• شناسه خبر : 7263

اطلاعیه شبکه دامپزشکی کاشان در خصوص عید قربان

در روز عید قربان ذبح دام فقط در کشتارگاه‌ کاشان صورت می گیرد

رئیس شبکه دامپزشکی کاشان گفت: با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ ذبح دام برای عید قربان فقط از طریق کشتارگاه‌ صنعتی دام کاشان صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم و به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی کاشان، دکتر عباس شاه میرزایی افزود: هرچند که ویروس کرونا، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست ولی با توجه به راه‌های مختلف انتقال آن از فرد مبتلا، نباید ذبح توسط افراد در منزل و خیابان‌ها صورت گیرد زیرا امکان انتقال بیماری به دام وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی دام کاشان در روز عید قربان فعال و با مساعدت شهرداری کاشان بصورت رایگان آماده ارائه هر گونه خدمات به مردم هستند گفت: ذبح دام در منازل و معابر علاوه بر خطرات انتقال مکانیکی بیماری کووید ۱۹ به لحاظ جاری شدن خونابه می‌تواند به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان منجر شود.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشان افزود: بر این اساس این شبکه امسال همانند قبل و به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر از هر سال برنامه‌های ویژه نظارتی برای ذبح عید قربان در دستور کار خود قرار داده و در این راستا سه گروه ثابت و سیار از ناظران بهداشتی و کارشناسان شبکه‌ دامپزشکی کاشان در کشتارگاه‌ صنعتی دام کاشان برای نظارت بر موراد بهداشتی ذبح مستقر می‌شوند.

شاه میرزایی با تاکید بر اهمیت رعایت توصیه‌های بهداشتی پیرامون ذبح دام در آستانه عید قربان، گفت: نکته‌ مهمی که مردم باید نسبت به آن آگاه باشند این است که از خرید دام زنده و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شود خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشتارگاه صنعتی دام کاشان، کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند و جهت بالابردن کیفیت و سلامت لاشه آن را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای یخچال اتاق پیس سرد نگهداری کرده و سپس با خودرو یخچالدار بدست مصرف کننده رسانیده میشود، تصریح کرد: برخی از انواع بیماریها در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن‌ها می‌باشند.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشان افزود: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کرده و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

دکتر عباس شاه میرزایی از شهروندان خواست در صورت ضرورت با سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی دامپزشکی تماس حاصل نموده و از نظرات بهداشتی کارشناسان این شبکه استفاده و یا از خدمات رایگان نظارتی بهره مند گردد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *