• شناسه خبر : 5003

آزمون سخت مسئولان کاشان برای نجات غار ازوار

روستای ازوار در معرض تهدید فعالیت های معدنی

در سال های اخیر یکی از مسایل چالش برانگیز منطقه کاشان، تعرض پی در پی به میراث طبیعی و فرهنگی روستاها بوده است. از پربسامدترین این تعدی ها، تاثیر و دستکاری فعالیت سایت های معدنی بر اقلیم روستایی بوده که می توان به اختلاف مردم و معدنداران در جوشقان قالی، جوشقان استرک، و نیاسر اشاره کرد. روستای ازوار یکی دیگر از روستاهای کاشان است که در ماه های اخیر از لحاظ زیست محیطی، تاریخی و فرهنگی مورد تهدید فعالیت های معدنی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، روستای ازوار در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان، در بخش برزک واقع شده است. در مسیر رسیدن به ارتفاعات ازوار در سمت چپ و در نزدیکی روستا، کوهی است موسوم به «کمر غار» که در دهه اخیر قربانی گسترش معدن های منطقه شده است. دقیقا در فاصله میان دو جبهه بهره برداری از معادن، غاری کهن دارای ارزش های زمین شناسانه و باستان شناسانه وجود دارد که به موجب معدون کاوی در معرض تهدید و تخرب واقع شده و محلی برای اختلاف بین مردم محلی و متولیان دولتی شده است.

در این گزارش با بررسی اتفاقات پیش آمده، و با گفتگو با مسئولان مختلف، در پی چهره گشایی از عملکرد دستگاه های مختلف دولتی و قضایی در چنین پرونده هایی بر آمده ایم، هر چند پیگیرهای اهل کاشانم برای گفتگو با اداره صنعت و معدن و تجارت کاشان به عنوان نهاد و متولی مسئول به نتیجه ای نرسید.

موقعیت معدن و غار ازوار

 

بی توجهی سه ماهه به حکم دادستان کاشان

بهره بردار معدن از اوایل امسال برای اینکه رفت و آمد افراد به این غار را قطع و در آینده از محوطه آن به نحو مقتضی استفاده کنند، دهانه غار را با سنگ های بسیار بزرگ و خاک پوشانده اند که این موضوع موجب ارسال نامه های گزارشی از سوی اداره میراث فرهنگی و دهیاری روستای ازوار از خرداد ماه به اداره صنعت و معدن کاشان مبنی بر اعلام این تخلف شده است.

پیگیری های اهالی و مسوولان محلی باعت شد تا روح االه دهقانی دادستان کاشان در تاریخ 25 مهرماه دستور بازگشایی دهانه غار و حفاظت از این اثر ارزشمند طبیعی را صادر کند که این امر با گذشت سه ماه تاکنون محقق نشده است، که این خود جای سوال است که چرا و با حمایت کدام مدیر، به حکم قضایی بی توجهی شده است؟ بدیهی است دیگر دستورات وظیفه‌شناسانه دادستان کاشان مبنی بر پاسخگویی مسئولان شهری، و متصدی معدن نیز بی پاسخ مانده است.

 

اداره صمت باید درباره تخلفات احتمالی پاسخگو باشد

علی اکبر مرتضایی، فرماندار کاشان در گفتگو با اهل کاشانم اظهار کرد: نظارت بر نحوه فعالیت معادن بر عهده اداره صنعت، معدن و تجارت است و مسوول آن دستگاه باید در خصوص نحوه برخورد با تخلفات احتمالی در حوزه استخراج از معادن پاسخگو باشد.

وی افزود: بر اساس قانون جز در موارد تخطی از بندهای قرارداد و ضوابط حاکم بر این رسته نمی توان مانع از استخراج معدن شد.

مرتضایی گفت:طبق روند حاکم، کلیه سیکل اداری منتج به اخذ مجوز بهره برداری از معادن از صفر تا صد از طریق اداره کل صنعت و معدن استان اصفهان انجام می شود و استعلام از دستگاه های اجرایی کاشان در این خصوص به عمل نمی آید که پیگیری ها برای اخذ نظر و استعلام از ادارات مسوول در شهرستان با جدیت ادامه دارد.

فرماندار کاشان تصریح کرد: در صورت هر گونه ادعا مبنی بر انحراف از مسیر قانونی برداشت از معادن می بایست فرد حقیقی یا حقوقی شاکی ابتدا با ادله و مستندات موضوع را از طریق اداره صمت و سپس بخشدار مربوطه پیگیری کند و در مواقعی که مسئله رفع و رجوع نشود به فراخور جلساتی با حضور دستگاه های اجرایی و قضایی به ریاست فرماندار تشکیل و موضوع رسیدگی خواهد شد.

مرتضایی خاطر نشان کرد: با برگزاری جلساتی روند رسیدگی به اعتراض به فعالیت معدن در محدوده غار روستای ازوار در حال انجام است و در آینده نزدیک نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

 

غار ازوار مورد بی مهری ادارات دولتی کاشان قرار گرفته است

حسینعلی ابن علی رئیس شورای اسلامی روستای ازوار، در گفتگو با پایگاه خبری اهل کاشانم اظهار کرد: این غار به عنوان یکی از آثار طبیعی و بکر منطقه سده برزک، به دلیل بی مهری ادارات دولتی شهرستان مورد هجمه معدن داران قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر مطالعات سرمایه گذاری برای این غار را آغاز کرده ایم و یک کارشناس زمین شناسی در حال تحقیق و پژوهش درباره این اثر طبیعی ارزشمند است و در حین همین تحقیقات به این فرضیه رسیده ایم که غاری که در کوه مجاور قرار دارد، مرتبط با غاری است که به تصرف معدنداران در آمده است.

وی با بیان اینکه معدندار یک ضلع دیگر کوه را به شخصی دیگر برای بهره برداری اجاره داده است، گفت: در جلو و اطراف کوه کمر غار حفره های برزگ به اندازه های 10 در 10 و 10 در 15 ایجاد شده است که شبیه فرونشست است ولی باید این موضوع توسط کارشناسان بررسی شود.

ابن علی با بیان اینکه فعالیت این معدن چهره طبیعی روستا را خدشه دار کرده است، افزود: به دلیل برخی اهمال کاری ها در دوره قبلی شورا مجوز چرای دام محدوده غار بدون اطلاع مردم باطل شده است که اعتراض خود را به گوش منابع طبیعی رسانده ایم..
رئیس شورای روستای ازوار در ادامه گفت: شواهد نشان می دهد معدندار حتی از آب کشاورزی دشت گلشن روستا برای فعالیت های معدنی خود استفاده می کند

ابن علی خاطرنشان کرد: طبق قانون باید 15 درصد ار منابع درآمدی معدن ها به محل اختصاص داده شود ولی معدندار یک ریال برای توسعه روستا کمک نمی کند و در اقدامی تخریبی به اهالی روستا می گوید من به شورا و دهیاری پول داده ام که ما اعلام می کنیم به چه شماره حسابی کمک کرده اید؟ اعلام کنید!

 

نمایی از داخل غار طبیعی ازوار

 

عملیات معدون کاوی در محدوده غار ازوار باید متوقف شود

عباس متولی ، معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی کاشان در گفتگو با اهل کاشانم اظهار کرد: این اداره در قالب مکاتباتی با اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان، خواستار توقف عملیات معدون کاوی در محدوده غار روستای ازوار، و حفظ و صیانت از حریم آن شده است.

متولی با بیان اینکه مراحل ثبت این اثر طبیعی در فهرست میراث ملی آغاز شده است، افزود: مطالعات صورت گرفته توسط متخصصان حوزه زمین شناسی نشان می دهد که تاریخ آغاز تشکیل غار ازوار به دوره میوسن و تقریبا به 20 میلیون سال قبل مصادف با پایان عصر یخبندان نیم کره شمالی بر می گردد.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های میدانی انجام شده توسط انجمن غارنوردان و غار شناسان ایرانیان، غار روستای ازوار به صورت 14 طبقه و شاید بیشتر باشد که در حال حاضر به دلیل غیرقابل دسترس بودن مسیرها فقط 9 طبقه آن توسط این انجمن نقشه برداری شده است.

متولی با اشاره به اینکه پیشروی سازند نیور در عمق 1500 متری این غار تخمین زده شده است، افزود: نکته قابل توجه در مورد این غار اتصال آن به شبکه آبی و کارستی عمق بیش از یک هزار متری زمین است.

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: جنس سنگ های داخل غار روستای ازوار توسط متخصصان در انواع گلیست، آراگونیت، ژیپس و در اعماق بیشتر احتمالا آنیدریت و تنادریت شناسایی و دسته بندی شده اند.

متولی در پایان با اشاره به درخواست های مکرر اهالی منطقه در حفظ و بهره برداری از این غار طبیعی خاطرنشان کرد: این غار از لحاظ غارنوردی و زمین شناسی دارای ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگر است که متاسفانه عملیات معدن کاوی می تواند موجب خسارات و تخریب این اثر طبیعی شود.

 

 بررسی دقیق غار ازوار نیازمند باز شدن دریچه ورودی آن است

حسین خادمی ، رییس اداره محیط زیست کاشان درباره غار ازوار در گفتگو با اهل کاشانم اظهار کرد: متاسفانه ورودی غار تخریب و مسدود شده است و ارائه گزارش و بررسی دقیق برای اهمیت این اثر طبیعی، با باز شدن دریچه ورودی غار انجام می شود.

وی با بیان اینکه احتمال وجود آثار فسیل در داخل غار می تواند حاکی از ارزش زیستی و دیرین شناسی غار باشد، افزود: همچنین غارها می توانند دارای ارزش زیستگاهی زیادی برای حیاط وحش و محیط زیست باشند.

خادمی با اشاره به اینکه معدن دارای مجوز بهره برداری از سازمان محیط زیست است، گفت: از نظر قوانین محیط زیستی حفظ اکوسیستم طبیعی منطقه اهمیت دارد و حتی در صورت اثبات وجود حیوان یا جانداری، مسدود شدن غار تخلف محسوب می شود.

 

مسدود شدن ورودی غار ازوار

 

به علت مسدود کردن مسیر رودخانه ازوار، به معدن دار اخطار داده ایم

حسن جوکاری، رئیس امور منابع آ ب شهرستان کاشان در گفتگو با اهل کاشانم گفت: بهره بردار معدن روستای ازوار با خاکریزی در رودخانه موجب تغییر مسیر شده است که پس از بازدید، طبق قانون برای رفع موانع موجود به وی اخطار داده شده و در صورت بی توجهی به آن پیگیری قضایی خواهد شد.

جوکاری در مورد استفاده از آب کشاورزی در معدن گفت: اگر کسی سهام دار آب چاه و قنات باشد می تواند از این آب در اراضی خودش استفاده صنعتی نیز بکند، ولی اگر بخواهد آب را به جای دیگر خارج از اراضی خود ببرد، تخلف کرده و با آن برخورد می کنیم.

 

مسدود کردن مسیر رودخانه

 

نجات غار ازوار تحقق شعار توسعه گردشگری روستایی است

اکنون که وضعیت اقتصادی کشور ایجاب می کند اقتصاد و گردشگری روستایی مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد، بررسی آنچه که بر غار ازوار گذشته ثابت می کند که همچنان عرصه شعار، فراخ تر از عرصه عمل است.

از سویی میلیاردها تومان بودجه عمومی کشور به درستی صرف تعریض جاده برزک می شود، و از دیگر سو منابع ارتزاق طویل المدت جامعه روستایی و یکی از راه های رونق اقتصادی منطقه که بازگشت سرمایه و بودجه های عمومی را در پی دارد، از میان می رود.

می توان با غارهای روستای ازوار و غار تازه کشف شده برزک، مسیر و فصل گردشگری نوینی ایجاد کرد که بطور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد روستاهای منطقه را متحول کند، اما انفعال مدیران ارشد شهر و تاثیر و البته دستورپذیری آنها از مافوقان اصفهانی، طراوت اقتصادی و فرهنگی – تاریخی منطقه را قربانی منافع کوتاه مدت سرمایه داران غیربومی می کند.

تکرار چنین وضعیتی، لزوم بازاندیشی در عملکرد مدیران، و البته ضرورت فعالیت های گروهی مردم محلی را در پی دارد. امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع و نظرات کارشناسی دستگاه های دولتی و درخواست های مردمی و نگرانی دوست داران میراث فرهنگی، هر چه زودتر شاهد نتیجه ای برای رهایی از نگرانی های موجود باشیم که پیش از این فرماندار وعده اطلاع رسانی آن را داده بود.

گزارش از: مهدی عرشی

 

فاصله معدن تا روستای ازوار

 

تصویری از زندگی خفاش در غار ازوار

 

ایجاد حفره هایی در اطراف غار ازوار

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *