• شناسه خبر : 6778

نماینده مردم کاشان پیگیری کند؛

لزوم اجرای قوانین میراث فرهنگی در پروژه چارسو کاشان

مهدی عرشی

سیدجواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان است که با حضور در مراسم کلنگ زنی پارکینگ طبقاتی و سرای تجاری چارسو اولین کلنگ آغاز عملیات عمرانی این پروژه را به زمین زد، پروژه ای که بر اساس مکاتبات میراث فرهنگی بدلیل عدم طی کردن مراحل قانونی مجوزات لازم را ندارد ولی در 9 ماهه گذشته عملیات احداث آن برخلاف قانون ادامه داشته است.

در مراسم کلنگ زنی این پروژه، شهردار کاشان از نماینده مجلس، استاندار و فرماندار کاشان تشکر کرد تا این سوال پیش آید که آیا دکتر ساداتی نژاد از اجرای این پروژه بدون اخذ مجوزات لازم حمایت کرده است، هرچند رسانه “میراث باشی” در سال گذشته شایعاتی مبنی بر دیدار نماینده کاشان با مونسان وزیر میراث فرهنگی را یکی از دلایل این وزارتخانه برای جلوگیری نکردن از عملیات گودبرداری شهرداری کاشان در حریم دو خانه تاریخی برای این پروژه عنوان کرده بود، اما نماینده کاشان آن را تکذیب کرد.

حال از دکتر ساداتی نژاد این سوال را می توان پرسید آیا در روز کلنگ‌زنی از عدم تایید نقشه های معماری و طی کردن فرآیندهای قانونی این پروژه خبر داشته است که در صورت چنین موضوعی، بر اساس چه رویکردی و هدفی از آغاز آن حمایت کرده است؟ آیا این اقدام حمایتی موجب تخلفات بیشتر و آسیب زدن بیشتر در آینده در حریم بناهای تاریخی و بافت قدیمی کاشان نخواهد شد؟

اگر دکتر ساداتی نژاد از عدم‌ طی کردن فرآیندهای قانونی در این پروژه خبر نداشته چرا پس از رسانه ای شدن این موضوع نسبت به اجرای قانون مرتبط با قوانین میراث فرهنگی و حریم آثار تاریخی واکنشی نشان نداده است؟ و چرا از سعید ابریشمی راد شهردار کاشان نپرسید چگونه است ایشان در روز کلنگ زنی از اخذ مجوزات کمیته فنی میراث فرهنگی استان اصفهان خبر داده ولی پس از چند هفته مدیرکل میراث فرهنگی استان در نامه ای به دادستان خواستار توقف هرگونه عملیات عمرانی این پروژه تا طی کردن مراحل قانونی شده است؟

دکتر ساداتی نژاد قطعا به یاد دارند در مرداد سال گذشته در روز مراسم کلنگ زنی پروژه موسوم به آبشار در حالی که تمام شرایط برای مراسم کلنگ زنی این پروژه 1000 میلیاردی آماده بود معاون وزیر بدلیل عدم طی کردن مراحل قانونی برای اخذ مجوزات لازم از حضور در مراسم خودداری کرد تا بدین روش به مسئولان کاشان این نکته را گوشزد کند برای آغاز هر پروژه ای اجرای قانون باید مقدم‌ بر هر کاری باشد.

البته این نکته نباید فراموش شود سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های شهری را همه مسئولان باید حمایت کنند، ولی بافت تاریخی کاشان بویژه مجموعه تاریخی بازار با قدمت سلجوقی، سرمایه ای گرانبها هست که نباید اجازه داد احداث بناهای غیرمتعارف و بر خلاف قوانین و ضوابط میراث فرهنگی در حریم آن بر ساختارهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و هویتی آن خدشه ای وارد کند.

روند پیشروی این پروژه تجاری این حکایت را دارد که بالاخره به سرانجام خواهد رسید، میراث فرهنگی با ساخت پارکینگ هم‌مخالفتی نکرده ولی وجود سرای تجاری در کنار یک مرکز اقتصادی همچون بازار با نقشه های معماری که مورد تایید میراث فرهنگی نیست خود آسیب بزرگی بر بافت تاریخی کاشان خواهد بود که مسئولان کاشان از جمله نماینده مردم کاشان باید تا دیر نشده برای حل این مشکل تلاش کنند.

این نکته را دکتر ساداتی نژاد به یاد داشته باشد ساخت یک خانه برخلاف ضوابط و قوانین میراث فرهنگی در حریم محوطه باستانی سیلک در یک دهه قبل همچنان مورد اعتراض شهروندان و دوستداران آثار تاریخی قرار دارد و همواره مدیران مسئول گذشته را مورد انتقاد قرار می دهند که چرا مانع اجرای قانون میراث فرهنگی شده و با متخلفان و ساخت وساز برخورد نکردند تا علاوه بر اینکه مشکلات زیادی برای مدیران دولتی و شهری به وجود آورده یکی از موانع ثبت جهانی محوطه هفت هزارساله سیلک نیز تلقی شود.

امیدواریم دکتر ساداتی نژاد در اولین روزهای دوران نمایندگی خود در مجلس یازدهم به کمک میراث فرهنگی آمده تا اجازه احداث ساختمانی برخلاف قوانین نشود و در صورتی که سازه ای نامتعارف به بهره برداری برسد در اذهان عمومی شهروندان و آیندگان نامش به عنوان یکی از مسئولان و حامیان این سازه شناخته خواهد شد.


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *