• شناسه خبر : 16299

بررسی وضعیت طلاق در کاشان در میزگرد اهل کاشانم بررسی شد:

از بررسی دلایل طلاق در کاشان تا تاکید بر انجام مشاوره های ازدواج

با توجه به افزایش آمار طلاق در کاشان برای ارائه راهکارها و بررسی دلایل این معضل اجتماعی میزگرد تخصصی "بررسی وضعیت طلاق در کاشان" با حضور برخی مسئولان و کارشناسان این حوزه در دفتر پایگاه خبری اهل کاشانم برگزار شد.

پایگاه خبری اهل کاشانم_ مهدی عرشی: میزگرد “بررسی وضعیت طلاق در کاشان” با حضور حجت الاسلام “رضا سمیری” معاون دادگستری و سرپرست محاکم خانواده کاشان، “ام البنین متقی نژاد”، رئیس اداره بهزیستی کاشان، حجت الاسلام “منصور فرجی” مدیر حوزه علمیه کاشان، “داود قاسم زادگان” و “مرتضی کاشانی نژاد ابیانه” دو کارشناس فعال در حوزه خانواده و “سیدهادی مسعودی علوی” عضو کمیته طلاق و کارشناس مسائل اجتماعی برگزار شد.

خیانت، اعتیاد، دخالت خانواده ها دلایل اصلی طلاق در کاشان

معاون دادگستری و رئیس محاکم خانواده کاشان در میزگرد بررسی وضعیت طلاق در کاشان اظهار داشت: در سال 94 دادگستری کاشان یک شعبه خانواده با ورودی 200 تا 250 پرونده داشت ولی این آمار در سال 1400 به چهار شعبه خانواده با میزان ورودی 650 تا 700 پرونده رسیده است.

حجت الاسلام رضا سمیری افزود: دادگستری کارش اجرای قانون است و نمی تواند مانع ورود پرونده های خانوادگی شود ولی قبل از اعلام حکم، زوجین را نزد قاضی مشاور یا مشاور خانواده های مجرب معرفی می کنیم تا با ایجاد راهکاری مانع از فروپاشی یک خانواده بشویم.

وی با اشاره به روند صعودی آمار طلاق در کاشان گفت: میزان طلاق در افراد زیر دیپلم در این شهرستان زیر پنج درصد و در بین اقشار تحصیلکرده بالای 95 درصد است در صورتی که دو طرف پرونده دارای تحصیلات باشند با طلاق های بیشتری مواجه هستیم.

وی فضای مجازی را یکی از عوامل اصلی طلاق در کاشان ذکر کرد و گفت: در پرونده ها شاهدیم که زوجینی دلیل جدایی را عدم تفاهم عنوان کرده و همدیگر را مقصر می دانند ولی در اصل قضیه خیانت در فضای مجازی مطرح است که در این مورد تقاضای طلاق در بین خانم ها بیشتر است، بنابراین باید با مشاوره ها و آموزش فساد و مشکلات این کار برای زوجین معلوم شود.

رئیس محاکم خانواده کاشان اعتیاد را یکی دیگر از عوامل طلاق با آمار بالا دانست و گفت: زندگی یک فرد معتاد به دلیل ندادن نفقه، بیکاری و مشکل پیدا کردن در روابط زناشویی منجر به جدایی می شود.

سمیری دخالت خانواده ها را یکی از عوامل موثر طلاق در کاشان ذکر کرد و اظهار داشت: گاهی به زوجین می گوییم یک دلیل برای طلاق خود بیاورید ولی هیچ دلیلی ندارند، بعد از بررسی متوجه می شویم که بین داماد و پدرزن یک اختلاف مالی به وجود آمده است که با وجود علاقه زوجین به یکدیگر با ورود خانواده ها زندگی آنها از هم می پاشد.

وی با بیان اینکه بر خلاف تصور عموم مساله گرانی ها و شرایط اقتصادی از عوامل طلاق در کاشان محسوب نمی شود، گفت: در پرونده هایی خانواده ای که در داگستری با آن مواجه هستیم شاید کمتر از دو درصد طلاق ها در کاشان به دلیل مسائل اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه جهیزیه های خیلی مفصل و مهریه های بالا منشا اختلافات خانواده ها در کاشان شده است، افزود: در کاشان دادن جهیزیه و مهریه خیلی بالا است گاهی زوجین برای استرداد جهیزیه به دادگاه مراجعه می کنند که لیست ها را با تعجب نگاه می کنم. زیرا این مورد در بسیاری از نقاط ایران وجود ندارد.

وی با توصیه به زوجین برای تلاش برای استحکام زندگی خود گفت: برخی پرونده ها ازدواج چندم زوجین است، زیرا آنها فکر می کردند که بعد طلاق ازدواج بهتری خواهند داشت ولی آمارها نشان می دهد که طلاق در ازدواج های دوم و سوم در کاشان زیاد است.

سمیری با بیان اینکه افراد معتقد کمتر طلاق می گیرند، افزود: هر چه قدر دین باوری زوجین تقویت باشد در استحکام خانواده ها موثر است. شاید در زندگی آنها اختلاف سلیقه ها مشکلی ایجاد کند ولی به واسطه اعتقادات دینی و با مشاوره قابل حل است.

معاون دادگستری و سرپرست محاکم خانواده کاشان در پایان خاطرنشان کرد: مشاوره های قبل از ازدواج باید قانون شود تا بتوانیم افرادی که به درد تشکیل یک زندگی مشترک نمی خورند را کمک کنیم.

متاسفانه در کاشان خانواده ها برای مشاوره هزینه نمی کنند

ام البنین متقی نژاد، رئیس اداره بهزیستی کاشان در این میزگرد گفت: بهترین کار برای کاهش طلاق ها مشاوره است ولی متاسفانه در کاشان خانواده ها برای مشاوره هزینه نمی کنند در حالی که بسیاری از جدایی ها با یک اختلاف لفظی آغاز می شود که با یک مشاوره قابل حل است..

وی با بیان اینکه زوجین برای سپری کردن طلاق هفت مرحله را باید طی کنند، گفت: از افرادی که در سامانه تصمیم برای جدایی ثبت نام می کنند 5 تا 8 درصد آنها شاید مجددا به زندگی خود برگردند چون اکثر آنها از قبل برای جدایی توافق کردند.

متقی نژاد با تاکید بر اینکه زوجین باید برای ازدواج به مرحله خودشناسی برسند، افزود: ازدواج مانند یک هنداونه سربسته است و طلاق های ثبت شده زیادی هم حاصل ازدواج های دوم یا سوم است که این آمار نشان می دهد که ازدواج بسیاری از افراد آگاهانه و بر اساس شناخت نبوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در آمارهای سال جاری معضل اعتیاد بیشترین دلیل برای طلاق در خود اظهاری ها عنوان شده است ولی در سال گذشته  بحث خیانت با تاثیر از فضای مجازی، عدم مسئولیت پذیری در زندگی که ریشه در نداشتن مهارت ها دارد بیشترین آمار را دارد.

دبیر کمیته طلاق، پیشگیری و کاهش طلاق در کاشان دلیل عدم ارائه آمارهای طلاق در سطح جامعه عادی سازی و شکستن قبح این کار دانست و گفت: بیشتر آمار طلاق در کاشان در میانگین سنی 27 تا 45 سال است و گاهی دیده شده کسانی که دارای فرزند نوجوان و حتی عروس و داماد هستند برای جدایی اقدام می کنند.

متقی نژاد با اشاره به اینکه با توجه به مساله خیانت، نحوه برخورد زن و مرد با این موضوع مهم است، افزود: باید زوجین یک آموزش مدیریت بحران در مواجه با موضوع خیانت در زندگی خود داشته باشند زیرا در مواردی زوجین تصور خیانت دارند که موجب واکنش اشتباه و در نهایت فروپاشی یک خانواده می شود.

رئیس اداره بهزیستی کاشان تاکید کرد: همراه با آموزش های ازدواج برای زوجین باید برای والدین آنها هم کلاس های مشاور و آموزشی برگزار شود تا آنها در هنگام مشکلات خانوادگی و اختلافات بتوانند با مدیریت صحیح نقش میانجیگری خود را ایفا کنند.

متقی نژاد با تاکید بر آموزش مهارت های زندگی باید از دوران مدارس آغاز شود، گفت: آموزش و پرورش باید برای این کار برنامه ریزی های لازم را داشته باشد حتی می توانند از کمک ۱۱۰مربی آموزش مهارت های زندگی کودکان تحت نظارت اداره بهزیستی بهره ببرند..

وی با بیان اینکه هشت سال قبل کمیته طلاق در کاشان تشکیل شده است، اظهار داشت: در مباحث آموزش به ادارات پیشنهاد کردیم کلاس های آموزشی برای پرسنل خود برگزار کنند چون حضور کارکنان در این کلاس ها موجب شناختن حساسیت های موجود در جامعه می شود و حتی برای فزرندان یا نزدیکان خود به کلاس های مشاوره قبل از ازدواج تاکید می کنند.

متقی نژاد با بیان اینکه متاسفانه در کاشان از مشاوره های قبل از ازدواج استقبال نمی شود، خاطرنشان کرد: اداره بهزیستی مشاوره های خانواده مجربی دارد ولی متاسفانه به دلیل برخی موازی کاری ها برخی ارگان های دیگر مجوز مشاوره می دهند که این باعث حضور برخی مشاوران نابلد و غیرمتخصص شده و افزایش معضلات خانواده شده است.

مشاوره قبل از ازدواج از نان شب هم واجب تر است

مدیرحوزه علمیه کاشان در میزگرد بررسی وضعیت طلاق در کاشان گفت: مشاوره قبل از اردواج از نان شب واجب تر است، و تا ندانیم طرفین متناسب یکدیگر هستند نباید اجازه ازدواج به آنها داده شود.

حجت الاسلام منصور فرجی با بیان اینکه یک زندگی مشترک 15 مهارت لازم دارد، افزود: برای گرفتن یک گواهینامه یک نفر باید تمام آموزش ها و مراحل آن را طی کند ولی برای تشکیل یک خانواد و یک عمر زندگی چگونه یک جوان بی تجربه با یک کلاس یک ساعته تجربیات لازم را کسب می کند.

وی افزود: در کاشان در مواجه با مسایل خانوادگی متولیان مسئول همدیگر را به هم پاس می دهند؛ هیچ کسی در کاشان مسئولیت مسائل خانواده را قبول نمی کند. پس باید با یک انسجام و تقسیم بندی وظایف برای حل معضلات خانوادگی تلاش شود.

فرجی با ارائه این پیشنهاد که فرماندار محترم کاشان باید همه را ملزم به کار کردن در موضوعات خانواده کند، گفت: یکی از راهکار ها این است برای زوجینی که تصمیم به جدایی دارند کلاس های تقویت روحیه و انرژی بگذرد زیرا گاهی با شرکت در این کلاس ها و اثرگذاری یک کلمه یک خانواده را از فروپاشی نجات می دهد.

وی تصریح کرد: قبل از آمدن به کاشان شش سال در زنجان مسئولیت هایی داشتم، که رسانه ها این شهر را شادترین شهر ایران معرفی کرده بودند که یکی از دلایل آن بسیج تمام ارگان ها و نهادهای این شهر بود تا یک زندگی مثبت گرا را در اجتماع خود ترویج دهند.

مدیر حوزه علیمه کاشان ابراز داشت: در زنجان آمار طلاق پایین است زیرا  هرکسی در این شهر بخواهد  گام راهبردی برای حل معضلات اجتماعی بردارد رهایش نمی کنند ولی در کاشان با با وجود افزایش بالای آمار طلاق چرا بب ابرخورداری از ادارات؛ ارگان ها ،کارشناسان و کارخانجات متعددی اتفاق خاصی برای حل این مشکلات خانواده نمی افتد.

فرجی با اشاره به وجود 900 هیئت مذهبی در کاشان گفت: باید از ظرفیت های این نهادهای اجتماعی در تامین مسکن زوجین، تهیه جهیزیه و حل مشکلات خانواده ها استفاد کنیم و حتی با دعوت از سخنرانان تخصصی آنها درباره مباحث خانواده در هیئات ها صحبت کنند. تا برای مردم به مرور این فرهنگسازی شد که به هیئتی بروند که در آن مشکلات بیان می شود.

باید ایده های کاهش طلاق عملیاتی شود

داود قاسم زادگان، کارشناس حوزه خانواده در این میزگرد با بیان اینکه اعلام آمار طلاق کمکی به حل این معضل نمی کند، افزود: مهم این است که ایده هایی برای کاهش طلاق بطور عملیاتی اجرا شود.
وی افزود: آمار تعداد طلاق هیچ کارکردی ندارد بلکه باید آمار دلایل طلاق در جامعه اطلاع رسانی شود، مثلا چه میزان ازدواج ها بدون مشاوره به طلاق منجر می شود یا چند درصد، اعتیاد، دخالت های خانوادگی و نبود آموزش ها می تواند در جدایی ها موثر باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واقعیت این است با اعلام آمار طلاق کسی کاری نمی تواند بکند وقتی از مرکز استان اصفهان برنامه و طرح می دهند هرچقدر هم در کاشان طرح بدهیم در استان به دلایل مختلف از جمله نبود بودجه مخالفت می شود.

قاسم زادگان با تاکید به اینکه مشاوره ها و آموزش های پیش از ازدواج باید الزامی شود، گفت: به طور مثال برای پایان کار یک ساختمان شش مهندس باید آن را تایید کنند ولی امضای کدام کارشناس و مشاور خانواده پای سند ازدواج است؟

این کارشناس حوزه خانواده تصریح کرد: وقتی که یک ساختمانی مثل متروپل فرو می ریزد برای پیدا کردن پیکرهای حدود 40 نفر کل کشور بسیج می شوند ولی برای فروپاشی خانواده ها بویژه در دورانی که 70 درصد کودکان طلاق مجرم می شوند چه کسی متولی و پاسخگو است؟
وی با هشدار درباره ترویج ازدواج های سفید بین جوانان و دانشجویان گفت: باید آموزش های پیش از ازدواج و مهارت های زندگی از دوران مدرسه پیگیری شود و به جای برپایی جلساتی که در مورد مسائل مختلف فقط و فقط صحبت می شود، راهکاری عملی پیدا کنیم تا به نتایج مورد نظر برای کاهش معضلات اجتماعی چون طلاق برسیم.

قاسم زادگان در پایان خاطرنشان کرد: آمار مطالعه در جامعه کم و استفاده از شبکه های اجتماعی بالاست که این باعث شده افراد نابلد و فاقد مجوز و روانشناسان زرد با سواستفاده از این شرایط ، مشاوره های اشتباه به زوجین بدهند که اخیرا باعث ایجاد مشکلات زیادی شده و باید این موضوع مورد رسیدگی مسئولان ذی ربط قرار بگیرد تا هر کسی به خود اجازه ارائه مشاوره در حوزه خانواده ندهد.

باید به مناسبت های مختلف به مسائل خانواده ورود کرد

مرتضی کاشانی نژاد ابیانه، روانشناس و مشاور خانواده در این میزگرد با بیان اینکه باید به مناسبت های مختلف و روش های جذاب به مسائل خانواده در جامعه ورود کرد، افزود: به جای یک سخنران عادی با دعوت از کارشناسان متخصص و زوج درمانگرهای کاربلد و ارائه راهکار می تواند در مباحث آموزشی اجتماعات و ادارات موثر بود.

کاشانی نژاد با تاکید بر آموزش های قبل از اطلاق، حین طلاق و بعد از طلاق گفت: در قبل طلاق واکنش ها و درگیری ها را با آموزش ها کاهش می دهیم، در حین طلاق هیجانات را کنترل می کنیم و آموزش ها بعد طلاق منجر می شود فرد برای ازدواج دوم با آگاهی و یک خودشناسی اقدام کند.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: نباید به اجرای هر طرحی برای رسیدن نتایج مطلوب خوشبین باشیم زیرا بر اساس آمارهای زوج درمانگری قبل از طلاق در دنیا 8 تا 13 درصد موفقیت آمیز بوده است.

وی اجرای طرح مهر در قم را یکی از ایده های اجرا شده در کاهش آمارهای طلاق عنوان کرد و گفت: در این طرح زوجین به صورت مجزا در مدت هفت ساعت نزد مشاوران مجرب به روش جوششی آموزش می بیند تا دلایل در ذهن آنها القا شود که به جای جدایی به فکر حل مشکلات خود باشند.

کاشانی نژاد با اشاره به اجرای طرح مصلحین در استان قم گفت: در آن طرح با دعوت از بزرگان فامیل و معتمدین محلی آموزش های لازم  به آنها داده می شود که اگر زوجی برای جدایی اقدام کردند قبل از رفتن به دادگاه با آنها صحبت کنند.

متولی رسیدگی به معضلات خانواده در کاشان مشخص نیست

سید هادی مسعودی علوی، عضو کمیته طلاق کاشان در میزگرد بررسی وضعیت طلاق در کاشان حوزه خانواده را در بین تقسیمات کاری ادارات و ارگان های شهر بدون متولی دانست و گفت: اگر یک چاله در خیابان ایجاد شود و یا یک چراغ خاموش شود، دقیقا مشخص است چه مسئول و اداره‌ای متولی آن است، اما متولی رسیدگی به معضلات خانواده در شهر مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه این شهر نیاز به طرح‌های علمی، جمعی و مستمر برای مباحث حوزه خانواده دارد، افزود: اعلام آمارهای معضلات اجتماعی حال بد زیر پوست شهر را گوشزد می‌کند، زیرا شهر دو وجه دارد که یکی کالبد و فیزیک شهر و دیگری روح شهر و روان مردم است.

این کارشناس اجتماعی متولیان را بی توجه به روان مردم دانست و افزود: این بی‌توجهی یا به دلیل عدم آگاهی و سواد و یا اهمیت ندادن به این مساله است.

مسعودی علوی با بیان اینکه متاسفانه سمن‌های مطالبه‌گر و رسانه‌های دغدغه‌مند در حوزه معضلات اجتماعی نیز کم داریم، گفت: مسوولان فکر و ذهن‌شان به سمت عمده مطالبات مردم است اما در زمینه کاهش طلاق و دیگر معضلات اجتماعی مانند اعتیاد به موارد مخدر و دخانیات و فضای مجازی و عدم نشاط، مطالبه‌ای نیز صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه کار کردن در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای مسوولان جذاب نیست، افزود: مسوولی که به دنبال اقدامات زود بازده و نهایت چهار ساله است نمی‌تواند و نمی‌خواهد در حوزه‌ای تلاش کند که ثمره آن قابل سنجش نیست و در بلند مدت نتایجش دیده می شود.

مسعودی علوی در پایان از پتانسیل عظیم خیرین در حوزه خانواده یاد کرد و گفت: بسیاری از خیرین مشتاق حمایت از اقدام در حوزه مسائل خانواده هستند که این سرمایه در کاشان رها شده است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *