• شناسه خبر : 6434

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان عنوان کرد؛

روزه داری و افزایش احتمال ابتلا به کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: با توجه به همزمان شدن پاندمی کوید19 با ایام ماه مبارک رمضان و مستعد بودن روزه داران به خشکی دهان، احتمال بیماری زایی توسط این ویروس افزایش می یابد.
به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، دکترالهه قاسم زاده حسینی، کاهش مواردی مانند لغزندگی، خاصیت ضد میکروبی، توانایی شستشوی میکروبی هوشمندانه، ترمیم زخم ها و ضایعات مخاط دهان و افزایش احتمال التهاب دهان و بیماری های تنفسی و فعالیت مجدد ویروس های نهفته را از دلایل بیماری زایی این ویروس عنوان کرد.

دکتر الهه قاسم زاده حسینی

وی، در خصوص کاهش لغزندگی افزود: قسمت اعظم بزاق از آب تشکیل شده بنابراین باعث لغزندگی مخاط و در نتیجه راحتی در صحبت کردن، جویدن، بلعیدن وعدم آسیب دیدگی در حرکت و ضربه های کوچک می شود به همین دلیل افراد مبتلا به خشکی دهان، در معرض آسیب مکرر مخاط دهان قرار می گیرند.
متخصص بیماری های دهان، فک و دهان صورت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: بزاق به دلیل داشتن پروتئین ها واجزایی مانند لیزوزیم، لاکتوفرین، فیبرونکتین، هیستاتین ها، سیستاتین ها، ایمونوگلوبین Aترشحی، ایمونوگلوبین M وG و… قادر به از بین بردن بسیاری از میکروب ها در مرحله ابتدایی ورود به دهان است و غلظت این اجزا در افراد با خشکی دهان کاهش می یابد.
وی، با توجه به کاهش توانایی شستشوی میکروبی هوشمندانه (انتخابی) ادامه داد: در داخل حفره دهان میکروارگانیسم هایی به طور دائم و بدون ایجاد بیماری زایی مستقر می باشند که به عنوان فلور نرمال نامیده می شود و تامین کننده سلامت انسان هستند. ورود هر میکروارگانیسم اضافه تر، منجر به  بیماری زایی می شود این میکروارگانیسم های اضافی مانند ویروس آنفلونزا، باکتری های ایجاد کننده بیماری های تنفسی و قارچ ها  توسط بزاق از داخل دهان شست و شو داده شده  و حذف می شوند تا مانع چسبندگی آنها به سلول های اپیتلیوم پوشاننده دهان شود و درافراد با خشکی دهان این خاصیت کاهش می یابد.
وی اظهار داشت: روزانه به مقدار500-600 میلی لیتر بزاق در دهان تولید می شود که 50 درصد آن با خوردن غذا و نوشیدنی و صحبت کردن تحریک می شود بنابراین مقدار بزاق تحریکی با کاهش میزان خوردن و آشامیدن کاسته شده و منجر به خشکی دهان می شود.
دکتر قاسم زاده یادآورشد: خشکی دهان باعث التهاب مخاط دهان و تجمع میکروارگانیسم ها در ناحیه دهانی–حلقی می شود.التهاب مخاط دهان در اثر خشکی دهان، سلول های پایه را در معرض قرار می دهد و گیرنده هایی که برای چسبندگی باکتری ها و ویروس های بیماری های تنفسی فوقانی لازم است را بدون محافظ می کند و آن ها را در اختیار این میکروب ها قرار می دهد بنابراین بیماری زایی با سهولت بیشتری اتفاق می افتد.
وی گفت: افرادی که برای تنفس، عادت به بازکردن دهان دارند یا در افراد تحت لوله گذاری در بیمارستان که دهان برای مدت طولانی باز می باشد خشکی دهان و احتمال بیماری زایی شایع می باشد.
عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در خصوص افزایش فعالیت مجدد ویروس های نهفته افزود: با خشکی دهان سلول های دفاعی کاهش یافته و ویروس های نهفته مانند هرپس (تبخال)، سایتومگالوویروس و… مجدداً فعال می‎شوند که این ویروس ها می توانند به راه هوایی فوقانی و تحتانی آسیب وارد کنند بنابراین احتمال بروز بیماری تنفسی افزایش می یابد.
دکتر قاسم زاده، به کاهش ترمیم زخم ها و ضایعات مخاط دهان اشاره و تصریح کرد: درصورت آسیب به مخاط دهان، بزاق در ترمیم ضایعات کمک کننده خواهد بود بنابراین در افراد با خشکی دهان به دلیل  به تعویق افتادن ترمیم آسیب ها، اولین سد دفاعی که همان دست نخوردگی و سالم بودن مخاط است از بین می رود و فرصت بیماری زایی افزایش می یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه، پرهیز از کندن و پوسته پوسته کردن لب و مخاط داخل دهان، شستشوی مکرر دهان در طول  روز با آب جوشیده ولرم وخارج کردن آن، استفاده از آدامس یا آب نبات ترش در فاصله وعده افطار تا سحر جهت تحریک بیشتر ترشح بزاق و ماساژ مکرر غدد بزاقی بناگوشی وتحت فکی هم در طول روز و هم در فاصله بین افطار تا سحر را از راهکارهای پیشگیری از خشکی دهان در ایام  روزه داری برشمرد.
وی یادآور شد: چنانچه  فردی علاوه بر ایام روزه داری در ایام دیگر هم دچار خشکی دهان می باشد باید جهت بررسی های بیشتر پزشکی به متخصصین بیماری های دهان مراجعه کند و به موارد فوق الذکر اکتفا نکند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *