• شناسه خبر : 7836

جوابیه شهرداری کاشان به مطلب « احداث گنبدهای غیرایرانی در محدوده بافت تاریخی کاشان »

شهرداری نقشی ندارد ؛ ماده صد را دریابید

رسالت رسانه‌ آن است که گفته‌ها را بگوید و پاسخ‌ها را منتشر کند. قضاوت با مردم است. بر این اساس ذیل این مقدمه پاسخ شهرداری کاشان بازنشر می‌شود تا مردم خود قضاوت کنند که بهترین قضاوت کننده هستند.

پایگاه خبری اهل کاشانم در مطلبی با عنوان « احداث گنبدهای غیرایرانی در محدوده بافت تاریخی کاشان » به مسئولین شهری یادآوری کرده است فکری به حال معماری شهری بکنند.  مثلاً آیا کار سازمان زیبامنظر شهرداری کاشان فقط این است که نگاهش به تقویم باشد تا در مناسبت‌های مختلف چرثقیل بیاورد چهارراه و یک بنر تبلیغاتی 700 متری هوا کند. همین که نقشه‌ای برای معماری شهری زیبا و با هویت ترسیم کند و از مردم بخواهد ساخت‌وساز و نمای ساختمان را بر اساس آن استوار کنند همین در راستای زیباسازی شهری است. خرج آن هم گردن شهرداری نیست که بگوید نداریم و بودجه نیست و تحریم است. هزینه‌ی آن گردن مردم است.

یا این که مثلاً آیا کار سازمان فرهنگی شهرداری فقط آن است که تئاتر مهر برگزاری کند و جشنواره طراحی چهاروجهی برپا کند؟ چقدر کار فرهنگی کرده است که فرهنگ هویت تاریخی را در دل معماری کاشان  نهادینه کند؟ مشکل جای دیگر است. شهرداری می‌خواهد سُرنا را از سر گشادش باد کند. جای این که سیاستگذاری کند، فرهنگ‌سازی کند، نظارت کند؛ همه را رها کند تا هرکسی هرجوری که دلش خواست سازش را کوک کند آن‌وقت بیاید یک دال بتنی جلوی بنا بگذارد و چهره‌ی شهر را کریه‌تر از آنچه هست بکند. بد شکل و شمایل که هست، کج و ماوج که هست؛ تصویر شهر متخلفین را نیز بر آن اضافه کند تا هر رهگذری از آن بگذرد برای دوست و آشنا، اقوام و فامیل بگوید و تعریف کند که در مسیر سفر گذارمان به شهر متخلفین رسید که آراسته به دال‌های بتونی بود ادعای نخستین شهرجهانشان گوش فلک را کر کرده بود.

گنبدهای غیرایرانی کاشان

آخرالامر هم، همه چیز ختم به کمیسیون ماده صد شهرداری کاشان می‌شود که شهرداری سر کج کرده و می‌گوید اختیار آن با شهرداری نیست؛ عجیب است؛ یعنی در جایی مانند کمیسیون ماده صد نماینده شورا و فرمانداری و دادستانی نشسته‌اند و حکم می‌دهند یا این که کمیسیون ماده صد شده است محل تأمین اعتبار کسری بودجه شهرداری؛ چیزی که اظهر من‌الشمس است و نیاز به تحقیق و پرس و جو ندارد. با این وجود رسالت رسانه‌ آن است که گفته‌ها را بگوید و پاسخ‌ها را منتشر کند. قضاوت با مردم است. بر این اساس ذیل این مقدمه، پاسخ شهرداری کاشان به مطلب فوق بازنشر می‌شود تا مردم خود قضاوت کنند که بهترین قضاوت کننده هستند.

بسمه تعالی

مدیرمسئول محترم پایگاه خبری اهل کاشانم

با سلام و احترام 

به دنبال درج مطلبی با عنوان « احداث گنبدهای غیرایرانی در محدوده بافت تاریخی کاشان» در آن پایگاه خبری، که ممکن است شائبه‌‌ای را مبنی بر عدم اهتمام لازم شهرداری برای حفاظت از هویت معماری اصیل کاشان کهن ایجاد کند، توضیح ذیل برای تنویر افکار عمومی ارسال می‌گردد؛ لذا شایسته است با درج کامل این مطلب، مخاطبان خود را برای آگاهی صحیح‌تر و دقیق‌تر از واقعیت این مسئله مهم یاری نمایید:

نخست آنکه بر خلاف عنوان مرسوم «کمیسیون ماده صد شهرداری»، شهرداری کاشان در اتخاذ تصمیمات این کمیسیون نقشی را عهده‌دار نبوده و تنها ارجاع دهنده تخلفات و در نهایت مجری مصوبات و تصمیمات این سازوکار است؛ حتی شهردار نیز در این کمیسیون حق رأی نداشته و فقط نمایندگانی از دادستانی، شورای اسلامی شهر و فرمانداری ویژه متولی صدور رأی هستند.

دوم آنکه بارها مدیران مختلف شهری نسبت به وجود مسیر ارتکاب تخلف از طریق ایجاد سازوکار کمیسیون ماده صد انتقاد کرده‌اند؛موضع شهرداری در این زمینه آن است که باید از شکل گیری آثار ساخت و سازهای غیرمجاز در همان ابتدای امر جلوگیری نمود و نسبت به برخورد قاطع با متخلفان ساخت و ساز مماشات نکرد.اما متأسفانه قانون در حال حاضر، وظیفه شهرداری را صرفا جلوگیری از تخلف دانسته و تنها مسیری که پیش روی این نهاد عمومی قرار داده ارجاع پرونده‌های تخلف به کمیسیون ماده صد است.اتفاقی که تجربه نشان داده در کاهش ناهنجاری‌های ساخت و ساز به هیچ عنوان نتیجه بخش نبوده است.

نکته سوم  آن است که تصویری در این مطلب القا شده مبنی بر اینکه گویا موضع شهرداری در نقطه مقابل متولیان حفظ میراث فرهنگی، ایجاد فضا و امکان تخلف برای ساخت و سازهای غیرمجاز است؛ چنانکه عملکرد مدیریت شهری در سال‌های اخیر به خصوص احیا و بازآفرینی محلات تاریخی، بهسازی معابر بافت قدیمی و مرمت و بازسازی خانه‌های دارای هویت فرهنگی تصویر دیگری را نشان می‌دهد.شهرداری معتقد است هیچ جریمه مادی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای تخریب هویت و اصالت یک شهر و جامعه تمدن خیز باشد.

همانطور که در این گزارش، به موضع مدیر سابق منطقه یک مبنی بر لزوم «حذف گنبدها برای پیشگیری از تسری این نوع معماری در محدوده آثار تاریخی کاشان»نیز اشاره شده، شهرداری کاشان چه در سطح مدیریت عالی و چه در حوزه مدیران میانی و اجرایی همسو با تخلف نبوده و در عین حال امیدوار است ظرفیت‌های قانونی لازم برای این نهاد عمومی برای برخورد جدی و قاطع با متخلفان به وجود آید.

در پایان ضمن قدردانی از توجه رسانه‌ها به هویت اصیل و میراث فرهنگی ارزشمند کاشان، از فعالان این عرصه انتظار می‌رود مطابق اخلاق حرفه‌ای در ارائه هر محتوایی به خصوص در این حوزه، نسبت به ابعاد مختلف آن آگاهی کامل و دقیق را کسب کنند تا مبادا با طرح ناقص و غیردقیق موضوع موجب شکل گیری تلقی‌های نادرست و قضاوت‌های غیرمنصفانه شوند.

مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کاشان


    (0) (0)

    سپتامبر 14, 2020

    سلام خسته نباشیدبه همه انهایی که دلسوزنانه برای شهرشان کارمی کنندولی هیچ سمتی ندارندواگرحرفی بزنندنه تنهااثری نداردبلکه پیراهن عثمان می شود...دررابطه باگنبدهای آهنی بایدبگویم یااطلاعات کافی ازنظرمنظرشهری نداریم یاادایش رادرمی آوریم یامدیران ناکارآمدجای مدیران کارآمدراگرفته اندشهرداری دراین زمینه هیچ نقشی نداردنتهامسئله این اگرشهرداری هم بخواهدجلوگیری کندمثل سیل زنگ موبایلها به صدادرمیآیدکه بگذارید بسازد میرود ماده صد...حال افرادماده صدچه کسانی هستند ۱_نمانیده محترم فرماندار ۲_نماینده محترم دادستان ۳_دوتن ازاعضای محترم شورای اسلامی شهر .+معاون شهرسازی هرمنطقه... حالاشهرداری یک تنه بایددرمقابل همه این عزیزان باریزبینی دقیق ومحکم استادگی کندکه هرکدام دلایل خاص خودشان رادارند ....ولی..دررابطه این گنبدها طرف هم پول داردهم زور..ولی این عدالت نیست یکی به خاطریک ساختمان ۱۰۰متری یاندانسته یاناخاسته که مجوزنداشته یک سرپناهی داشته باشدتخریب صادرمی کنندولی برای گنبدهای آهنی جریمه...آیا این منصفانه است .ازعدالت دورنیست نمی دانم چ بگویم دلی دارم پرتبعیض .دورازعدالت که همه دم میزنیم فکرکنم تقریبا ی چیزهای متوجه شده باشید....

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *