• شناسه خبر : 5995

تعطیلی خودجوش کاشان و چند توصیه فدایی به مسئولین شهر

حسن فدایی

نیاز به گفتن بنده و دیگری ندارد. وقتی مردم در شرایط سخت و دشوار قرار می‌گیرند بهتر است به ایمنی و سلامتی خود، خانواده، فامیل و همسایه و در یک کلام همشهریان عزیز اهمیت بدهیم. «کرونا» چیز خاصی نیست. یک ویروس مثل همه‌ی ویروس‌هایی که وجود دارد. ویروس‌های پیدا و پنهان که جامعه و سلامت مشهود و نامشهودآنر ا در خطر انداخته است. یک وقت مثل کرونا به واسطه‌ی شیوع بالا مورد توجه قرار می‌گیرد و بارها و بارها مثل بسیاری از ویروس‌های رفتاری و گفتاری به صورتی زیرپوستی کار خودش را انجام داده و ‌کسی نمی‌فهمد تا این که آفت و آسیب آن جامعه را فرا گرفته و از داخل منهدم می‌کند.

البته اکنون وقت این‌ حرف‌ها نیست. اکنون وقت آن است که همه دست بدست هم بدهیم وجلوی شیوع کرونا را گرفته و آمادگی لازم برای مقابله با دیگر ویروس‌ها را کسب کنیم.

از همشهریان خوبمان خاضعانه می‌خواهیم در خانه بمانید. نکات بهداشتی را رعایت کنید و از رفت و آمد غیر ضروری جدا پرهیز کنید.

با نگاهی گذرا به خیابان‌ها، مغازه‌ها و بازار وسایراماکن عمومی به نظر می‌رسد که یکی دو روزی است مردم با توجه به هشدارهاواحساس خطری که به وجود آمده است، شهر را تعطیل کرده‌اند. شایدومتاسفانه چند درصدی هنوز به خطر توجه نکرده و به رفت وآمد یا فعالیت خود ادامه می‌دهند، که بخشی از این‌ها مربوط به مایحتاج عمومی شهروندان است که لازم و ضروری است؛ و شایسته است ضمن توجه به نکات بهداشتی و توصیه های مسئولین به فعالیت خود ادامه دهند. ولی لازم است موارد معدودی که هنوز تعطیل نکرده و به خانه ایمن خود پناه نبرده‌اند به این موضوع توجه کرده‌ و اقدام نمایند.

اما چند نکته و توصیه با مسئولین گرامی و مراکز دولتی دارم. نخست آن که مردم نشان داده‌اند درمواقعی لازم به مراتب از مسئولین و دولتی‌ها جلوتر هستند. بدون منظور و منت در امور جمعی و خیریه پیشقدم هستند. هر وقت لازم شود و به این نتیجه برسند که جامعه و مردم نیازمند کمک آنان است دریغ نمی‌کنند، و به صورت خودجوش وارد میدان می‌شوند. هرکاری هم که انجام بدهند در بوق و کرنا نمی‌کنند بلکه برای رضای خدا انجام داده و به دنبال منافع شخصی و کوتاه‌مدت خود نیستند. منافع جمع را بر منافع فردی ترجیح داده و سود و صلاح خود را در وجود اجتماع سالم، پیروز و موفق می دانند.

نکته دیگر که باید به آن بپردازیم، آن است که سازمان‌ها و مجموعه‌های مسئول احساس مسئولیت بیشتر و بموقع داشته باشند. سازمان پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهری و صدتای دیگر از این سازمان‌هایی که قرار است زمان بحران به داد مردم برسند کجای کار بوده وهستند.

پرسش اینجاست غیر از این که تا مشکلی پیش آید اعلامیه و اطلاعیه بدهند کار دیگری هم کرده‌اند؟ بانک اطلاعاتی این سازمان‌ها برای مواجهه با بحران چگونه است؟ سازماندهی این گونه سازمان‌ها برای بسیج هدفمند امکانات دولتی و کمکهای مردم در چه سطحی است؟

وقت آن است که بخشی از دبدبه و تشکیلات عریض و طویل خود را صرف آموزش، برنامه‌ریزی و سازماندهی خود کرده و به مردم بیشتر و بهتر خدمت کنند.

با خواست خداوند متعال و همت و حمایت کادر جان‌برکف جامعه پزشکی و همت و حمایت مردم بلای«کرونا» به زودی تمام و اوضاع عادی خواهد شد. از سازمان‌های مسئول می‌خواهم تجارب آن را برای مواجهه با حوادث مشابه احتمالی جمع‌آوری کرده و به کار گیرند.

بدینوسیله وظیفه دارم به عنوان یک شهروند از تلاش‌ها و مجاهدتهای جامعه‌ شریف و عزیز پزشکی، کادر درمان و پرستاران گرانقدر که در خط مقدم حفظ سلامت مردم، با جان خود مبارزه می‌کنند تقدیر و تشکر نموده و آرزوی پیروزی و سلامتی از درگاه ایزمتعال برای این عزیزان بنمایم.

در پایان و مجددًا امیدوارم مردم کاشان همانگونه که در طول تاریخ به عنوان پیشقراولان عرصه علم، هنر و فرهنگ خوش درخشیده‌اند، اکنون نیز با درک صحیح شرایط و عمل به توصیه‌های بهداشتی و مسئولین از این نقطه‌ی گذار تاریخی با صحت و سلامتی عبور کنند. انشاءالله

حسن فدائی
24 اسفند 1398


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *