• شناسه خبر : 962

مادر و دختری که مروج کتاب‌خوانی هستند

فناوری‌های مدرن به ویژه امکانات تلفن‌های هوشمند، به گونه‌ای بر زندگی خانواده‌ها، سلطه انداخته است که هر روز عرصه را بر کتاب و محتوای مکتوب تنگ‌تر می‌کند و در این میان هستند افرادی که کمر همت بسته و برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تلاش می‌کنند.

نرجس مسعودی خوی و دخترش، کیمیا نامور، از جمله افرادی هستند که با عضویت در باشگاه کتاب‌خوانی، کودکان کاشانی را به مهمانی یار مهربان می‌برند و معتقدند باید در ساعت دروس مدارس فرصتی برای مطالعه آزاد دانش آموزان و خواندن کتاب‌های غیر درسی وجود داشته باشد.

نرجس مسعودی خوی – مروج کتاب‌خوانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه اصفهان در کاشان گفت: افزایش درگیری‌های ذهنی، اوقات فراغت کمتر پدر و مادرها و جذابیت‌های بازی های کامپیوتری و فضای مجازی، سه مؤلفه‌ای هستند که اجازه خواندن کتاب و مطالعه را از کودکان و نوجوانان گرفته است.

وی اظهار کرد: با وجود حجم گسترده اطلاعات در اینترنت و در دسترس بودن کانال های مختلف در فضاهای مجازی، مردم و به ویژه گروه سنی کودک و نوجوان علاقه کمتری به مطالعه کتاب و محتوای مفید و فاخر دارند.

این مروج کتاب‌خوانی افزود: در بازار کتاب کودک و نوجوان، به این رده سنی کمتر توجه شده، بسیاری از کتاب‌ها جذابیت موضوعی ندارد و مهمتر از آن‌ها، آثاری با موضوع‌های کپی و تکراری زیاد شده و شاید از زندگی مردم خیلی فاصله گرفته است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: گاهی افرادی که اهل قلم نیستند و نویسندگی هم نمی‌دانند اقدام به چاپ کتاب در حوزه کودک و نوجوان کرده اند که این آثار باعث دل‌زدگی در مخاطب شده است.

مسعودی خوی تاکید کرد: بچه ها باید در کنار خانواده‌ها آموزش ببینند تا به کتاب‌خوانی تشویق شوند، والدینی که مطالعه ندارند قطعا فرزندشان کتاب‌خوان نمی‌شود حتی اگر با هزار مدل آنها را تشویق کنند.
خانواده باید بداند کتاب خوب کدام است و یکی از قانون‌های زندگی آنها، خواندن کتاب باشد.

وی گفت: نهادهای فرهنگی مثل مدرسه یا کتابخانه‌های عمومی و فرهنگسراها باید کلاس آموزشی برای شهروندان به ویژه مادرها جهت معرفی کتاب خوب و اهمیت آن بگذارد، اما متاسفانه در شرایط امروز، دافعه کتاب‌های درسی بیشتر از جاذبه آن‌ها است.

برگزیده دوره سوم جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان گفت: مدرسه باید قفسه‌های خلاقانه کتاب داشته باشد حتی در راهروها و در مسیر آبخوری عکس کتاب باشد و به جای برنامه‌های بی اساس و ظاهری، یک روز را به کتاب اختصاص بدهند.

همچنین کیمیا نامور- دانش‌آموز کاشانی افزود: یک زنگ تفریح باید برای کتابخوانی باشد .در ساعت هنر و فارسی بچه ها به نویسندگی و روش مطالعه کتاب یاد بدهند، ولی در مدرسه اینطور نیست و به خواندن بچه ها توجهی نمی‌شود.

وی اظهار کرد: حجم کتاب‌های درسی خیلی زیاد است و معلم فرصت نمی‌کند که وقتی برای مطالعه آزاد بچه ها بگذارد، چون باید کتاب درسی را تمام کند و بچه ها برای امتحان آماده شوند.

این دانش‌آموز کاشانی در مورد مقایسه کتاب‌های درسی و داستانی تصریح کرد: گاهی کتاب‌های درسی، غیر قابل فهم است، اما کتاب داستان یک ماجرایی دارد که خیلی زود تمام می‌شود و فکر می‌کنی که با آن سفر می‌کنی و داستان آن واقعیت دارد. حتی اگر تخیلی باشد می‌شود به آن نزدیک شد. هرکس هر طور دوست دارد آن را می‌خواند و نتیجه می‌گیرد.

نامور تاکید کرد: کسی کتاب‌های درسی را آنچنان که باید دوست ندارد. وقتی باید امتحان بدهیم کتاب مثل دشمن می‌شود، اما اگر از کتاب لذت بردی به دل بقیه هم برسانی و بقیه هم حس قشنگت را لمس کنند و خوشحال بشوند به اندازه یک دنیا خوشحال می‌شوی.

وی در مورد زمان دریافت جایزه سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی گفت: حس من قابل وصف نبود. خیلی خوشحال بودم. چون جز ۱۰ نامزد انتخابی بودم و قرار بود یک نفر برگزیده شود، استرس زیادی داشتم اما سرانجام نفر اول شدم و این موفقیت را مدیون لطف خداوند بزرگ و خانواده هستم .

این مروج کتاب‌خوانی افزود: نتیجه گرفتم چون توانستم کتاب‌هایی که خوانده بودم را در روح خودم جا بدهم به موفقیت دست پیدا کردم. کتاب و ماجراهایش تکه ای از وجودم شده بود، اما برای تشویق بچه ها به کتاب‌خوانی، قبل از بچه ها خانواده‌ها باید آموزش ببینند.

به گزارش ایسنا، هجدهم تیرماه مصادف با درگذشت مهدی آذر یزدی، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است تا فرصتی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگی کودکان باشد. انتخاب یک روز به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، هرچند نشانه مبارکی در خصوص اهمیت و تاثیر حوزه ادبیات کودک و نوجوان است اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم از این فرصت‌ها برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بهره‌گیری کنیم در حالی که انس کودکان با کتاب، تضمین آگاهی و فرهیختگی نسل آینده جامعه است.

گزارش از: سید جلال جلیلی نوش‌آبادی،


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *