• شناسه خبر : 5352

هشت ملاک قطع یارانه باید اصلاح شود

سید جلال جلیلی نوش آبادی – از ابتدایی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در آذرماه سال ۸۹ تاکنون ۱۰۶ محل یارانه نقدی به حساب مردم واریز شده است و برای هدفمند شدن آن قرار بود که پر درآمدها بر اساس هشت ملاک حقوق ماهانه، شغل ،سفر خارجی ، محل زندگی، خودروشخصی، تعداد اعضای خانواده و بیمه تامین اجتماعی از لیست یارانه ها حذف شوند، که به یکباره با گران شدن بنزین پرداخت مبلغ نقدی تحت عنوان بسته معیشتی در برنامه دولت قرار گرفت و شامل برخی از مردم شد و محروم شده ها باید به پایگاه اینترنتی مراجعه کرده و به دولت اجازه بدهند که به وضعیت مالی آنها را سر کشیده بعد علت حذف شدن را جواب بدهد. جواب ها خیلی جالب بود.

به گفته صاحب یک کافی نت، بسته معیشتی شامل خانواده من نشد. وقتی فرم اعتراض را تکمیل کردم، جواب آمد، ماهانه بیش از ۹۰ میلیون ریال درآمد دارم. هر کس این پاسخ را دید فقط خندید .اصلاً قابل باور نیست که در یک شهر کوچک ۱۲ هزار نفری مانند نوش آباد یک کافی نت این اندازه درآمد داشته باشد. این پاسخ ، مربوط به کارت خوان مغازه من بود که مشتری ها هزینه بیمه خود را از آن کارتخوان می‌پرداختند و به حساب گردش مالی من ثبت شده بود. یکی دیگر از مغازه داران  نیز پرسید، آیا مسوولان باور می کنند که یک مغازه با یک دستگاه کپی و یک کامپیوتر ماهی ۲۰۰ میلیون ریال گردش مالی داشته باشد؟ با گران شدن بنزین، کاغذ و ملزومات شغل من افزایش قیمت داشت اما بسته معیشتی به من تعلق نگرفت. مشتریان من برای پرداخت هزینه‌های خدمات الکترونیکی از کارت خوان مغازه من استفاده می‌کنند و به این همین علت گردش مالی کارت خوان به نام محاسبه شده است. صاحب یک  مغازه خواروبار فروشی گفت: با فعالیت فروشگاه‌ها کسب و کار مغازه ها نیز کساد شده است اما بسته حمایتی به من تعلق نمی‌گیرد. اشتباه من استفاده مشتری‌ها از کارت خوان مغازه من بود. وقتی برای خرید کالا مراجعه می کردند، مبلغ اضافه می زدند و به جای آن، پول ازمن میگرفتند که به عنوان گردش مالی من ثبت شده است. به خاطر بیماری مجبور شدم یک  خودرو بخرم که پول آن را از اعضای خانواده قرض گرفتم ولی به حساب دارایی من ثبت شده و ملاک قطع بسته معیشتی من شده است. یک فرهنگی گفت: همه بضاعت من حقوق بازنشستگی است که کفاف زندگی من را نمی‌دهد ولی بسته معیشتی شامل من نشد چون یکی از فرزندانم برای خرید خودرو مبلغی را به حساب من واریز کرد تا برای او کارهایش را انجام دهم من هم غافل از آنکه این مبلغ ملاک قطع بسته معیشتی من می شود.

وقتی درخواست دولت برای انصراف داوطلبانه از هدفمندی یارانه‌ها به جواب نرسید، ملاک هایی برای قطع یارانه شهروندان منظور شد اما این ملاک ها به اعتبار گردش مالی افراد باعث قطع بسته حمایت معیشتی بخش زیادی از شهروندانی شده است که به این مبلغ نیاز دارند. صرف مالکیت خانه و خودرو ملاک واقعی سنجش دارندگی نیست بلکه ارزش خانه و خودرو باید ملاک قضاوت قرار بگیرد وگرنه خودروی مثل پراید و پژو در برابر خودروهای لوکس و گرانقیمت نمی‌تواند ملاک عادلانه باشد.

 


دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *