• شناسه خبر : 9215

نوآوری رسانه ای فرمانداری کاشان؛ سوالاتتان را بفرستید، نشست خبری برگزار کنیم!

مهدی عرشی

” با توجه به محدودیت‌های کرونایی و استفاده مطلوب از وقت و با توجه به اینکه پاسخگویی به برخی سوالات نیازمند جمع‌آوری آمار و اطلاعات است، لطفا سوالات خود را در اسرع وقت در پی وی ارسال کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن آمار و اطلاعات مورد نیاز تهیه و گردآوری شود.:پیشاپیش از همکاری خبرنگاران پرتلاش و زحمتکش قدردانی می‌شود.”

متن فوق دعوت نامه نشست خبری فرماندار ویژه شهرستان کاشان و معاونین فرمانداری برای روز دوشنبه 15 دی ماه بود که در اقدامی بی سابقه که حتی در نشست خبری رئیس جمهور هم اتفاق نمی افتد از خبرنگاران درخواست ارسال سوالات برای پاسخگویی است؛ و این روش از عدم اشراف مجموعه فرمانداری به سوالات مطرح شده در حوزه مسئولیتشان را می رساند.

البته اینگونه نوآوری در نشست های خبری مسبوق به سابقه است، در چندین نوبت چند رئیس اداره و نهاد دولتی در کنار فرماندار و معاونانش حضور داشتند تا خبرنگاران سوالات خود را از آنها بپرسند که بعد اندکی این روش ناکارآمد جایگزین نشست های خبری شد که پیش از برگزاری آن موضوع جلسه از پیش تعیین می شد.

در دوره کنونی فرمانداری شاید یکی از سخت ترین دورانی است که خبرنگاران بویژه رسانه های محلی برای رسیدن به پاسخ سوالات خود دارند و عملا پاسخگویی شفاف و روشن به ابهامات و موضوعات روز از سوی مسئولان دیده نمی شود که می توان به اتفاقات چند ماهه اخیر درباره ساخت وسازهای غیرقانونی در حریم آثار تاریخی توجه کرد که تیتر اول کاشان در رسانه های سراسری و محلی شده بود.

سکوت و عدم پاسخگویی چند ماهه مجموعه فرمانداری به این تخلفات ساختمانی که همچنان با وجود درخواست های توقف ادامه دارد نشان داد که بین بالاترین نهاد دولتی کاشان و مردم و رسانه ها برای پیگیری مشکلات شهر و پاسخگویی به مطالبات شهروندان فاصله زیاد است.

البته فرماندار در نامه ای در تاریخ ۱۰ آذر به شهردار کاشان خواستار توقف فوری مجتمع تجاری در حریم خانه بروجردی شد و در مصاحبه 25 آذر با رادیو کاشان اعلام کرد دو پروژه تجاری در حریم خانه بروجردی و پارکینگ تجاری چارسو باید تا طی کردن مراحل قانونی متوقف شود که ادامه فعالیت این دو پروژه نشان داد که مکاتبات و صحبت های فرماندار کاشان برای تببین قانون در شهر جایگاهی ندارد.

عدم پاسخگویی مجموعه فرمانداری را می توان در پیگیری رسانه اهل کاشانم در تخلفات سازه ای در حریم آثار تاریخی مشاهده کرد که از چهل روز قبل با ارسال چهار سوال مکتوب در این زمینه هیچ گونه پاسخگویی نداشتند، که این سوالات بی پاسخ را عینا برای خوانندگان در ذیل منتشر می شود.

1_ با توجه به اینکه فرمانداری به‌عنوان عالی ترین نهاد عالی دولت در کاشان بوده و وظایف مهمی چون نظارت بر عملکرد دستگاه ها را دارد چه اقداماتی برای نظارت در اجرای قانون در انجام پروژه های ساخت و ساز شهری انجام داده است؟

2_ چرا پروژه تجاری چارسو در حریم بازار تاریخی کاشان و دو خانه ثبت ملی مقدم و وثقی با وجود مکاتبات فراوان برای توقف پروژه و شکایت میراث فرهنگی و اخذ پنج حکم قضایی و تخریب چهار مرتبه خانه تاریخی مقدم همچنان به کار خود بدون طی کردن مراحل قانونی از جمله تایید نقشه های معماری توسط میراث فرهنگی و عدم اخذ مجوز کمیسیون ماده 5 ادامه می دهد؟ فرمانداری در این زمینه چه اقداماتی کرده است؟

3_ساخت مجتمع تجاری در حریم خانه بروجردی ها با اعتراض های مردمی زیادی همراه بوده و حتی دوستداران میراث فرهنگی با ایجاد کارزار نجات خانه بروجردی خواستار جلوگیری از ساخت این مجتمع در طبقه فوقانی بوده اند، با توجه به اینکه این مجتمع بر خلاف ضوابط تفصیلی و جامع شهری است و بدون اخذ مجوز کمیسیون ماده 5 در حال احداث بوده و نقشه های اصلاحی آن توسط کمیته فنی میراث تایید نشده و مسئولان راه و شهرسازی استان صریحا خواستار توقف پروژه هستند، چرا با بی توجهی به مکاتبات صورت گرفته این مجتمع تا تعیین تکلیف نهایی برای اخذ مجوزات لازم به کار خود ادامه می دهد؟ نظر فرمانداری درباره این موضوع چیست و تاکنون چه اقداماتی در جهت اجرای قانون انجام داده است؟

4_ با توجه به اینکه مجوز کمیسیون ماده 5 برای هرگونه تغییر کاربری لازم است و با وجود تفویض اختیار این قانون به کاشان باز شاهد هستیم که پرونده های زیادی در نوبت بررسی است، آیا یک پروژه می تواند بدون داشتن این مجوز پروانه ساختمانی دریافت کند و در حین ساخت پروژه و یا بعد از تکمیل آن مجوز کمیسیون ماده 5 را اخذ کند؟ قانون در این باره چه می گوید ؟ و فرمانداری چه اقداماتی در جهت اجرای این قانون انجام داده است؟


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *