• شناسه خبر : 777

رییس دادگستری:

رسیدگی به پرونده های قضائی در کاشان بیش از ۲ برابر استاندارد است

رییس دادگستری کاشان گفت: استاندارد رسیدگی ماهانه به پرونده ها در شعبه های کیفری و حقوقی به ترتیب ۱۲۰ و ۹۰ فقره بوده که بیش از ۲ برابر استاندارد است.

به گزارش ایرنا، سیروس افضلی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه کاشان در مصلی بقیه الله الاعظم (عج) این شهر بیان کرد: ماهانه در محاکم کیفری و حقوقی این شهرستان بیش از ۲۵۰ پرونده کیفری و ۲۰۰ پرونده حقوقی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی با اشاره به ورود ۱۰۰ هزار پرونده به دادگستری کاشان در سال گذشته افزود: بیش از این رقم نیز در محاکم حقوقی، کیفری، خانواده و دادسرا در بخش های دادیاری و بازپرسی و شعبه های حل اختلاف مختومه شد.

رییس دادگستری کاشان یادآور شد: باوجودی که همه تلاش قاضی ها و سایر همکاران اعمال نهایت دقت در اجرای عدالت و اقامه دادگری است، گاه به علت فزونی حجم پرونده ها و مراجعه های مردم، کاستی هایی در ارائه خدمت دیده می شود که در مواردی طبیعی است.

وی اضافه کرد: هیچ سازمان و اداره ای به اندازه دادگستری مراجعه کننده ندارد، زیرا ۱۰۰ هزار پرونده دست کم شامل ۲ نفر مراجعه کننده می شود که با در نظر گرفتن شهود و کارشناس این آمار چشمگیر می شود.

افضلی در ادامه تشریح کرد: بیشترین آمار در دعاوی حقوقی مربوط به مسائل مالی از جمله مطالبات، چک و الزام به تنظیم سند و در دعاوی کیفری آمار تصادف ها، دعوا و درگیری، تخریب، تهدید و توهین از فراوانی بیشتری برخوردار است.

به گفته وی، بررسی این پرونده ها نشان می‌دهد که آستانه تحمل مردم کاهش یافته که منجر به تشکیل این حجم از پرونده شده زیرا هنگامی که مردم به پیمان خود پایبند باشند، بسیاری از پرونده را شاهد نخواهیم بود.

رییس دادگستری کاشان بهره جستن از آموزه های دینی در کاهش پرونده ها در دادگستری را بسیار موثر دانست و ادامه داد: وضعیت اقتصادی مردم با تاسف کمی دچار نابسامانی شده و آمار برخی از جرائم افزایش یافته که مسوولان و دولتمردان باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی با اشاره به آمار ۳۷ درصدی طلاق و کاهش میزان ازدواج در سال گذشته، نسبت به کاهش پرونده ها با رویکرد جدید دستگاه قضا ابراز امیدواری کرد.

افضلی همچنین از آزادسازی ۳۵ هکتار از زمین های دولتی و منابع ملی با صدور احکام قطعی قضائی خبر داد و این اقدام مهم را گام بسیار موثری در جهت حفظ حقوق بیت المال دانست.

وی در ادامه نیز توسعه قضائی در شمال استان اصفهان به ویژه شهرستان کاشان را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: تشکیل سه یا چهار شعبه تجدید نظر در این شهرستان گام بسیار بلندی جهت توسعه قضائی و رعایت حقوق شهروندی است.

رییس دادگستری کاشان، تشکیل نمایندگی سازمان قضائی نیروهای مسلح و مجتمع قضایی خانواده را از دیگر برنامه های حوزه قضائی در این منطقه عنوان کرد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *