• شناسه خبر : 5772

تاکنون بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کاشان نداشتیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان صبح سه شنبه (امروز) اسفند 98 در گفت وگو زنده اینستاگرامی با پایگاه خبری اهل کاشانم به پاسخگویی به سوالات مردمی و ابهامات در خصوص ویروس کرونا در منطقه کاشان پرداخت که مهمترین بخش های سخنان وی به شرح ذیل می باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، دکتر سیدعلیرضا مروجی در خصوص آمار مشکوکین به ویروس کرونا در کاشان و  آران وبیدگل گفت: تعداد بیماران مشکوک به کرونا از پنجشنبه به این طرف در حال پیگیری است که این آمار دائما در نوسان است ولی تا این لحظه هیچ بیماران قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کاشان و آران و بیدگل وجود نداشته است.

مروجی با بیان آنکه تا کنون دو نفر از مشکوکین به ویروس کرونا در کاشان از بیمارستان مرخص شده اند، تصریح کرد: کلمه مشکوک به معنی داشتن علائمی مثل تب،سرفه خشک و احساس ناراحتی تنفسی است که پیش از شیوع این بیماری هم افرادی با این علائم بوده اند اما هم اکنون موظفیم در شرایط فعلی دست بالا را بگیریم که اگر احیانا بیمار قطعی کرونا در بین آنها بود از انتقال ویروس جلوگیری شود.

وی با تاکید بر این که مبنای تصمیم گیری در خصوص ویروس کرونا موارد مثبت است، افزود: چیزی که در خصوص آمار این ویروس مهم است موارد مثبت مبتلا به کرونا است و گرنه موارد مشکوک ارزشی از نظر اثر گذاری بر شرایط جامعه و افراد آن ندارد لذا باید تمرکزبر موارد قطعی مبتلا به این ویروس باشد.

مروجی خاطر نشان کرد: مرجع اصلی تشخیص کرونا انستیتو پاستور تهران است لذا تمام نمونه های مشکوک به کرونا در کاشان به این مرجع ارجاع داده شده است و به محض آماه شدن آن آمار مبتلایان به کرونا در کاشان و آران و بیدگل توسط رئیس مرکز روابط عمومی وزارت خانه اعلام خواهد شد و جایی برای پنهانکاری وجود ندارد.

ابتلا به کرونا به معنی مرگ نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تاکید بر این نکته که ابتلا به کرونا به معنی مرگ نیست، بیان کرد: 98 درصد از مبتلایان به کرونا بهبود می یابند و تنها دو درصد از مبتلایانی که به سبب سن بالا، بیماری تنفسی، دیابت، سرطان و … سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ممکن است فوت شوند.

مروجی با اشاره به آنکه طبق استنادات و تحقیقات موجود در دنیا مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان تنها بین 1 تا 3 درصد است بیان کرد: علت بیشتر بودن این آمار در ایران آن است که ما در ابتدای اپیدمی کرونا در کشور هستیم وقتی همه گیری یک بیماری شروع می شود معمولا موارد شدید تر زودتر پیدا می شوند و طبیعی است که درموارد شدید تر شاهد مرگ ومیر بیشتر باشیم.

مروجی تصریح کرد: برای به دست آوردن نسبت صحیح تلفات این بیماری در ایران و سایر کشورها باید تا پایان همه گیری صبر کرد و پس از دو هفته از پایان اپیدمی آمار صحیح را بدست آورد.

وی افزود: ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود قدر ت بیماری زایی کرونا از آنفولانزا کمتر است اما قابلیت انتقال بیشتری دارد لذا حساسیت و توصیه ها در خصوص به سبب مرگ بار بودن این بیماری نیست بلکه برای کنترل سرعت انتشار آن است.

مروجی خاطرنشان کرد:اگر فردی احساس کرد علائم این ویروس را دارد می تواند برای اطمینان از وضعیتش به اولین مرکز درمانی نزدیک خانه، مراکز سلامت، درمانگاه های شبانه روزی، اورژانس، کلینیک ها و هرجا که پزشکی باشد مراجعه کند.

برخی هیئت های مذهبی کاشان در تهیه ماسک برای شهروندان پیش قدم شدند

مروجی  با تاکید به این نکته که هیجان کاذب لزوم استفاده از ماسک باید توسط خود مردم کنترل شود بیان کرد: وزارت بهداشت قرار است اقداماتی را برای در دسترس بودن ماسک و سایر اقلام مصرفی بهداشتی انجام بدهد که ماهم منتظر ساماندهی وزارت بهداشت در این خصوص هستیم علاوه بر آن خوشبختانه برخی از هیئت های مذهبی کاشان در تهیه ماسک و در اختیار مردم قراردادن آن پیش قدم شدند.

مروجی با اشاره به گزارشات دریافت شده در خصوص احتکار و گران فروشی ماسک در سطح شهر این عمل را ناپسند دانست و بیان کرد: استفاده از ماسک تنها برای بیمار و کسی که از او مراقبت می کند لازم و ضروری است و برای بقیه افرادی که در سطح شهر تردد می کند واجب نیست لذا نباید برای خرید اینگونه اقلام به داروخامه ها هجوم برده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص اصطلاح قرنطینه برای بیماران مشکوک به کرونا گفت: اصطلاح قرنطینه مستلزم اقدامات خاصی است که بهتر است ذر خصوص این بیماران از واژه جداسازی (ایزولاسیون) استفاده شود به آن معنا که فرد مشکوک باید از سایرین جدا شود تا مطمئن بشویم قطرات تنفسی اش به دیگران منتقل نمی شود که این مهم با کاهش رفت و آمدهای غیرضروری، استفاده از ماسک و مسائلی از این دست قابل دست یابی است.

رسانه های کاشان در کنترل شرایط فعلی تاثیر بسزایی داشتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان آنکه در شرایط فعلی باید قاطع، مطمئن و آرام برخورد کرد و با کاهش هیجانات کاذب اوضاع را کنترل کرد و به پیش برد گفت: رسانه های شهرستان با اطلاع رسانی به موقع در کنترل هیجانات آرام سازی جامعه در وضعیت فعلی کمک بسزایی کرده اند.

مروجی با تاکید به اهمیت نقش رسانه ها در کنترل شرایط استرس زا بیان کرد: مردم می توانند بیشترین کمک را به شرایط موجود بکنند چرا که راه اصلی کنترل هیجانات کاذب و اضطراب های روانی اعتماد کردن به رسانه های رسمی و پرهیز از انتشار مطالب و اخبار در خصوص کرونا از رسانه های غیر موثق است.

وی با اشاره به آنکه مخاطبان اخبار و اطلاعات مبوط به کرونا را تنها باید از رسانه های رسمی و وزارت بهداشت دریافت کنند تصریح کرد: تمام رسانه های رسمی و شناخته شده کاشان که تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند از جمله پایگاه خبری اهل کاشانم سخنگو و اطلاع رسانی ستاد مبارزه با کرونا هستند علاوه بر آن وب سایت دانشگاه علوم پزشکی کاشان و سایت آوای سلامت که مربوط به وزارت بهداشت است اطلاعات مناسبی در مورد پیشگیری و کنترل کرونا دارند.

مروجی در پایان خاطرنشان کرد: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در جهت چابکی در اطلاع رسانی صحیح به مردم ارتباط موثری را با خبرنگاران و رسانه های کاشان برقرار کرده است.

گفتنی است بر اساس آخرین اعلام علیرضا مروجی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در روز یکشنبه تاکنون ۳۶ نفر مشکوک به ویروس کرونا در کاشان و آران وبیدگل شناسایی و بستری شده اند.


    محمدفتی
    (0) (0)

    محمدفتی

    نوامبر 18, 2020

    خواب.است

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *