• شناسه خبر : 7058

اهل کاشانم از کمبود ماسک در کاشان گزارش می دهد؛

کاشان در تب و تاب کرونا و سرگردان از کمبود ماسک

همزمان با اعلام وضعیت قرمز در کاشان و الزام به استفاده از ماسک طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا کمبود ماسک به شدت در سطح شهر احساس می شود.

ماسک همانند گوهر نایابی در سطح شهر و داروخانه های کاشان شده است. اعلام وضعیت قرمز در کاشان و الزام بر استفاده از آن در ادارات و اماکن عمومی باعث شده است که تقاضای این کالای مهم در پیشگیری از ابتلا به کرونا به شدت افزایش یابد.

گشت و گذارهای میدانی خبرنگار اهل کاشانم نیز موید این مطلب است که مردم در سرگردانی از عدم وجود ماسک به اندازه کافی برای فروش در سطح شهر به سر می برند.

بسیاری از همشهریان اظهار داشته اند که برای خرید چند دانه ماسک تعداد زیادی از داروخانه ها را زیرپا گذاشته اند و با یک “نه” بزرگ از طرف پرسنل داروخانه مواجه شده اند.

اما در این بین نکته ای که ممکن است جالب توجه باشد فروش ماسک در برخی از مغازه هاست که هیچ وظیفه ای برای فروش ماسک برای آنها تعریف نشده است.

کاربران اهل کاشانم نیز در فضای مجازی با انتقاداتی صریح از متولیان این موضوع به این نکته اذعان داشته اند که در حالیکه شهر در تب و تاب بحران کرونا قرار دارد هیچ اثری از ماسک در سطح داروخانه های شهر کاشان نیست.

این در حالی است که معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان در گفت و گو با ایرنا گفت: روزانه به‌طور میانگین افزون بر ۶۰ هزار عدد ماسک در این شهرستان تولید و بین مرکزهای بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی، تامین اجتماعی، داروخانه‌ها و اصناف توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داریم، ذخیره ماسک شهرستان کاشان مطلوب است اما توزیع و کنترل آن همکاری و نظارت بیشتر دستگاه‌ها و اصناف را می‌طلبد.

اما در این بین حلقه مفقوده، عدم تامین نیاز مردم به ماسک است در حالی که زدن ماسک از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا در همه اماکن عمومی و ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی اجباری شده است.

قیمت ماسک در کاشان به مراتب کمتر از دیگر نقاط کشور است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان کاشان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اهل کاشانم با اشاره به اینکه قیمت ماسک در کاشان به مراتب کمتر از دیگر نقاط کشور است، اظهار داشت: این معاونت وظیفه نظارت بر داروخانه ها به منظور توزیع ماسک را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه مجموعه ای متشکل از برخی نهادها وظیفه قیمت گذاری و توزیع ماسک های تولید شده در کاشان را به عهده دارند، ابراز داشت: در زمینه ماسک های پارچه ای توصیه می کنیم که خانواده ها در منزل و با رعایت نکات بهداشتی اقدام به تهیه کنند.

محسن تقی زاده همچنین با اشاره به اینکه کاشان از نظر تولید و توزیع مواد ضدعفونی کننده مشکلی ندارد، تصریح کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تمام تلاش خود را می کند تا کالاهای بهداشتی مورد نیاز شهروندان کاشانی با بهترین کیفیت در اختیار آنها قرار بگیرد.

کاهش سهمیه ماسک برخی از داروخانه های کاشان

مدیر یک داروخانه هم در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با بیان اینکه وضعیت ماسک در حال حاضر مشابه اسفند و فروردین ماه گذشته است، اظهار داشت: مصرف ماسک در روزهای اخیر به نسبت روز ها و هفته های گذشته در شهرستان کاشان بسیار بالا رفته و طبق شنیده ها تولید آن کم شده و این باعث شده که برخی مشکلات برای همشهریان کاشانی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه سهمیه داروخانه آنها حتی کمتر از قبل شده است، ابراز داشت: سهمیه داروخانه ما حدود 50 درصد نسبت به قبل کمتر شده است و با توجه به اینکه داروخانه ما به صورت شبانه روزی فعالیت می کند و در تمام ساعات شبانه روز مراجعه کننده دارد این کاهش سهمیه باعث شده است که ما شرمنده شهروندان کاشانی شویم.

ماسک در بازار آزاد با دو برابر قیمت مصوب فروش در داروخانه ها به فروش می رسد

محمد اکبری با بیان اینکه ماسک در بازار آزاد با دو برابر قیمت مصوب فروش در داروخانه ها به فروش می رسد، تصریح کرد: دستگاه های مربوطه باید به فعالیت برخی افراد برای فروش ماسک که یک نیاز ضروری مردم در حال حاضر است در بازار سیاه نظارت کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم این تصور را دارند که داروخانه ها ماسک دارند ولی نمیفروشند، خاطرنشان کرد: کمبود عرضه و همچنین کاهش سهمیه باعث شده است که مردم نسبت به این موضوع دید منفی داشته باشند در صورتیکه داروخانه ها شرعا و قانونا نمی توانند هیچکدام از کالاهای مورد نیاز سلامتی مردم به خصوص ماسک را احتکار کنند.

این دکتر داروساز گفت: پیشنهاد می دهیم حتی اگر قیمت ماسک را بالا می برید تولید و عرضه ماسک به گونه ای باشد که همشهریان کاشانی به راحتی بتوانند ماسک را تهیه کنند.

قیمت مصوب ماسک در تمام داروخانه های کاشان 800 تومان است

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با بیان اینکه قیمت ماسک در تمام داروخانه های کاشان با قیمت مصوب 800 تومان به فروش می رسد، اظهار داشت: هر داروخانه ای که قیمت ماسک را با بیش از این نرخ عرضه کند متخلف است.

وی ابراز داشت: نرخ تمام شده ماسک برای شهروندان 966 است که با تمهیدات اندیشیده شده این قیمت به 800 برای مصرف کننده کاهش یافته است.

حسین عابدی با اشاره به اینکه چند مدتی است که قیمت مواد اولیه ماسک به شدت گران و تقاضا نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: شرکت های تولید کننده ماده اصلی ماسک که همان «ملت بلون» است در کشور دوتاست ولی شرکت های تولید ماسک افزایش یافته است و این باعث شده است مقداری نابسامانی در بازار ماسک ایران ایجاد شود.

توزیع روزانه ماسک در تمام داروخانه های سطح شهرستان کاشان

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف کاشان با بیان اینکه ماسک در تمامی داروخانه های سطح شهرستان کاشان توزیع می شود، بیان داشت: در شهرستان کاشان بیش از 65 داروخانه وجود دارد که روزانه ماسک در بین آنها توزیع می شود.

و امام این تمام ماجرای تهیه ماسک نیست. موضوع که شاید کمتر مورد توجه مردم و مسئولین قرار گرفته است تهیه ماسک برای روستائیان است. اهالی روستا به دلیل دوری از شهر و بهره مندی کمتر از امکانات شهری در زمینه تهیه ماسک نیز مشکلات خاص خود را دارند.

هیچ نهاد و اداره‌ای متولی تهیه و یا انتقال ماسک برای فروش به روستاییان نیست

یک فعال اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اهل کاشانم با اشاره به اینکه همواره نگرانی‌ های بسیاری در خصوص سالمندان به عنوان قشر در معرض خطر بالاتر در ابتلا به کرونا وجود داشته و متخصصان این گروه از جامعه را به رعایت بیشتر سفارش می‌کنند، تاکید کرد: روستاها نیز بعضا به دلیل مهاجرت جوانان به شهرها به دلیل بی‌توجهی دولتمردان به اشتغال، آموزش، رفاه و غیره تبدیل به یک خانه سالمند بزرگ شده و یا غالب جمعیت‌شان را این قشر آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه این‌روزها که تاکید موکد به استفاده از ماسک به عنوان بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به کرونا می‌شود، یادآور شد: متاسفانه هیچ نهاد و اداره‌ای نیز متولی تهیه و یا انتقال ماسک برای فروش به روستاییان نیست و ضرورت طرح و اتخاذ تصمیم برای حل این مساله در ستاد مبارزه با کرونا کاملا احساس می‌شود.

هادی مسعودی علوی افزود: معرفی یکی از مراکز بهداشتی، شورا، دهیار، بسیج و یا حتی بخش خصوصی برای دریافت سهمیه ماسک از نهاد توزیع کنند و پخش و فروش آن در هر روستا، می‌تواند یک راهکار برای در امان ماندن پدران و مادران روستانشین از شر ویروس منحوس باشد.

دسترسی به امکانات بهدشتی رایگان نه؛ عادلانه باشد

بر اساس اصل ۴۳ قانون اساسی بهداشت و درمان و آموزش و پرورش باید برای عموم مردم رایگان باشد و از طرفي به دليل اعتقاد مبنايي انقلاب اسلامي در تامين عدالت اجتماعي و تامين سلامت براي همه، در سياستهای كلان كشور در برنامه هاي توسعه اول تا چهارم به موضوع سلامت توجه ويژه شده است.
بیش از این مواد 84 تا 94 و همچنين مواد 96 ،97 و103 قانون برنامه پنج ساله چهارم به طور روشن وظايف بخش سلامت در خصوص تحقق عدالت را مشخص كرده است که باید مورد توجه مدیران و مسئولین محلی و ملی قرار بگیرد.
فلذا لازم است با توجه به همه گیری کرونا در کشور و شهرستان کاشان و لزوم فراهم آوردن امکانات مناسب برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تمهیدات لازم برای دسترسی عموم مردم به امکانات بهداشتی رایگان خیر بلکه عادلانه فراهم شود.

    (1) (0)

    جولای 21, 2020

    سلام خداقوت واقعامعلوم نیست حقیقت چیست عده ای می گویندماسک داریم ومشکلی نیست ولی عده ای دیگرمی گویندماسک نداریم.ولی خودمن روز۲۸تیربعدازظهرکاری داشتم رفتم چهارراه بدون ماسک رفتم یه جاکه رفتم کارم انجام بدهم چون رفت وآمدبودگفتم به خاطرشرایط بروم ماسک بخرم .اول رفتم داروخانه فارابی خیابان باباافضل گفت اصلانداریم.رفتم داروخانه مهرزادماسکهای معمولی گفت اصلانداریم ولی ماسک فیلترداروپارچه ای مشگی راداشت نشان داد.آنهارانمی خواستم رفتم داروخانه کمی آنطرفتردکترسیدی ازاوهم پرسیدم ماسک داریدگفت نه .دوداروخانه هیچ نوع ماسکی نداشتندولی مهرزادمعمولی نداشت ولی اون دورانشان داد.حال شمابگوییدچرااینگونه است.

    (0) (0)

    آگوست 6, 2020

    چندروزاست به داروخانه خیابان کارگرمراجعه میکنم برای ماسک معمولی صبح میرم میگه بعدازظهربعدازظهرمیرم میگه صبح یکبارگفت ماسک قابل شتشو داریم منی که یکساله بیکارم وسه نفریم توان خریدنش نداشتیم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *