• شناسه خبر : 917

خط کشی های جناحی، بلای جان کاشان

یادداشت وارده* – پیش از آنکه بخواهیم اعضای شورای شهر را در امور شهرمان مقصر بدانیم باید بپذیریم خودمان بیش از تمامی اعضا و مسئولین و مدیران شهری مقصر هستیم .مسئول ترین فردی که باید پاسخگوی وضعیت کنونی شهر کاشان و اتفاقات رخ داده در آن باشد بی شک، شهروندان و رای دهندگانی هستند که به نام های موجود در لیست های جناحی و سرلیست هایش اطمینان کردند و بر همین اساس، آرای خودرا به صندوق ریختند. چون در تمامی دوره های شورای شهر، بیشترین افرادی که وارد شورای شهر می شوند از اعضای لیست های حزبی و هیئتی و محلی هستند و در جمع منتخبین پنج دوره شورای شهر کمتر چهره مستقلی را شاهد بوده ایم. که ایراد بزرگی بر همه شهروندان است.

برای آنکه شاهد ضربه های جبران ناپذیر به پیکره شهر و هدر رفت بیت المال نباشیم باید بیاموزیم در انتخابات حزبی، محله ای، منطقه ای و قومی عمل نکنیم و مطالبه گر باشیم و انتقادی که همواره وارد است، که چرا حداقل پنجاه درصد اعضای شورای اول تا پنجم را چهره های تکراری تشکیل می دهند که هر کدام حداقل یک دوره در شورا حضور داشته اند؟ و این رخداد بیانگر آن است که افراد بیشتر بر اساس معروفیت و تابو انتخاب می شوند تا اینکه بخواهند بواسطه شایسته‌ سالاری و تخصص جزو منتخبین باشند.

این روزها اظهارات یکی از اعضای شورای شهر، عضو لیست همدلی در رابطه با زیرگذر مدخل شهر و مخالفت های وی با عملکرد شهردار کاشان بد عهدی او تلقی شده و به همین سبب هجمه هایی بر ایشان، وارد شده است.بنا بر آنچه گذشت، خوب است مروری گذرا بر روند و نحوه انتخاب سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان بیاندازیم.

پیش از زمان انتخابات، نامزد های شورای شهر و همچنین تعدادی از اعضای لیست همدلی بصورت بداهه و جسته گریخته از استمرار حضور شهردار وقت کاشان، مهندس سید محمد ناظم رضوی، بر مسند شهرداری سخن گفته بودند.
اما پس از منتخب شدن اعضای لیست همدلی جناح اکثریت گزینه های جدیدی را برای تصدی شهرداری کاشان معرفی کردند. که البته نوعی خط مشی و استراتژی سیاسی و حق انتخاب هر جریان اکثریتی بر شورای شهر می باشد ولی هیچکدام از اعضای لیست همدلی بدنبال خواست و رضایت اکثریت مردم یعنی ابقای شهردار وقت نبودند.

در این میان افرادی چون سید حسین طباطبایی (یکی از شهرداران دهه 80 کاشان)، عباس نیکخواه (که بعد از آن بعنوان معاونت مالی شهردار انتخاب شد) و سعید ابریشمی راد بعنوان گزینه های تصدی امور شهرکاشان پیشنهاد شدند..
ابتدا آرای بین اعضای لیست همدلی ازاین قرار بود که طباطبایی و ابریشمی راد با دو رای شانس بیشتری نسبت به نیکخواه برای تصدی شهرداری داشتند.

اما در ادامه تهدید به کناره گیری یکی از اعضای شورای لیست همدلی و اصرار وی بر انتخاب شدن سعید ابریشمی راد زنگ خطری برای اکثریت اعضای لیست همدلی بود که برآیند آن مصلحت اندیشی علی رسول‌زاده و سلب رای از نیکخواه و اختصاص رای خود به ابریشمی راد بود. در نتیجه انتخاب نهایی اعضای لیست همدلی سبب شد تا با اکثریت قاطع آرا در صحن رسمی شورا بعنوان شهردار کاشان برگزیده شود. اما این اتفاق به هیچ وجه پایان اختلاف نظر و آغاز همدلی بین اعضای شورای شهر حتی با تلاش‌های علی رسول زاده نبود.

در میانه های سال اول شورای پنجم و شهردار جدید، نیکخواه معاون مالی شهردار بنابر دلایلی از سمت خود استعفا داد تا دومین زنگ خطر برای لیست همدلی به صدا در آید، همچنین اجرای برخی از طرح ها واقدامات شهردار و استفاده برخی افراد توسط شهردار در تصدی امور از دیگر نقاط اختلاف برخی اعضای شورای شهر و شهردار بود که با افزایش اختلافات کار به برگزاری جلسات متعدد در حضور رهبر معنوی لیست همدلی در محله پشت مشهد گردید.

جلسات متعددی بین اعضای لیست همدلی برگزار شد. انتقادات و تنش ها به حدی بالا گرفت که سه نفر از پنج عضو این لیست به برکناری شهردار و سپردن کلید شهر به فرد دیگری رضایت دادند در این میان اصرار دو عضو شورا مانع از برکناری شهردار، توسط اکثریت شورا شد.افرادی که به نقل از یک منبع آگاه مخالف برکناری شهردار پیش از اتمام سال97 بوده اند، که با پادرمیانی رسول زاده، بمنظور تسهیل امور در پرداخت حقوق معوقه پرسنل شهرداری و مقارن بودن آن با سال جدید، باعث شد تاابریشمی راد بر مسند شهرداری ماندگار شود.

یکی از اختلافات امروز شهر کاشان پروژه زیرگذر مدخل شهر است که به عنوان یکی از چالش برانگیزترین مباحث مدیریت شهری کاشان در دهه های اخیر محسوب می شود.این طرح در روزهای آخر پاییز با تخریب شبانه آبنمای سنگی مدخل شهر کلید خورد که در مراسم کلنگ زنی این پروژه توسط وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه اکثریت اعضای شورای شهر از جمله رئیس شورای شهر غایب بودند که این موضوع خود مخالفت اکثریت اعضا شورا را بیانگر بود تا سوالاتی در مسائل مختلف از جمله مصوبه و تاییدیه، توجیه فنی طرح، نحوه اجرا، هزینه و زمان بهره برداری از طرح را در اذهان کنش گران و فعالین شهری را بوجود آورد.

کشمکش ها در خصوص اجرای پروژه مدخل شهر همچنان ادامه پیداکرد. موافقت ابتدایی پنج عضو شورای شهر با این پروژه تا میانه بهار ادامه داشت اما با مخالفت ها و تغییر موضع ناگهانی علی رسول زاده رئیس شورای شهر و در نتیجه پیوستن وی به جمع مخالفان این طرح جناح اقلیت باعث شد تا اکثریت موافق پس از گذشت حدود دو سال مغلوب گردد و با توجه به عدم اقناع جمعی از اعضا در خصوص اهمیت اجرای پروژه زیر گذر مسئله سوال از شهردار و حتی استیضاح وی مطرح شد.
در تاریخ هجدهم خرداد ابریشمی راد شهردار کاشان، در نشست علنی شورا حضور پیدا کرد اما به دلیل قانع نشدن اعضای شورا از پاسخ های کلید دارشهر، شهردار استیضاح شد و در نتیجه با داشتن پنج رای عدم اعتماد در مقابل چهار رای موافق و به حد نصاب نرسیدن تعداد مخالفین توانست مسند کلیدداری شهر را حفظ کند.

تمام این اتفاقات چند ماهه باعث شد که مدافعین و قلم فرسایان و فرافکنان متولد شده زمان شهردار جوان شروع به تخریب رئیس شورای شهر و بیان بدعهدی وی نسبت به لیست همدلی و بمباران نوشتاری نمایند و شاید خبر نداشتند و یا به یاد نمی آورند و یا به سن فعالیت سیاسی‌شان نمی رسد که در دوره چهارم شورا، همین عضو جداشده لیست همدلی از جمع اصولگرایان به دلیل برخورد و رفتار شهردار با یکی از افراد لیست اقلیت آن دوره، محمد ناظم رضوی کلیددار شهر را مورد بازخواست قرار داد و به خاطر برخی رفتارهای جناح اصولگرایان در مصوبات شورای شهر به جمع مقابل پیوست و اقلیت شورا بخاطر این تغییر موضع، رسول زاده را یک فرد فراجناحی، مستقل و حق طلب نامیدند و در انتخابات دوره پنجم شورا با دعوت از وی و قرار دادنش در لیست کاندیداهای همدلی هم‌پیمان با وی گشتند. و امروز حامیان همدلی، رسول زاده را بدعهد و بی اخلاق می نامند در حالیکه در دوره قبل حتی جریان اصولگرایان به این رفتار رسول‌زاده، کوچکترین عکس العملی خارج از ادب و منش سیاسی و اجتماعی نشان ندادند و تا پایان دوره چهارم اخلاق را برتر از مرزشکنی های سیاسی دانستند.


    جوان کاشانی
    (3) (0)

    جوان کاشانی

    جولای 6, 2019

    در اینکه رسول زاده حزب باد هست و شُل رای شکی نیست و همچنین طاهری که شورا رو محلی برای عرض اندام و معروف شدن خودش قرار داده. البته مقصر اصلی ما هستیم که اینا رو به شورا راه دادیم

    (2) (2)

    جولای 6, 2019

    خيلي جالب است كه نويسنده علت بحران را جناح بندي مي داند اما خود حتي بلد نيست در اين مقاله به گونه اي ديگر فكر كند و همچنان اصرار بر جناح خاص يا افراد خاص دارد و آنچه همچنان مورد غفلت قرار دارد ارزيابي عملكرد و مصلحت مردم است كه جاي بسي تاسف است

    مجید
    (0) (0)

    مجید

    جولای 7, 2019

    خب که چی???همش بیانیه صادر میشه اگر کاشان استان بشه دیگه چی میشه??ثانیه یک بیانیه صادر خواهدشد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *