است و پیگیری های لازم برای ثبت غار ازوار در فهرست میراث ملی توسط اداره میراث فرهنگی و اقدامات مطالعاتی برای معرفی و سرمایه گذاری در بخش گردشگری در حال انجام است.

ابن علی با بیان اینکه مردم خواهان حل مشکلات زیست محیطی روستا بواسطه فعالیت های معدن کاران هستند، گفت: غار ازوار در محدوده فعالیت بهره بردار معدن قرار گرفته که این امر رفت و آمد افراد و رسیدگی به این محل را با مشکل مواجه کرده است.

گفتنی است پایگاه خبری اهل کاشانم در ماه های گذشته برای رسیدگی به وضعیت غار روستای ازوار واقع در بخش برزک کاشان پیگیری هایی را انجام داده و با انتشار مطالبی در قالب خبر و گزارش اهمیت حفظ این اثر ارزشمند طبیعی و تخلفات معدن را اطلاع رسانی کرده است.

 

          


    حمیدی
    (1) (0)

    حمیدی

    ژانویه 27, 2020

    ممنون از اهل کاشانم بابت پیگیری مسائل میراثی و محیط زیستی

    محمدجواد قربانی سده
    (0) (0)

    محمدجواد قربانی سده

    ژانویه 27, 2020

    ممنون از همه زحمتکشان عرصه فرهنگ و تمدن مخصوصا عزیزانی که برای نجات غار تاریخی روستای ازوار زحمت کشیده اند.

    (0) (0)

    ژانویه 27, 2020

    گولمون نزنید عامو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *